conco Posted March 5, 2004 Posted March 5, 2004 Bara firar första SFRO-bessen me ett par birra.... Känns som ett härligt delsteg i byggandet. :D :D :D :D :D :D Conco Quote
Jonte Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 Härligt att höra...... Så Gustaf (i västerås) var snäll mot dig :D Inte ens en anmärkning? Quote
Tommy Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 Grattis.... :D Måste vara värre än att gå till Tandläkaren! ;) Quote
conco Posted March 6, 2004 Author Posted March 6, 2004 Tackar!!! Jo han va snäll med några små anteckningar: Sekundärt ramnummer. Röntga svetsar kollapsbara rattstången. Backventil luftning tank. Kolla släpradie B) Conco Quote
conco Posted March 6, 2004 Author Posted March 6, 2004 kolla släpradie ?? vad menade han med det ?? Linje dragen från styrspindelns övre kulbulten genom den undre och ner i vägbanan. Där linjen träffar vägbanan skall däckets mitt helst vara. Har man som i mitt fall (taunus/cortina) spindlar så skall jag försöka vara nära däckets mittlinje vid en offset som taunus har oroginal. :blink: Förstår du mina hiroglyfer annars skall jag leta på en bild. Conco Quote
Acke Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 behövs inte .. fattar dina "hiroglyfer".. å tack.. :) Quote
Marcus a Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 Grattis... Vill också vara där=) Vart rönkar man svetsarna? kostnad? Quote
conco Posted March 6, 2004 Author Posted March 6, 2004 Grattis... Vill också vara där=)Vart rönkar man svetsarna? kostnad? Min madame "rönkar" mig gratis i sänghalmen :lol: Skämt åsido så har jag inte kollat upp det ännu, men jag kan återkomma när jag fått tag på nån. Conco Quote
Baalzamon Posted March 6, 2004 Posted March 6, 2004 Du har alltså svetsat i rattstången, och svetsarna måste röntgas för att materialet kan vara lite knepigt, så det kan bildas porer i svetsarna? Eller tänker jag fel? Grattis förresten! Quote
conco Posted March 6, 2004 Author Posted March 6, 2004 Tack och ja jag har svetsat om den undre styrstången och bara för att se att svetsarna är ok så ville han ha svetsarna röntgade. Materialet är inte knepigt men rundstång mot rör gör att stången behöver mer värme för att smälta. Som han sa "det är en av de viktigaste bitarna" och du får ju inte tappa styrningen. Conco Quote
gka Posted March 7, 2004 Posted March 7, 2004 kolla släpradie ?? vad menade han med det ?? Linje dragen från styrspindelns övre kulbulten genom den undre och ner i vägbanan. Där linjen träffar vägbanan skall däckets mitt helst vara. Har man som i mitt fall (taunus/cortina) spindlar så skall jag försöka vara nära däckets mittlinje vid en offset som taunus har oroginal. :blink: Förstår du mina hiroglyfer annars skall jag leta på en bild. Conco Så släpradie=scrub radius=styrradie? Men den mäter man väl från däckets mitt? Träffar linjen mitt i däcket så har man ju styrradie = 0? Jag förstår inte riktigt... lite mer styrradie vill man väl ha ändå? Quote
conco Posted March 7, 2004 Author Posted March 7, 2004 kolla släpradie ?? vad menade han med det ?? Linje dragen från styrspindelns övre kulbulten genom den undre och ner i vägbanan. Där linjen träffar vägbanan skall däckets mitt helst vara. Har man som i mitt fall (taunus/cortina) spindlar så skall jag försöka vara nära däckets mittlinje vid en offset som taunus har oroginal. :blink: Förstår du mina hiroglyfer annars skall jag leta på en bild. Conco Så släpradie=scrub radius=styrradie? Men den mäter man väl från däckets mitt? Träffar linjen mitt i däcket så har man ju styrradie = 0? Jag förstår inte riktigt... lite mer styrradie vill man väl ha ändå? Är inte säker på detta med släpradie, får väl läsa på nu när man skall kolla upp det. Det har bland annat med belastning av lagren att göra. På min rekomenderar Westfield et35 och då kommer däckets mitt en bit utanför utanför linjen, men jag tror de vet vad de gör. Marcus: Cirka 2 timmar tog det. Conco Quote
therealpinto Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 Hej Angående svetsfogar i styrningen - det är ett bra tips att försöka bulta ihop dessa bitar istället för att svetsa. Det är väldigt vanligt att vi får fundera på hur man bedömer en styrstång som är skarvad med svets. Stark rekommendation att bulta, alltså. /Gustaf Ulander, SFRO Quote
Sonett7 Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 >>therealpinto Gissar att samma sak gäller vid förkängning av styrstagen... är det bäst att förlänga dessa utan svets också? Quote
therealpinto Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 Hej Japp, samma sak där. Alltid bättre med bultförband - eller i alla fall lättare att bedöma. /Gustaf Quote
Arrowsmith Posted March 8, 2004 Posted March 8, 2004 jag var lite osäker på hur svetsbart materialet i min styrstång var när jag skulle göra den . jag var tvungen att svetsa dit en tapp med splines på vid en plats och provade då först på två överblivna bitar av samma två material som jag sedan bankade på för att se om det tog lufthärdningeller något. den provbiten tog jag sedan med mej till min första besiktning hos sfro ifall diskussionen skulle komma upp. Quote
Marcus a Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 Är det inte lättare att göra om med bult än att lämna in den för rönka:) den? Quote
Tommy Posted March 9, 2004 Posted March 9, 2004 >>therealpintoGissar att samma sak gäller vid förkängning av styrstagen... är det bäst att förlänga dessa utan svets också? När det gäller min styrväxel (Volvo). Använder jag volvo 240 styrleder måste jag förlänga styrstagen från styrväxel. men anväder jag volvo 850 styrleder så slipper jag förlänga! :D Quote
conco Posted March 9, 2004 Author Posted March 9, 2004 Är det inte lättare att göra om med bult än att lämna in den för rönka:) den? Har lite trångt så jag tror inte det finns plats för det juste bultförband, men har funderat på det. Conco Quote
gka Posted March 10, 2004 Posted March 10, 2004 Så släpradie=scrub radius=styrradie? Men den mäter man väl från däckets mitt? Träffar linjen mitt i däcket så har man ju styrradie = 0? Jag förstår inte riktigt... lite mer styrradie vill man väl ha ändå? Är inte säker på detta med släpradie, får väl läsa på nu när man skall kolla upp det. Det har bland annat med belastning av lagren att göra. På min rekomenderar Westfield et35 och då kommer däckets mitt en bit utanför utanför linjen, men jag tror de vet vad de gör. Marcus: Cirka 2 timmar tog det. Conco Jag tror jag missuppfattade det du skrev först. :) Du menade att det ska vara samma scrub som på Taunusen, jag trodde först du menade att man skulle försöka ha noll scrub. Då är jag med... för lite offset på fälgen blir ju typ samma sak som för stor spårvidd på Taunusen, och det hade inte heller godkänts av samma skäl. Upp till 30 mm scrub har jag fått för mig brukar vara normalt. Taunusspindlarna har ju bara 4,5 grader SAI/KPI så det blir ju lätt en hel del scrub. Mer scrub ger ju mer feedback/oroligheter i ratten. Men har scrubradien också någon större betydelse för hur stark självcentreringen blir i styrningen? Eller hänger det mest på caster? Du kan väl kolla när du byter fälgar om du märker nån skillnad på självcentreringen. Quote
conco Posted March 10, 2004 Author Posted March 10, 2004 Så släpradie=scrub radius=styrradie? Men den mäter man väl från däckets mitt? Träffar linjen mitt i däcket så har man ju styrradie = 0? Jag förstår inte riktigt... lite mer styrradie vill man väl ha ändå? Är inte säker på detta med släpradie, får väl läsa på nu när man skall kolla upp det. Det har bland annat med belastning av lagren att göra. På min rekomenderar Westfield et35 och då kommer däckets mitt en bit utanför utanför linjen, men jag tror de vet vad de gör. Marcus: Cirka 2 timmar tog det. Conco Jag tror jag missuppfattade det du skrev först. :) Du menade att det ska vara samma scrub som på Taunusen, jag trodde först du menade att man skulle försöka ha noll scrub. Då är jag med... för lite offset på fälgen blir ju typ samma sak som för stor spårvidd på Taunusen, och det hade inte heller godkänts av samma skäl. Upp till 30 mm scrub har jag fått för mig brukar vara normalt. Taunusspindlarna har ju bara 4,5 grader SAI/KPI så det blir ju lätt en hel del scrub. Mer scrub ger ju mer feedback/oroligheter i ratten. Men har scrubradien också någon större betydelse för hur stark självcentreringen blir i styrningen? Eller hänger det mest på caster? Du kan väl kolla när du byter fälgar om du märker nån skillnad på självcentreringen. Jag återkommer när jag har provat med andra fälgar. Conco Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.