Fredrik i Trollhättan Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Jag sitter här med en kortad Sierra styrväxel från MK. Då den har orginal Sierra-utväxling skulle jag vilja ha en snabbare. Har sett att rally-design säljer snabba grejor med 2,8 varv för 1500. http://www.rallydesign.co.uk/catalog/index...h=900_1799_1804 Behöver jag modifiera dessa för att använda i mitt MK-kortade hus? Quote
Falcor Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 När jag skaffade 2.6 varvs utväxling till min bil (VW) så var jag tvungen att fräsa om en del i huset pga kraftigare lagringar i den nya pinjongen.... Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Jovisst. Men delarna Rallydesign säljer är ju anpassade för just Sierraväxlar d.v.s. direkt utbytbara mot de i en omodad styrväxel... Quote
Ozze Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Annars skulle du kunna skaffa alternativt bygga en utväxling som du sätter på ratt axeln... Räcker ju med 2 olika stora drev så har du fixat biffen... Enkelt smidigt och billigt... Har hört att det skall gå att nyttja 2 kuggar från olika startmotorer för att få lämplig utväxling... Bygg och göm i en smidig liten låda... så ser det profsigt ut också... Har själv tänkt köra med ett sådant bygge på min bil då jag inte gillar 2.9x varv lås - lås... vill ner mera =) MVH Quote
Michael Th Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 måste man inte ha 3 drev.... annars blir det jobbigt... lite speciellt om man svänger åt höger och bilen går åt vänster.. Quote
Falcor Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Jovisst. Men delarna Rallydesign säljer är ju anpassade för just Sierraväxlar d.v.s. direkt utbytbara mot de i en omodad styrväxel... Dom delarna jag köpte var också anpassade för VW's styrväxel....sa dom iaf innan jag köpte det... :angry: Quote
Morty Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Fredrik, jag antar att du måste korta kuggtången på samma sätt som MK gjorde med din andra. I övrigt så bör det vara fråga om utbyte av kuggstång och drev. Jag valde till detta på min order från MK. Mvh Magnus Quote
Ozze Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 måste man inte ha 3 drev.... annars blir det jobbigt...lite speciellt om man svänger åt höger och bilen går åt vänster.. Haha... det har du faktiskt rätt i... tänkte inte på det när polaren sa att det räkte med 2 drev från startmotor... hihi... kan bli jobbigt som sagt... Ta 3 drev istället för 2... så blir det bättre... Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 3, 2007 Author Posted August 3, 2007 Tack för tipset men jag tror jag satsar på ett sånt där kit från Rally Design eller liknande. Hur får jag dit det? Quote
2fast4u Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 måste man inte ha 3 drev.... annars blir det jobbigt...lite speciellt om man svänger åt höger och bilen går åt vänster.. Sånt där är bara en vanesak. Efter en tid så känns det konstigt att köra en vanlig bil i stället. :prop: Quote
Sonett7 Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Efter att ha kört vår första Locost som också har en kortad Sierra-styrväxel så är mitt råd att vänta med att köpa en 2,8-varvs... Jag blev positivt överraskad av hur pass snabb styrningen trots allt kändes - min tanke är att det hänger ihop med det kortare axelavståndet jämfört med Sierran och att det "snabbat upp" styrningen. Tidigare gick jag också i tankar om att köpa en snabbare styrväxel men nu tänker jag vänta och känna efter först. Quote
Thomas Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Jag köpte 2 3/4 varv till min asconaväxel ..passar rakt i men har ni kortat så måste även den nya kortas. jag ångrar absolut inte att jag bytte. tyckte original var för vevig. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 4, 2007 Author Posted August 4, 2007 Fredrik, jag antar att du måste korta kuggtången på samma sätt som MK gjorde med din andra.I övrigt så bör det vara fråga om utbyte av kuggstång och drev. Jag valde till detta på min order från MK. Missade din post. Hur många varv har din styrväxel? Hur kortar man kuggstången? I vilken ände? Jag fick min styrväxel på köpet av MK. Antar att man hade en liggande. Quote
Morty Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 Jag har 2,8 varv. Man kortar stången i icke kuggsida. Förslagsvis kapar man den i rätt längs plus 2mm och sedan planar man den, borrar och gängar i en svarv. Mvh Magnus Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 4, 2007 Author Posted August 4, 2007 Ok. Man kapar och gängar i den änden som ska i styrledsförlängaren. Borrar? Quote
gka Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 måste man inte ha 3 drev.... annars blir det jobbigt... Man skulle ju kunna ta en styrväxel gjord för att sitta bakom "framaxeln" om man egentligen ska ha den framför eller vice versa. Eller ta en högerstyrd och vända upp och ned på. Då funkar två drev. Quote
Michael Th Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 jo... vet om en kille som inte tänkte sig för...vid första provturen blev han varse... en kille som bygger 7a..köpte en eskort kuggstång..från en -84.. jag tänkte det blir väll bra... sen börja dom grå snurra...han åkte till skroten och lämna den tillbaka när jag tippsa honom om felaktigheten.... Quote
svinto Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 Googla efter "steering quickener". Ingen aning om vad SFRO tycker om sådana konstruktioner dock... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.