MarcuZ Posted October 13, 2007 Posted October 13, 2007 (edited) tänkte kolla skillnaden i att använda 3,14 eller 3,36 i slutväxel, hittade följande om busans vxllåda: 6 speed constant mesh Wet multi-plate hydraulic clutch Secondary reduction ratio 2.352 Menas det innan lådan eller mellan låda och hjul? Drive chain RK GB50GSV Z3 112 Links Gear ratios : 1 - 2.615 2 - 1.937 3 - 1.526 4 - 1.285 5 - 1.136 6 - 1.043 Är det någon som redan har mall eller en länk till en sådan där man anger varvtal, utväxling i lådan, diff samt hjulstorlek? Edited October 13, 2007 by MarcuZ Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 13, 2007 Posted October 13, 2007 Med "Secondary reduction" menar man i regel motsvarande slutväxeln som sitter inne i lådan. Den utväxling som åstadkoms av drev och kedja tillkommer således. Quote
Gerhard Posted October 13, 2007 Posted October 13, 2007 Här finns en. http://www.gamlin.adsl24.co.uk/Images/bike_ratios.xls Quote
Thomas Posted October 13, 2007 Posted October 13, 2007 http://trampebil.se/slask/Tabell%20utv%e4x...2010k%20rpm.xls här kan du lägga in olika utväxlingar. jag tror det var Jonte som lade in denna på Locost forumet. Quote
Megablade Posted October 14, 2007 Posted October 14, 2007 (edited) Secondary reduction ratio 2.352 Menas det innan lådan eller mellan låda och hjul? Rent konkret så är det utväxlingen mellan vevaxeln och kopplingskorgen som menas (med primary reduction ratio), som i sin tur leder in "kraften" i vx-lådan. Edit: Rättade till mitt fel primary/secondary. :banghead: Edited October 19, 2007 by Megablade Quote
Guest rg500 Posted October 14, 2007 Posted October 14, 2007 tänkte kolla skillnaden i att använda 3,14 eller 3,36 i slutväxel, hittade följande om busans vxllåda: När jag Bytte på min weestfield r1 från 3,64 till 3,36 så sjönk varvtalet på högsta vxl med ca 800 rpm tänker du köra med 3,14 ? /micke Quote
MarcuZ Posted October 18, 2007 Author Posted October 18, 2007 Jag har redan skaffat en 3,36 men är inte främmande för en 3,14. Får se vilka banor som den kommer köras mest på och om 3,36 känns bra där? Tack för alla länkar till räkneapparat men jag har inte exel så vad har jag missat i följande exempel?: 10.900varv/min ggr 60 min=654.000varv/timme, delat med secondary 2,352=278.061, delat med 6ans 1,043=266.597 delat med diffens 3,36 och vi har slutligen på fullgas sexans växel 79.344 bakhjulsvarv i timmen. Omkretsen på 13" 205/55 är om jag tänker rätt ca 3,14ggr(13"ggr 0,025meter + 2ggr höjden på däcket)=3,14ggr0,55meter=1.73meter. Teoretisk toppfart bör vara i regionen 79.344 varv ggr 1,73meter=137.152meter i timmen=ca 137km/h, vad stämmer inte??? Avastår man från att ta med secondary i beräkningen hamnar vi på knappt 323km/h och det verkar lite överdrivet... Hjälp tack! Quote
Toffe Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Då jag knappt suttit på en hoj i vuxen ålder så har ja inget klockrent svar men ...... Det enda jag kan tänka mig som skiljer är väl om det med kedjedrift blir en helt annan slutväxel än 3,36 hur det ser ut i en hoj med kardan ????? Toffe Quote
Gerhard Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Secondary reduction borde vara mellan framdrev och bak drev. Den mellan vevaxel och växelåda kallas väl primary och ligger på 1,596:1 Så formeln blir 10900/1,596/1,04/3,14*1,77*0,06=222km/h Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Vet inte om 1,596:1 eller 2,352:1 är det rätta värdet för motorns interna utväxling men 222km/h låter rimligt på högsta växeln... Quote
Gerhard Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Du har väl sett en Topfuel dragsters bakhjul :lol: Quote
Megablade Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Secondary reduction borde vara mellan framdrev och bak drev.Den mellan vevaxel och växelåda kallas väl primary och ligger på 1,596:1 Så måste det ju vara, du har rätt Gerhard. Det märks att det var ett tag sedan man byggde.... :icon_oops: Quote
Thomas Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Självklart men inte vill man svänga med sådana däck Quote
MarcuZ Posted October 19, 2007 Author Posted October 19, 2007 Har jag räknat slarvigt att en tum är 2,5cm? pi(13*2,5+2*11,275)=pi*0.5505=1,729446756, kollar jag skjutmåttet liggandes bredvid mig så verkar en tum bestå av ungefär 2,54cm. Då har jag helt plötsligt 174,6 så det är inom felmarginalen! TACK 174,5 ska rullomkrets vara på 205/55/13 Quote
razorfish Posted May 16, 2008 Posted May 16, 2008 1 tum är 25,4mm så...vad har jag gjort för fel här?....verkar duktigt orealistiskt med närmare 300 knutar Quote
Fredrik i Trollhättan Posted May 16, 2008 Posted May 16, 2008 Var har du "Secondary reduction ratio 2.352"? Sätt 2,352 i "Centre diff/drop gear"...... Quote
razorfish Posted May 19, 2008 Posted May 19, 2008 Var har du "Secondary reduction ratio 2.352"? Sätt 2,352 i "Centre diff/drop gear"...... hmm...gjorde 2 till...beräknade på vissa utalanden här, verkar som gerhard har de mest realistiska nuffrorna. vore klart tråkigt att gasa iväg och hamna på 130?!... Quote
Fredrik i Trollhättan Posted May 19, 2008 Posted May 19, 2008 Men jävlar vad snabbt det skulle gå dit.... :lol: Runt 180km/h låter väl rimligt. Det är ju trots allt inte första gången kombinationen Hayabusa och Sierradiff 3,36 används så konstigt blir det ju inte... Quote
razorfish Posted May 19, 2008 Posted May 19, 2008 Men jävlar vad snabbt det skulle gå dit.... :lol: Runt 180km/h låter väl rimligt. Det är ju trots allt inte första gången kombinationen Hayabusa och Sierradiff 3,36 används så konstigt blir det ju inte... hehe....nja...inge vidare vrid i en hayabusa motor, men klart, fort går det nog. får leka lite nästa sommar, sen får vi väl se vad som händer den kommande vintern=) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted May 19, 2008 Posted May 19, 2008 Nja, nu är ju vridmomentsiffran inte så jämförbar om man jämför med motorer som inte varvar lika mycket. 175hk är fortfarande 175hk. Hk är en produkt av vridmoment och varvtal.... Quote
Libell Posted May 20, 2008 Posted May 20, 2008 (edited) Min bil toppade 218km/h vid provkörning om jag minns rätt (vid maxvarv, 3,36 och 206-60-13"). Vridmomentet är helt ok! Naturligtvis vill man alltid ha mera :prop: , men inga problem att åka inne i stan på 6an. Edited May 20, 2008 by Megabusa Quote
Triggerhappy Posted August 31, 2008 Posted August 31, 2008 Kikat lite på det här med utväxling också...lutar åt 3,14 diff med Quaife ATB. Teoretisk toppfart på 222Km/h med 13"....viktigt då Kimmen säger att han har runt 220 i slutet av Mantorprakan... Växlarna blir iofs en aning längre vilket kan bli en nackdel på vissa banor men en fördel på andra. Det verkar ju finnas effekt att slita loss bakvagnen iallfall på rent pulver i de flesta utgångarna. Å andra sidan kör Libell fort med 3,36....tja....dessa val Quote
MarcuZ Posted December 18, 2008 Author Posted December 18, 2008 Kikat lite på det här med utväxling också...lutar åt 3,14 diff med Quaife ATB.Teoretisk toppfart på 222Km/h med 13"....viktigt då Kimmen säger att han har runt 220 i slutet av Mantorprakan... Växlarna blir iofs en aning längre vilket kan bli en nackdel på vissa banor men en fördel på andra. Det verkar ju finnas effekt att slita loss bakvagnen iallfall på rent pulver i de flesta utgångarna. Å andra sidan kör Libell fort med 3,36....tja....dessa val Antal att med 3,14 utväxling och att växlarna blir längre medför mer harmonsik körning på banor med lägre genomsnitthastighet (korta och få rakor). Jag inbillar mig att detta för de flesta normalbegåvade förare medför en tidsmässig fördel jämfört den högre accerelationen som utväxling 3.36 medför. Förstår ni min teori? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.