Jump to content

Bussningar/Uniballs ?


Recommended Posts

Jag har lite funderingar vad gällande hjulupphängningen, en idé är att bygga allt med uniballs men det blir för dyrt så jag tänkte bygga de inre lederna med nylonbussningar eller om ngn provat att använda ngn annan form av bussning typ nållager eller ett glidlager. Ngn som vet ngt alternativ eller har förslag på hur man kan göra.

mvh Kristofer

Link to comment
Share on other sites

Hur du nu än gör så blir nog uniballs bäst... Men dyrt som sagt.

Gå in på http://www.mecmove.se/svenska.htm dom ska ha bland dom billigaste på nätet.

Jag ska också ha man kan kanske köpa tillsammans och få billigare. Någon mera som ska ha så kan jag kolla pris?

När jag kollat med Sverull i växjö så får jag bättre priser på SKF 's lager än på Mecmove's (rodoball eller vad fabrikatet nu hette) Mecmove har däremot 3 olika kvaliteer på sina lager.....

jämför inte äpplen och päron bara när ni gör prisjämförelser.

själv använder jag inte uniballs i bärarmarna fram utan metalastik bussningar

bak däremot använder jag uniballs i bärarmarnas ände mot chassit & bussningar mot bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Kör m ngn typ av plastbussningar till den delen som sitter i ramen. Du ska väl ha individuell bakvagn Eller?.

Annars e det väl onödigt m ngn justering så länge fästena sitter bra.

M IRS så e de bra att kunna justera allt ute v hjulen. Jag använder mecmoves uniballs. tror det hamnar på ca 1500.- inkl. för de sex stycken jag ska ha bak.(M16)

De inre bussningarna har jag gjort själv i ett material som heter HD 1000. det används normalt till bussningar i o kring hydralkolvar!

Det e självsmörjande och tar inte åt sig av olja eller vatten.. Det e vitt.

Om du vill kan jag göra åt dig oxå kostar 1100.- +moms för 16 st ,m rostfri hylsa.

Mj Hästkraft.

073-1816475

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...