Jump to content

Oljetråg I Glasfiber?


dlt

Recommended Posts

Är det någon som provat göra ett oljetråg i glasfiber? Mitt tråg blir jättekonstigt och det skulle underlätta jättemycket om jag kunde göra det i glasfiber. Frågan är vad som händer när 100 grader olja börjar plaska omkring i det? Nån som vet nåt?

Link to comment
Share on other sites

det ska det tåla. jag har en gång för många herrans år sedan försökt rikta en glasfiberroder till en båt. rodret blev skevt vid gjutning. det var totalt omöjligt att få det till att ändra form. jag vet också att om tunna glasfiberdetaljer ligger på skevt underlag länge så kan det ändra på sig och bli skevt.

Link to comment
Share on other sites

Super. Det är ganska enkelt att först borra upp bultmönstret för tråget på en platta, därefter bygga upp hur det skall se ut med MDF-board. På med raspen, friforma och fetta in ordentligt så har man en utmärkt mall till ett tråg. :-)

/ dlt

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du bör vara noga med att välja matrismaterial så att det tål temperaturen med råge (och även miljön den vistas i, givetvis), visserligen så ska väl esterplast klara 100 grader C nätt och jämnt, men det är under bra förhållanden. I verkligheten så kan maxtempen vara lägre.

Link to comment
Share on other sites

En komposit består av ett matrismaterial samt fibrer och/eller partiklar som förstärkande material. (Matrismaterialet kan kallas det "kontinuerliga" materialet, eftersom man kan "följa det" från ena änden av en detalj till den andra änden, mellan fibrerna/partiklarna, utan avbrott.) Matrismaterial kan vara t.ex. plaster, keramer eller metaller. (I glasfiberarmerad plast så är det plasten som är matrismaterialet och glasfibrerna är det förstärkande materialet.)

Jag är lite tveksam till det föreslagna valet; "Synolite 1573-P-1". Om man kollar i specen för detta material så är "heat deflection temperature" (HDT; som är den temperatur då plasten börjar deformeras vid en given last) 85 grader C, vilket är under den förmodade användningstemperaturen. Nu är väl dessa data framtagna utan fibermaterial, men man ska tänka på att plastens roll i kompositen bl.a. är att hålla fibrerna på plats, och mjuknar denna så har den svårt att uppfylla sin roll till full belåtenhet. Om man istället tittar på "Atlac 580" (en vinylester) så har denna en HDT på 115 grader C. Under normala (mao halvtaskiga) förhållanden så bör denna räcka för ändamålet map. temperaturen. Vinylester är dessutom generellt starkare än polyester. Ett bättre alternativ är nog epoxiplaster, då dessa normalt har bättre brottseghet än polyester och vinylester och inte bildar mikrosprickor mellan fibrerna lika lätt som de andra två (speciellt polyester). Dessutom binder epoxin bättre till fibrerna, vilket är viktigt för hållfastheten. Dock är väl epoxi betydligt svårare att jobba med och kräver större erfarenhet.

Andra egenskaper som man kan behöva tänka lite på är t.ex. åldringsegenskaperna, dvs. hur är t.ex. de mekaniska egenskaperna efter en tids användning? Har plasten kanske blivit spröd som glas och spricker för minsta träff? Inte så kul om tråget börjar läcka olja rakt igenom...

Om inte dessa plaster räcker till temperaturmässigt så får man nog börja titta på t.ex. bismaleimider istället, dessa har användningstemperatur 175-230 grader C, eller polyimider 260-345 grader C, men då pratar vi avancerade (= dyra) material.

Mitt val skulle nog bli en lämplig epoxi, eller åtminstone en vettig vinylester.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...