Jump to content

Hynes Roadster Stol


Micael

Recommended Posts

Jag tänkte köpa lite aluminium och bocka till en sån stol som finns i nya roadster boken.

Den alu jag får tag på är 1.5 mm ss 4007 (vet inte om det är -12 eller -14) eller 5174 ss 4125. Funderar på om inte 4007 är kanske lite för mjuk.

Men å andra sidan kanske 4125 är lite för hård för att bocka och spricker.

Är det nån som har kolla på detta?

Link to comment
Share on other sites

Eller så tar du den hårda och smetar strängar med såpa där du skall bocka hetta upp på motsatt sida till den svartnar lite med tex gasol. på mindre stycken använder jag ugnen eller varmluftspistol. Skölj med vatten nu har du några timmar på dig att bocka utan större risk.

Link to comment
Share on other sites

Du menar att annelera (eller vad det heter)?

Det går väl ut på att värma och kyla snabbt. Då blir aluminiumet mjukt en stund, eller?

Jag var och hämtade en plåt (2500x1250x1.5 mm) av den hårdare varianten.

Link to comment
Share on other sites

Att bocka till en stol i aluminium fungerar utmärkt! Den blir faktiskt bekvämare än man kan tro. Med lite stoppning blir det perfekt.

Stolen på bilden gjordes innan den nya boken, så den är gjord efter eget huvud.

Bilder från bockningen finns på http://groups.msn.com/super7karlstad/pictures?Page=2.

Hälsningar,

Bengt

post-25-1186759016_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur klär/soppar man en aluminium stol. En "naken" stol blirman väl färjad av menar jag.

Fins det bilder?? jag har letat efter instrukioner.

Borde väll fungera å klarlacka eller ?

Link to comment
Share on other sites

Jodå stolen är snart klar. Dock blev det nåt mellanting mellan Kirkey och haynes. Jag har lite bilder men har glömt kamerasladden på jobbet :(

Jag har köpt ett sexpunkts bälte så jag kommer att strunta i 3 punktaren när jag har "räserstolen" i.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt :thumbup: Villha :icon_bach:

Tycker du att den blev bra att sitta i ??

Hur bockade du den och hur gjorde du med breden "lika bred som sitbrunnen eller?". Infästning då?

många nyfikna frågor :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Bredden är precis i sittbrunnsbredd, mest för att jag är så fet så jag behöver all plats jag kan få :unsure:

Jag bockade till ryggstödet först och sen gjorde jag sitsen. Sitsen bockade jag upp så att sidorna går in i ryggstödets sidor. Där kunde jag sen popa ihop dom. På så sätt kunde jag justera lutningen så att den blev bra. Vidare så har jag ett lårstöd (som inte syns på bilderna) vilket gör att benen vilar när dom är i rätt possition för pedalerna.

Ryggstödets mått och vinklar tog jag från en Kirkeystol via en snäll kille här på forumet samt via Kirkeys måtttabeller på deras web. Ryggstödet har totalt 8 vinklar för att skapa själva skålformen (4 på varje sida om ryggraden).

Stolen är bultad i golvet med fyra M8 sen sitter rygstödet bulltat med 2 M8

Den är bekväm att sitta i, men jag har inte kört med den än.

Kostnad:

alu 250:- (halva 2500*1250*1.5)

2 liggunderlag 80:-

20 popnitar 30:-

kantlist 40:-

till detta kommer lite småbitar av alu, sticksågsblad,flapdisk samt kontaktlim.

Bältet gav jag 77£ för på Ebay.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt!

Hur gjorde du runt bälteshålen, kantlist?

Känns som det är där man får vara lite observant så man inte riskerar att skära av bältena.

Gerhard\\

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...