Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har koll på hur ljudprovet går till. Jag har hittat uppgifter på ljudnivå och hur körningen går till, det jag saknar är en skiss på hur ljudmätaren skall stå i förhållande till de punkter där man gasar på och avslutar mätningen. Jag hade tänkt att göra en egen förtest så jag vet att jag ligger något så när rätt i nivå. Jag vill inte ta Seven på kärran och åka 30 mil till ljudprovet och sen komma hem och ha missat med någon dB.

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Det finns i VVFS 2003:22, se bifogad bild.

19 § Vid mätning skall fordonet föras med konstant hastighet fram mot mätområdet. När fordonet nått linjen AA1 skall fordo-nets gasreglage öppnas helt så snabbt som möjligt och hållas kvar i detta läge till dess bilens bakre del nått linjen BB1 då reglaget skall stängas så snabbt som möjligt (se fig. 1). Det högsta bullervärdet som erhålls under fordonets förflyttning från AA1 till BB1 skall avläsas.

/Gustaf

post-5-1078923345.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gustav, finns det några krav på att bara ni får göra ljudprov eller kan man anlita någon annan. Jag har hört båda varianterna från folk som besiktat. En del som använt sig av kommunen och vissa som blivit tvingade att vända sig till SFRO. Är det som vanligt att det är upp till den enskilde besiktningsmannen ? Anledningen till att jag frågar är att jag har simons-sportsystem inte långt hemifrån dom har all utrustnings som behövs och göra sådana här test dagligen. Men enligt svenska bilprovningen i Jönköping så är dom inte godkända... vad gäller ?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Exakt vad som gäller är lite svårt att svara på men praktiskt sett så gäller att Bilprovningen (på varje station) bestämmer vilka intyg de godtar.

Minns jag rätt är det egentligen bara SFRO som får göra bullerprov på amatörbyggen men jag vet att det finns stationer som godtar andra intyg (SP och kommunernas miljökontor till exempel).

Om hastighet:

23 § Fordon med förarmanövrerad växellåda skall nå linjen AA1 med den hastighet som är lägst av följande värden.

1. Den hastighet som motsvarar 3/4 av det motorvarvtal vid vilket motorn utvecklar maximieffekt.

2. Den hastighet som motsvarar 3/4 av det maximala motorvarvtal som varvtalsregulatorn tillåter.

3. 50 km/h.

24 § Fordon av kategori M1 och N1 med förarmanövrerad växellåda vars växellåda

1. har fyra eller färre utväxlingslägen framåt skall köras med andra utväxlingsläget,

2. har mer än fyra utväxlingslägen framåt skall köras med både andra och tredje utväxlingsläget.

Medel-värdet av de två uppmätta värdena skall beräknas. Fordon av 1986 och tidigare års modell får som alternativ till ovan angivna förutsättningar köras med tredje växeln.

(M1 är bil för passagerartransport, dvs Locost)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vad är gränsvärdet för buller idag , gränsvärdet höjdes lite för ett år sedan om jag inte förstått fel??

Och följdfrågorna är då hur stenhårda är SFRO med mätningarna? Just bullerprovet är visst det jäkligaste av allt att klara genom nålsögat med en seven har jag hört från en som klarade testen och hade kommunens hjälp med mätningarna.

hur ska man gå till väga med bullret på en seven replica egentligen?

Det finns ju inget utrymme på sidan att hänga dit en hel rad med ljuddämpare så det är ju snudd på omöjligt att få det riktigt tyst på avgassidan...

Insugningsljudet ska visst vara problem med också har jag hört.... minst lika svårlöst det kanske.....

Någon som har några bra svar på dessa frågor???? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag hade den stora äran att stöta på en Pegasus på en parkering i Lund tidigare i veckan. Han hade en ljuddämpare vid sidan och sedan hade han fortsatt med avgasröret genom bakskärmen och under bakaxeln till en ljuddämpare på tvären där bak. Såg helt OK ut - hoppas bara att det går att fixa även med IRS :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Gränsvärdet är 84 dBa, och man får dra ifrån ett mätfel på 1 dBa, så i praktiken är det 85 dBa man kan passera med. Hur hård man är - tja, det ska vara 85 och inte 86? ;-)

Sedan bullergränsen höjdes ska det gå hyfsat bra att klara provet. Dämpa motorrassel och insugsljud noga...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...