Rikard Larsson Posted October 26, 2007 Posted October 26, 2007 Fråga 1: Denna har ju två utgångar. Vilken ska var? Logiskt sett borde ju den längst fram (längst från pedalen) gå till framkretsen, men tittade i SFRO-boken igår och där fick jag uppfattningen om att det skulle vara tvärt om. Fråga 2: Huvudbromscylindern jag har är helt ny och det verkar svårt att "få igång" den. Kopplade bara in bakre kretsen när jag testade, på anslutningen närmst pedalen, och där kom först inget alls (främre utgången pluggade jag). Pumpade och pumpade men inget hände. Skruvade bort bromsröret (och pluggen från främre hålet) och kände i hålen. Man kände att det kom lite luft när man tryckte ner pedalen och när man släppte pedalen kände man lite sug. Efter många om och men så började det komma vätska ur bakre hålet och sen kom den igång på riktigt, men inte ur det främre. Experimenterade inte mer utan pluggade främre hålet för att kunna köra lite :). Är detta normalt på nya huvudbromscylindrar? Quote
AlfaRonny Posted October 26, 2007 Posted October 26, 2007 (edited) Jag har lärt mig den hårda vägen att ALDRIG "torrpumpa" en ny huvudbromscylinder till bottenläget. Den främre lilla kolven har en tendens att vilja fastna och ej fungera ordentligt. Kan dessbättre enkelt tryckas tillbaka med tryckluft. Edited October 26, 2007 by AlfaRonny Quote
Thomas Posted October 26, 2007 Posted October 26, 2007 de främre och bakre kanalerna är helt identiska och det spelar ingen roll om du tar främre eller bakre till främre/bakre krets. och som sagt torr pumpa inte... jag brukar fylla behållaren och sedan har jag ett annat lock med Cejnkoppling på och det kopplar jag till kompressorn med ung 0,5-0,8bar tryck i . sedan öppnar man bara luftnipplarna och låter den lufta sig själv så att säga. inte pumpa o jäklas.. Quote
Rikard Larsson Posted October 27, 2007 Author Posted October 27, 2007 Ska prova tryckluftsmetoden. Gillar sådana lösnignar :thumbsup: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.