Jump to content

Yiioipeee


Recommended Posts

kolla släpradie ?? vad menade han med det ??

Linje dragen från styrspindelns övre kulbulten genom den undre och ner i vägbanan. Där linjen träffar vägbanan skall däckets mitt helst vara. Har man som i mitt fall (taunus/cortina) spindlar så skall jag försöka vara nära däckets mittlinje vid en offset som taunus har oroginal. :blink:

Förstår du mina hiroglyfer annars skall jag leta på en bild.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Grattis... Vill också vara där=)

Vart rönkar man svetsarna? kostnad?

Min madame "rönkar" mig gratis i sänghalmen :lol:

Skämt åsido så har jag inte kollat upp det ännu, men jag kan återkomma när jag fått tag på nån.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Du har alltså svetsat i rattstången, och svetsarna måste röntgas för att materialet kan vara lite knepigt, så det kan bildas porer i svetsarna? Eller tänker jag fel? Grattis förresten!

Link to comment
Share on other sites

Tack och ja jag har svetsat om den undre styrstången och bara för att se att svetsarna är ok så ville han ha svetsarna röntgade. Materialet är inte knepigt men rundstång mot rör gör att stången behöver mer värme för att smälta. Som han sa "det är en av de viktigaste bitarna" och du får ju inte tappa styrningen.

Conco

Link to comment
Share on other sites

kolla släpradie ??   vad menade han med det ??

Linje dragen från styrspindelns övre kulbulten genom den undre och ner i vägbanan. Där linjen träffar vägbanan skall däckets mitt helst vara. Har man som i mitt fall (taunus/cortina) spindlar så skall jag försöka vara nära däckets mittlinje vid en offset som taunus har oroginal. :blink:

Förstår du mina hiroglyfer annars skall jag leta på en bild.

Conco

Så släpradie=scrub radius=styrradie?

Men den mäter man väl från däckets mitt? Träffar linjen mitt i däcket så har man ju styrradie = 0? Jag förstår inte riktigt... lite mer styrradie vill man väl ha ändå?

Link to comment
Share on other sites

kolla släpradie ??   vad menade han med det ??

Linje dragen från styrspindelns övre kulbulten genom den undre och ner i vägbanan. Där linjen träffar vägbanan skall däckets mitt helst vara. Har man som i mitt fall (taunus/cortina) spindlar så skall jag försöka vara nära däckets mittlinje vid en offset som taunus har oroginal. :blink:

Förstår du mina hiroglyfer annars skall jag leta på en bild.

Conco

Så släpradie=scrub radius=styrradie?

Men den mäter man väl från däckets mitt? Träffar linjen mitt i däcket så har man ju styrradie = 0? Jag förstår inte riktigt... lite mer styrradie vill man väl ha ändå?

Är inte säker på detta med släpradie, får väl läsa på nu när man skall kolla upp det. Det har bland annat med belastning av lagren att göra. På min rekomenderar Westfield et35 och då kommer däckets mitt en bit utanför utanför linjen, men jag tror de vet vad de gör.

Marcus:

Cirka 2 timmar tog det.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Hej

Angående svetsfogar i styrningen - det är ett bra tips att försöka bulta ihop dessa bitar istället för att svetsa. Det är väldigt vanligt att vi får fundera på hur man bedömer en styrstång som är skarvad med svets.

Stark rekommendation att bulta, alltså.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

jag var lite osäker på hur svetsbart materialet i min styrstång var när jag skulle göra den .

jag var tvungen att svetsa dit en tapp med splines på vid en plats och provade då först på två överblivna bitar av samma två material som jag sedan bankade på för att se om det tog lufthärdningeller något.

den provbiten tog jag sedan med mej till min första besiktning hos sfro ifall diskussionen skulle komma upp.

post-6-1078778170.jpg

Link to comment
Share on other sites

>>therealpinto

Gissar att samma sak gäller vid förkängning av styrstagen... är det bäst att förlänga dessa utan svets också?

När det gäller min styrväxel (Volvo).

Använder jag volvo 240 styrleder måste jag förlänga styrstagen från styrväxel. men anväder jag

volvo 850 styrleder så slipper jag förlänga! :D

Link to comment
Share on other sites

Så släpradie=scrub radius=styrradie?

Men den mäter man väl från däckets mitt? Träffar linjen mitt i däcket så har man ju styrradie = 0? Jag förstår inte riktigt... lite mer styrradie vill man väl ha ändå?

Är inte säker på detta med släpradie, får väl läsa på nu när man skall kolla upp det. Det har bland annat med belastning av lagren att göra. På min rekomenderar Westfield et35 och då kommer däckets mitt en bit utanför utanför linjen, men jag tror de vet vad de gör.

Marcus:

Cirka 2 timmar tog det.

Conco

Jag tror jag missuppfattade det du skrev först. :) Du menade att det ska vara samma scrub som på Taunusen, jag trodde först du menade att man skulle försöka ha noll scrub. Då är jag med... för lite offset på fälgen blir ju typ samma sak som för stor spårvidd på Taunusen, och det hade inte heller godkänts av samma skäl.

Upp till 30 mm scrub har jag fått för mig brukar vara normalt. Taunusspindlarna har ju bara 4,5 grader SAI/KPI så det blir ju lätt en hel del scrub.

Mer scrub ger ju mer feedback/oroligheter i ratten. Men har scrubradien också någon större betydelse för hur stark självcentreringen blir i styrningen? Eller hänger det mest på caster? Du kan väl kolla när du byter fälgar om du märker nån skillnad på självcentreringen.

Link to comment
Share on other sites

Så släpradie=scrub radius=styrradie?

Men den mäter man väl från däckets mitt? Träffar linjen mitt i däcket så har man ju styrradie = 0? Jag förstår inte riktigt... lite mer styrradie vill man väl ha ändå?

Är inte säker på detta med släpradie, får väl läsa på nu när man skall kolla upp det. Det har bland annat med belastning av lagren att göra. På min rekomenderar Westfield et35 och då kommer däckets mitt en bit utanför utanför linjen, men jag tror de vet vad de gör.

Marcus:

Cirka 2 timmar tog det.

Conco

Jag tror jag missuppfattade det du skrev först. :) Du menade att det ska vara samma scrub som på Taunusen, jag trodde först du menade att man skulle försöka ha noll scrub. Då är jag med... för lite offset på fälgen blir ju typ samma sak som för stor spårvidd på Taunusen, och det hade inte heller godkänts av samma skäl.

Upp till 30 mm scrub har jag fått för mig brukar vara normalt. Taunusspindlarna har ju bara 4,5 grader SAI/KPI så det blir ju lätt en hel del scrub.

Mer scrub ger ju mer feedback/oroligheter i ratten. Men har scrubradien också någon större betydelse för hur stark självcentreringen blir i styrningen? Eller hänger det mest på caster? Du kan väl kolla när du byter fälgar om du märker nån skillnad på självcentreringen.

Jag återkommer när jag har provat med andra fälgar.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...