Jump to content

Huvudbromscylinder Volvo 240


Rikard Larsson

Recommended Posts

Fråga 1:

Denna har ju två utgångar. Vilken ska var? Logiskt sett borde ju den längst fram (längst från pedalen) gå till framkretsen, men tittade i SFRO-boken igår och där fick jag uppfattningen om att det skulle vara tvärt om.

Fråga 2:

Huvudbromscylindern jag har är helt ny och det verkar svårt att "få igång" den. Kopplade bara in bakre kretsen när jag testade, på anslutningen närmst pedalen, och där kom först inget alls (främre utgången pluggade jag). Pumpade och pumpade men inget hände. Skruvade bort bromsröret (och pluggen från främre hålet) och kände i hålen. Man kände att det kom lite luft när man tryckte ner pedalen och när man släppte pedalen kände man lite sug. Efter många om och men så började det komma vätska ur bakre hålet och sen kom den igång på riktigt, men inte ur det främre. Experimenterade inte mer utan pluggade främre hålet för att kunna köra lite :).

Är detta normalt på nya huvudbromscylindrar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har lärt mig den hårda vägen att ALDRIG "torrpumpa" en ny huvudbromscylinder till bottenläget. Den främre lilla kolven har en tendens att vilja fastna och ej fungera ordentligt. Kan dessbättre enkelt tryckas tillbaka med tryckluft.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

de främre och bakre kanalerna är helt identiska och det spelar ingen roll om du tar främre eller bakre till främre/bakre krets. och som sagt torr pumpa inte... jag brukar fylla behållaren och sedan har jag ett annat lock med Cejnkoppling på och det kopplar jag till kompressorn med ung 0,5-0,8bar tryck i . sedan öppnar man bara luftnipplarna och låter den lufta sig själv så att säga. inte pumpa o jäklas..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...