Jump to content

Kortning Av Drivaxel


pelle17B

Recommended Posts

Edit: Varning! Axlarna är stenhårda. Mycket svåra att bearbeta som förslaget i PDFen. Ingen rekommenderad metod. /Peter Boström

Hej,

Funderar på att korta Sierrans drivaxlar föra att få bokmått på bredden bak med IRS.

Har beskrivit hur hag tänker göra i PDFen nedan..

A. Någon som har gjort något liknande innan och vet om det är funkis eller ej?

B. Vad säger SFRO?

C. Någon som vet något om svetsbarhet på materialet i Sierra axlar?

D. Är stålet i axlarna stenhårt eller går det att borra/svarva i utan större problem?

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Mannerströms mekaniska kapade och slipade nya splines åt mej. (500:-/axel)

Tror det blir en hållbarare lösning än din variant som verkar onödigt krånglig. Det är lätt att det blir spänningar i materialet om du svetsar axlarna, men ska du bara köra med en 4:a så kanske det håller.

Link to comment
Share on other sites

Har inte lyckats hitta måtten på westfield. Skall försöka kolla upp det.

Som det ser ut så behöver jag korta axlarna ca 50 mm jämfört med original längd. Tyvärr så minskar axelns diameter direkt innanför splinesen. Den ökar igen längre in, men man måste korta ett 10 tal cm för att kunna slipa nya splines.

Lutar därmed åt metoden i början av tråden för att korta axlarna. Filade lite på en axel med en fil. Materialet känns mjukt.

-Någon som vet något om svetsbarheten på sierra axlarna?

-Vad säger SFRO om metoden?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jo den korta axeln blir nog kort nog så att det går att slipa splines på en lång, kapa den och få till det.

Problemet är den långa axeln som bara skall kortas 5cm. Man måste ta ca 10-12 cm för att ha material att slipa splines i.

Inte ens scorpio axlarna är långa nog.

Vad tror du om skarvningsmetoden?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Någon som har Saab900 OG drivaxlar som kan tänka sig att mäta några mått?

900 OG axlarna har samma splines som ford axlarna. Jag använder 900 OG drivknut ytterst så om saab axeln är lång nog kanske det går att slipa nya splines för ford drivknuten på¨lagom avstånd, eller om längden är rätt bara skruva dit.

Vad har den för längd (höger? Vänster?) Utan drivknutar.

Är den tjock nog att slipa splines på hela vägen, eller har en midja som ford axlarna?

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Kolla gamla trådar om kortning av axlar det har diskuterats ett antal gånger tidigare, jag kommer inte på rak arm ihåg hur långa Westfieldens axlar är men jag har för mej att W. långa är lika lång som Sierrans korta och den korta är 40 mm kortare. Jag har använt W korta och slipat nya splines på en Scorpio axel. Men min bil är smalare än en bokbil.

Hälsningar

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Splinesen räcker bara till att kapa ca 10mm per sida. Sedan kommer en smalare del av axeln utan splines.

Kollade längden på Westfields axlar. De är ca 4-5cm kortare än orignal sierra axlar så de borde passa bra (säkert ingen slump jag vill ju anpassa bredden efter bokmått).

Gör nog ett försök att svarva lite i en standard axel för ratt se om det verkar rimligt att korta den..

Osäker på hur hårda de är. Provade med en fil och det var inga problem att få bort material (tyckte den verkade rätt mjuk), men så testade jag att att såga ett hack med bågfil. Det funkar inte så någon form av härdning är det. Den kvaddar man väl när man går lös med svetsen på axeln.

Kanske blir att man kryper till korset och köper axlar tillslut?

Måste göra ett försök med kortningen först dock om inte annat så lär man sig väl något nytt på kuppen.

Link to comment
Share on other sites

Testat att svarva i en axel. Den är hård som sten! :angry:

Den bistra summeringen blir då:

1. Kapa med vinkelslip och svetsa ihop med hylsa kanske går (finns rapporter om både bra och dåliga resultat i deiverse forum) jag känner mig inte hågad att testa med tanke på hur man sitter i en locost i förhållande till var en drivaxel som går av tar vägen.

2. Glöm alla försök till att bearbeta och korta som mitt förslag i början på tråden. Axeln är stenhård. :banghead:

3. Tack vare den eländiga midjan innanför splinesen så har jag inte hittat någon kombination av axlar som tillåter att man slipar nya splines för att få till smalare spårvidd (om man inte vill ha en extremt smal bil, eller ha hjulen inne i kupen).

4. Det blir westfieldaxlar (tack för förslaget!), eller en bred bil får fundera lite på vilket.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Jag ringde westfield i england och frågade. Det mått jag fick var bara totallängden på axlarna (i tum :lol: Vänster 16"3/4, Höger 18"1/4). Det är ca 40-50 mm, förlåt ca 2", kortare än original (blir lagom för en bil med bokmått). Är nog ungefär den noggrannhet du får om du mäter på plats också.

Tänkte åka till Roadster bil någon dag och mäta exakt .De verkar ha dem på hyllan.

Funderar just på om jag skall låta bredden på bilen svälla 10 cm (har inte svetst chassie eller bärarmar ännu) och använda axlarna jag köpte av dig, eller om man skall bita ihop och köpa från westfield. Problemet med att öka bredden är att jag tycker proportionerna blir snyggare med originalchassit än med breddat.

Retfullt att axeln var så hård. Jag testade med en fil först och det gick att fila bort material rätt lätt så jag tänkte "bra inga problem". Var först senare när jag testade med en bågfil och det inte gick att göra ett hack i axeln som jag blev misstänksam om att det kanske inte gick att svarva i så lätt (filen var väl hårdare än bågfilsbladet). Har nu testat och det går bara att få bort minimalt med material med ett hårdmetallstål i svarven. Skulle ta evigheter att bearbeta så att man får till en bra skarv.

Tack i alla fall för erbjudandet att mäta! Mycket vänligt!

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Jag har räknat med att använda fälgar med ET runt 40mm.

Lägger upp en PDF med hur jag räknat. Kom gärna med synpunkter på vad som är rimligt i spårvidd, samt vad man bör räkna med i marginal mellan däckets insida och chassiet. Om någon annan vill använda måtten, tänk på att jag använder Saab 900 OG framspindlar med tillhörnade drivknutar så de mått som anges är inte rätt om du använder Sierra nav och drivknutar ytterst.

Kenneth, Vore väldigt intressant att veta ett däcks bredd, totalbredd mellan båda däckens yttersidor och avstånd mellan chassie och däckets innersida på din Westfield (ET 5mm enligt ovan). Vill du ta några mått?

Någon som har exempel från andra bilar att bidra med?

I originalboken ser det ut som det inte är många mm marginal mellan chassiet och insidan på däcket.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Hej

Har varit ute och mätt lite

mitt däck är c:a 195 mm på bredaste stället (185/60X13)

avstånd mellan chassie och däck c:a 72 mm

total bredd utsida-utsida 1620 mm (breddaste stället på däcket)

spårvid utsida-insida c:a 1440 mm (breddaste stället på däcket)

vänster driv axel inklusive knut c:a 410 mm (svårt att komma åt i uprighten)

höger driv axel inklusive knut c:a 450 mm (svårt att komma åt i uprighten)

Hopas du har hjälp av detta.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej! Har en arbetskompis som hade samma bekymmer som du på en framhjulsdriven bil. Han kapade axlarna och svarvade en skarvhylsa som han krympte på plats ,utan att svetsa fast dom alltså! Håller hur bra som helst.

Lycka till MVH Martin!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Har en arbetskompis som hade samma bekymmer som du på en framhjulsdriven bil. Han kapade axlarna och svarvade en skarvhylsa som han krympte på plats ,utan att svetsa fast dom alltså! Håller hur bra som helst.

Lycka till MVH Martin!

Link to comment
Share on other sites

Hallå! Det här handlar väl ändå om en drivande axel? Eller?

Tvivlar starkt på att en krymphylsa fixar några hundra Nm.

Eller bygger du en framhjulsdriven sportbil? :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har varit ute och mätt lite

mitt däck är c:a 195 mm på bredaste stället (185/60X13)

avstånd mellan chassie och däck c:a 72 mm

total bredd utsida-utsida 1620 mm (breddaste stället på däcket)

spårvid utsida-insida c:a 1440 mm (breddaste stället på däcket)

vänster driv axel inklusive knut c:a 410 mm (svårt att komma åt i uprighten)

höger driv axel inklusive knut c:a 450 mm (svårt att komma åt i uprighten)

Hopas du har hjälp av detta.

//Kenneth

Tack för Måtten!

Se ju ut att vara ungefär samma spårvidd som jag får med Scorpio axlarna.

Blir nog att jag använder dem.

Link to comment
Share on other sites

Hallå! Det här handlar väl ändå om en drivande axel? Eller?

Tvivlar starkt på att en krymphylsa fixar några hundra Nm.

Snuddade faktiskt vid tanken på ett krympförband när jag funderade på hur man skulle kunna korta axlarna, men släppte den tanken eftersom jag vet alldeles för lite om den typen av förband för att kunna bedöma om det skulle hålla eller inte.

Känns ju spontant som lite tveksamt (fast ibland är ju saker inte alltid som tror).

Blir nog att jag kör på Scorpio axlarna, alternativt om jag får fatt i en Sierra vänsteraxel. Sierra ger ca 22 mm mindre spårvidd än scorpaaxlarna och jag har en höger Sierra redan. Har försökt få fatt i en, men de verkar inte växa på träd direkt.

Eller bygger du en framhjulsdriven sportbil? :prop:

Finns det såna? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...