Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

har en 850 awd turbo TD04HL-13G om den har rätt fläns vet jag inte...kanske du vet..

Edited by Michael Th
Posted

Vilken motoreffekt planerar du för?

Anser du att det räcker med strax under 300hk så rekommenderar jag ett TD04 aggregat från en 9-5 Aero och om du nöjer dig med 225hk så är T25:orna från ng900 turbo stryktåliga och prisvärda.

Mvh

Magnus

Posted

Jag har en T25 liggandes, dock är den skuren i lagerna (går ej att snurra runt).

Den hade inte gått långt innan det hände så iövrigt är den i bra skick :-)

Man kan ju byta lagerna själv, lämna den för renovering, lämna den som utbytes eller bara ha den som "mall".

Jag bor inärheten av Helsingborg om du är intresserad.

Posted

Det där med att byta lager själv i en turbo har jag funderat på men det känns lite riskabelt när det snurrar sådär lite halvfort som det gör i en turbo...

Angående effektmål så är det på 250 hk. Eventuellt kommer jag att köra E85 och då ska det inte vara några problem med någon saab-turbo.

Posted

Jag var oxå lite skeptisk till att göra lagerbyte själv, men har gjort det och det var inga problem.

Det gäller bara att vara noga med uppmärkningen så att man sätter ihop allt exakt som det var (om man vill slippa lämna in den för balansering).

Förutom balanseringen så är en Turbo en väldigt simple grej och inte så avancerad som man kanske kunde tro.

(Det blir säkert bättre om man lämnar den till en expert, men då är det en helt annan kostnad än om man gör det själv)

Posted

Jag ska kolla när jag kommer hem om jag har kvar turbon från min saab-motor... Om jag har det så kan du få köpa den för en billig peng... Den har så vitt jag vet gått helt felfri... Den kommer från en 9000 turbo från -86, minimalt med glapp och snurrar fint...

Posted

apropå turbo... smyglånar tråden lite... jag e själv på jakt efter en liten turbo till min 1300motor..är ute efter max 150hk ca..nu 101hk..

tipps ideer turbo motages.. gärna billig men givetvis fungerande..

/ Michael

Posted
Den kommer från en 9000 turbo från -86, minimalt med glapp och snurrar fint...

Den turbon har säkert en T3 fläns och inte en T25 som Rikard letar efter.

Mvh

Magnus

Posted

jaså, det kanske den har... jag vet faktiskt inte, har inte så stor koll på flänsarna... ni nämnde saab tidigare så jag tänkte att det kanske var samma...

Posted

Jag trodde också det men brytpunkten lär vara 1994. Innan dess var det T3-fläns på Saabarna.

Michael Th kan ju kanske ha det till sin Suzukimotor. Saab-snurrorna är relativt små och kan nog passa på en 1300-motor.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...