Rikard Larsson Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 Önskar köpa ett turboaggregat med T25-fläns. Inte för dyrt och inte för dåligt ;). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 (edited) har en 850 awd turbo TD04HL-13G om den har rätt fläns vet jag inte...kanske du vet.. Edited October 16, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 Volvo brukar köra med T3-fläns... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 16, 2007 Author Share Posted October 16, 2007 Tror också den har T3-fläns och dessutom labyrinttätning. Men tack ändå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 Vilken motoreffekt planerar du för? Anser du att det räcker med strax under 300hk så rekommenderar jag ett TD04 aggregat från en 9-5 Aero och om du nöjer dig med 225hk så är T25:orna från ng900 turbo stryktåliga och prisvärda. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 Jag har en T25 liggandes, dock är den skuren i lagerna (går ej att snurra runt). Den hade inte gått långt innan det hände så iövrigt är den i bra skick :-) Man kan ju byta lagerna själv, lämna den för renovering, lämna den som utbytes eller bara ha den som "mall". Jag bor inärheten av Helsingborg om du är intresserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 17, 2007 Author Share Posted October 17, 2007 Det där med att byta lager själv i en turbo har jag funderat på men det känns lite riskabelt när det snurrar sådär lite halvfort som det gör i en turbo... Angående effektmål så är det på 250 hk. Eventuellt kommer jag att köra E85 och då ska det inte vara några problem med någon saab-turbo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 Jag var oxå lite skeptisk till att göra lagerbyte själv, men har gjort det och det var inga problem. Det gäller bara att vara noga med uppmärkningen så att man sätter ihop allt exakt som det var (om man vill slippa lämna in den för balansering). Förutom balanseringen så är en Turbo en väldigt simple grej och inte så avancerad som man kanske kunde tro. (Det blir säkert bättre om man lämnar den till en expert, men då är det en helt annan kostnad än om man gör det själv) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 Jag ska kolla när jag kommer hem om jag har kvar turbon från min saab-motor... Om jag har det så kan du få köpa den för en billig peng... Den har så vitt jag vet gått helt felfri... Den kommer från en 9000 turbo från -86, minimalt med glapp och snurrar fint... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 apropå turbo... smyglånar tråden lite... jag e själv på jakt efter en liten turbo till min 1300motor..är ute efter max 150hk ca..nu 101hk.. tipps ideer turbo motages.. gärna billig men givetvis fungerande.. / Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 Den kommer från en 9000 turbo från -86, minimalt med glapp och snurrar fint... Den turbon har säkert en T3 fläns och inte en T25 som Rikard letar efter. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted October 17, 2007 Share Posted October 17, 2007 jaså, det kanske den har... jag vet faktiskt inte, har inte så stor koll på flänsarna... ni nämnde saab tidigare så jag tänkte att det kanske var samma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 18, 2007 Author Share Posted October 18, 2007 Jag trodde också det men brytpunkten lär vara 1994. Innan dess var det T3-fläns på Saabarna. Michael Th kan ju kanske ha det till sin Suzukimotor. Saab-snurrorna är relativt små och kan nog passa på en 1300-motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 24, 2007 Author Share Posted October 24, 2007 Har köpt en nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.