Falcor Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Jag jobbar med rostfria stål och har en dunkel plan på att bygga en sjua som kan visa så mycket som möjligt av möjligheterna med rostfritt stål. Ramen skall byggas i rostfria fyrkantsprofiler, hållfastheten i dessa kommer ligga mellan 600-800 MPa och borde kunna ge en lätt och stark ram. Noskon och skärmar får bli glasfiber men övriga ytor är kanske att kunna visa olika borstade/slipade rostfria ytor på. Det jag funderar på är hur jag ska göra med drivlina osv, målet är juh att bygga lätt och då ligger juh en MC motor nära till hands. Backväxel ordnas i så fall via en Quaifebox men frågan är vad man ska använda för bakaxel osv... För en bil som det inte ska tävlas med/vara absolut så snabb som möjligt spelar det nån roll om man har en stel bakaxel eller delad? Ram, själv är jag juh ganska normalkonstruerad, 180 cm, 75kg men tanken är juh att man ska kunna skjutsa lite större människor från firman/kunder vid kundevents osv så en ram där man inte behöver vara pinnasmal vore juh bra. Rekomendationer ? Detta är som sagt tidigt planeringsstadie men åsikter och funderingar tas tacksamt emot. //Mats Quote
Jörgen Posted November 24, 2007 Posted November 24, 2007 Hej, du får väl komma och kolla in mitt bygge i trollhättan, bygger egenkonstruerat chassie(McSorley) Saab motor,opellåda och Ford taunus bakaxel. 1:a SFRO gjord och den står på hjul,tilöl sommaren ska den vara ute. Var håller du till i Vargön? Hör av dig på 0733-328258 Jörgen Quote
Falcor Posted November 24, 2007 Author Posted November 24, 2007 En Trollhätting :-) Jag kommer gärna och tar en titt nån gång när det passar, alltid kul att se ett bygge. :-) Jag håller till halvvägs upp på Halleberg, bor i backen upp på berget. mvh / Mats Quote
Eddy Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Det är bara en sak som du bör tänka på....SFRO gillar inte rostfritt. Sök på forumet . Det har diskuterats tidigare. Eddy Quote
Antus Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Blir det inte problem med att fästa saker i en ram av rostfritt? Allt som är oädlare en ramen blir offeranoder = rostar bort. Kanske finns någon lösning som inte jag känner till. Har själv gjort tavlan att dra ditt några rostfria skruvar i vanligt järn, :banghead: Rostade explosionsartat. Quote
Falcor Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 (edited) Tja, om man ska bygga en bil som ska köras året runt, stå ute osv så kanske man ska använda rostfria fästelement, avisolera mot andra material. Allt sånt är dock enkelt hanterbart bara man vet vad man håller på med. Senaste Audi A6 har blandat kolstål, rostfritt och alu i karossen så det gäller bara att veta vad man gör så är det inga problem. Edited November 25, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
Lager Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Backväxel ordnas i så fall via en Quaifebox men frågan är vad man ska använda för bakaxel osv... För en bil som det inte ska tävlas med/vara absolut så snabb som möjligt spelar det nån roll om man har en stel bakaxel eller delad? Tjena Mats! Bygg med delad bakvagn om du skall köra gatkörning med bilen, desto lättare du skall bygga desto mer kommer du ångra dig att du har stel axel. Det blir inte lättare med delad bakvagn men mycket mindre ofjädrad vikt=bättre komfort. Quote
Antus Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Tja, om man ska bygga en bil som ska köras året runt, stå ute osv så kanske man ska använda rostfria fästelement, avisolera mot andra material. Allt sånt är dock enkelt hanterbart bara man vet vad man håller på med. Senaste Audi A6 har blandat kolstål, rostfritt och alu i karossen så det gäller bara att veta vad man gör så är det inga problem. Hur gör man då? Offer brickor av zink eller. Det blir ennu knepigare efter som man vill jorda i ramen. Ström och blandning av metaller= inte så bra. Jag kan mycket lite om den typen av korrosion så det vore kul om man kunde få en bra förklaring på hur man enkelt kan undvika den. Det händer att jag råkar ut för den här typen av problem då jag jobbar med färg, som regel hänvisar man till konstruktions fel när det dyker upp. Skulle själv vilja använda rostfritt men är osäker på om det är så bra. Snyggt är det i varje fall. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.