Jump to content

Färlängning av växelspak


Marcus a

Recommended Posts

Har läst någonstans på forumet hur man kan göra för att få växelspaken längre bak.  Men hittar inte den tråden nu :(

Någon som vet vart den är eller hur man kan göra?

vad har du för v-låda?

Kunde vara bra att veta till att börja med............ <_<

Link to comment
Share on other sites

Som Arrowsmith säger så beror det förståss på vad man har för låda. Till min getrag har jag helt enkelt kapat både den ledade lättmetallskenan och röret som man växlar med, och förlängt dessa. Skenan var enklast eftersom den var rak. Jag gjorde helt enkelt så att jag använde en stump fyrkantsrör av samma typ som man använder till ramen, och bultade fast. Röret var värre eftersom det måste bockas på rätt sätt för att man skall få i växlarna. I alla fall tog jag en rörstump som passade precis utanpå växelröret, och svetsade dit. Man förstår nog bättre om man kollar på bilden.

post-4-1078604537.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en "typ 9" låda. har gjort om fäästerna till motorn idag så den skulle bara behövea komma bak 10-20cm. Men vet inte hur jag ska gå till väga.

Baalzamon har du någon mera bild:) ser inte riktigt vad som är vad.

Den sista lösningen är ju absolut den enklaste men den det bli inte så snyggt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Har en "typ 9" låda. har gjort om fäästerna till motorn idag så den skulle bara behövea komma bak 10-20cm. Men vet inte hur jag ska gå till väga.

Baalzamon har du någon mera bild:) ser inte riktigt vad som är vad.

Den sista lösningen är ju absolut den enklaste men den det bli inte så snyggt tycker jag.

Nej, ingen mera bild. Hur som helst är det ändå ingen typ 9 låda, så du kommer förmodligen inte att kunna göra på samma vis ändå.

Link to comment
Share on other sites

sätt motorjävelen längre bak! Skojar lite nu men jag får spaken exakt rätt m alfa motorn och volvo fempet bakom. Nu bygger jag ju iofs. efter egen ritning med ett chassi som blir ca 1200 brett utvändigt.

Framkanten på motorn hamnar ca 250mm bakom framdäckets bakre kant! Och det e inte speciellt trångt v fötterna heller.

Det e rätt mycket på min ram som e annorlunda jämfört med ett bok-chassi, men ytterformerna blir i princip samma.

Jag ska se til att få upp lite bilder på ritning o prylar så snart jag får tid....håll er lugna!!!

Link to comment
Share on other sites

Har en "typ 9" låda. har gjort om fäästerna till motorn idag så den skulle bara behövea komma bak 10-20cm. Men vet inte hur jag ska gå till väga.

Baalzamon har du någon mera bild:) ser inte riktigt vad som är vad.

Den sista lösningen är ju absolut den enklaste men den det bli inte så snyggt tycker jag.

Här är en lösning som blir bra på en TYP9-låda.

post-4-1078724984.jpg

Link to comment
Share on other sites

den senaste varianten har funnits till försäljning på MK tror jag eller så var det hos westfield... minns inte riktigt...

Om man bara vill flytta bak spaken en liten bit kan man ju enklast böja spaken några grader...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...