sorin Posted September 15, 2007 Share Posted September 15, 2007 Hej Jag försöker modifigera olje tråget och picupen på en Pinto. Jag har kortat ca 4 cm . Tråget kommer i linje med svänghjulen. Räcker det eller måste jag korta mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 16, 2007 Share Posted September 16, 2007 Det blir nog perfekt, så ungefär har MK gjort med mitt tråg. Kåpan över svänghjulet är nu lägsta punkt, oljetråget kanske 1 cm högre. Egentligen är det väl en smakfråga, men det är klart att man inte vill att oljetråget ska ta för mycket stryk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 En följdfråga eftersom min bil också har kapat tråg... Hur mycket olja ska man ha i efter att ha choppat tråget? Är det fortfarande nivån på oljestickan vid kall motor som gäller, eller ska man helt enkelt ha en viss volym olja i systemet, dvs man flyttar upp max-strecket på stickan? Likadant om man monterar oljeklare och filtret bredvid med slangar, ska man då lägga till lite för oljan som ryms i slangarna och kylaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 Oljenivån från undersida block räknat måste ju vara detsamma, alltså blir det mindre oljemängd med choppat tråg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 om man nu inte bygger ut det på sidorna ..och därmed återställer volymen.. om olje nivån blir för hög blir det inte bra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 (edited) iofs får man hindra oljan från att skvalpa fram och tillbaka genom små luckor.. Edited September 17, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 nivån ska vara som original, mängden i oljekylare o slangar "justerar" ofta sig själv, d,v,s, att efter man monterat oljekyl första gången och kör igång så fyller motorn upp slangar o kylaren med olja och då sjunker nivån och man fyller upp igen. gör gärna en jämförelse med att kontrollera oljemängden ca 1/2 minut efter avstängd motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.