Martin A Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 Har problem med att styrningen inte vill gå tillbaks till neutral av sig själv. Kan detta bero på felaktig ackerman? Nån som har nån erfarenhet? Kör med Lada spindlar som har bultade styrarmar så jag kan ju ta bort dom och modifiera eller byta ut dom om det behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 Det är väl caster vinkeln som gör att styrningen går tillbaka. Oftast skall den övre spindelleden ligga lite längre bak änn den främre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 du får ha mellan 7-10 grader oftast räcker det med 8 grader Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted July 13, 2007 Author Share Posted July 13, 2007 Caster har jag koll på . Det är nåt annat som är fel men vet inte vad. Fler ideer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Hej Martin! Här är bilden på min spindel/styrarm som vi pratade om. Hoppas den kan vara till nån nytta.. Imorgon blir det en liten premiärtur utanför garaget om inget oväntat dyker upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted July 13, 2007 Author Share Posted July 13, 2007 Tack Henrik för bilden! Tyvärr ser det likadant ut på min bil. Hade fel om vinkeln på armen, den pekar svagt mot mitten på bakaxeln som du sa. Men om jag kopplar loss styrstaget på ena sidan och svänger båda hjulen åt ena hållet och sen rullar bilen fram och tillbaka då ställer sig ju det lösa hjulet i den vinkel det vill ha. I detta läge passar inte det lossade styrstaget i styrarmen utan det skiljer ca 10mm. Ideer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 man vara att du behöver flytta på styrväxeln , fram eller bak, svårt att se på dessa bilder, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted July 14, 2007 Author Share Posted July 14, 2007 Vad förändras när man flyttar styrväxeln fram och bak? Minns inte själv, det är 3 år sen jag monterade ihop. Tacksam för alla svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 Det är ibland problem med återgången på sjuor pga av den låga vikten. Har du motorn i ? Annars kommer den att hjälpa till lite. Castervinkeln hade du kollat ? Sen hade jag lite problem själv när min bil var nybyggd, styrväxeln var helt ny och "kärvade" lite. Men det har blivit bättre. Mvh Libell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 svårt att förklara vad som händer när man flyttar styrväxeln. men man får olika "utväxling" mot styrarmen och ligger den fel kan den "bottna" i rörelsen innan fullt rattutslag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted July 15, 2007 Author Share Posted July 15, 2007 Tack för svaren! När jag sitter och ritar och överlägger med mig själv tycker jag mig tro att styrväxeln borde flyttas bakåt för att få inner hjulet att svänga mer än ytter hjulet. Men det är ju inte gjort i en handvändning att klytta den när fästena är svetsade i ramen. Måste vara fler som vet hur man löser problemet! Snälla ni skriv ett svar om ni har nån aning. Tack på förhand! MVH Martin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Förutom caster så finns det ju en hel rad med mindre orsaker som kan påverka återgången. Vad har du för toe-in/out? Vikt över framhjulen, Ackerman och även lutningen på bilen sett från sidan, tex hög/låg bakvagn påverkar ju också. Men att flytta styrväxeln känns fel tycker jag. Jag hade själv funderingar kring detta tidigare och frågade Göran Malmberg som skrivit Väghållningsboken (finns att köpa på Rejsa) och fick följande svar: ”Vi måste skilja på Nisse Tuta som kör bil och vi som vet vad vi håller på med. Vi som kör racing lär oss en rejsbils beteende och sedan blir allt bara bättre. Kör med 3 gdr till att börja med och känn hur det känns. Det är bara att testa olika vinklar tills det att du hittar en som passar dig” Jag kör nu med 8grader nu vilket känns lagom för gata. Men det som känns bra i en bil kan ju vara helt fel i en annan eftersom att förutsättningarna, d.v.s. hjulupphängningar, spindlar och däck m.m. är helt eller delvis olika. //R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted July 19, 2007 Author Share Posted July 19, 2007 Tack för alla svar! Efter att ha läst igenom alla trådar om styrning här och på andra forum så satte jag kapskivan i min lackade ram igår. Bestämde mig för att flytta styrväxeln bakåt för att prova om teorierna stämmer. Hoppas!!!! MVH Martin A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 jag tror att du har det där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted November 24, 2007 Share Posted November 24, 2007 Martin, hur gick det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted November 25, 2007 Author Share Posted November 25, 2007 Jo Tack! flyttade styrväxeln bakåt och fick till det riktigt bra. kanske inte så bra som jag hade hoppats men helt OK. ser man styrväxeln uppifrån så pekar styrarmarna lite framåt nu. Detta gör att om man tex svänger höger så är höger styrstag rakt och vänster pekar lite framåt, alltså svänger högerhjulet lite mer. Tack allihop för hjälpen. MVH Martin A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krullert Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 Finns det inget mått på hur det ska vara på den biten? Är ackerman skillnaden mellan hur mycket höger o vänster hjul svänger vid rattutslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted June 15, 2008 Author Share Posted June 15, 2008 Hej! Allihop! Trots att jag flyttade styrväxeln så har jag fortfarande problem med återstyrningen, det blev bättre men inte så bra som jag hade hoppats. Om man gör nya övre länkarmar som ger mer caster kommer det att hjälpa mig? Vad tror ni? Och hur mycket ungefär borde man flytta centrum på spindelleden för att märka nån skillnad? Nån som har erfarenhet från Estfield om det brukar vara så här? Tack på förhand Martin A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted June 15, 2008 Share Posted June 15, 2008 Vet inte hur det är med andra varianter, men min Westfield (orginal wide track och inställningar enligt manualen, fast för närvarande med feta 13"-hjul som ger ca 100 styrradie) verkar inte ha någon som helst återstyrning, men jag har inte upplevt det som något som helst problem. (Återstår att se vad SFRO tycker om det...) Varför ska bilen dra och slita i ratten när det ändå är föraren som ska styra...? :D Återstyrning på en bli man kör på bana innebär väl egentligen bara att armarna får lite extra stryk i kurvorna, vilket ju knappast tjänar något till, så länge bilen i övrigt är stabil. På vägen kanske det kan vara "bekvämt", men jag har över huvud taget inte reflekterat över det när jag provkört. Tycker bara det är en fördel att slippa dödgång, flex, motsträvig framvagn och annat skit man har på vanliga gatbilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.