Jonte Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Jag har funderingar på det här med motorer. Ska förhoppningsvis köpa en MK Indy och ser då att man kan välja mellan Pinto eller Zetec motorer från Ford. Men till min newbie-fråga Vad är det för motorer? Vilka Ford-modeller är det som gäller? hoppas på förståelse för min okunnighet :rolleyes: Quote
svante Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Ska försöka hjälpa dig lite... Pinto motorn sitter/satt i Ford Sierra det är en 8-ventilers motor på 2.0liter med enkel överliggande kamaxel.. Vet inte riktigt vad DOHC motorn kallas.. se bild. Zetec motorn sitter i de lite nyare fordmodellerna såsom mondeo och focus. Finns i 1.8l och 2.0l. Quote
Jonte Posted August 26, 2003 Author Posted August 26, 2003 OK....då faller sig ju nästa fråga naturlig....tycker jag. Är inte Mondeo och Focus enbart framhjulsdrivna? Jag är inte så bevandrad i Fordvärlden....har alltid hållit mig långt bort från dom B) Quote
svante Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Jo visst är dom det och inte bara det... motorn är tvärställd.... Du måste ha en växellåda passande till motorn och drivning bak... en typ 9 eller MT75 växellåda (typ 9 sitter i sierran) Sumpen bör modifieras (skvalpskotten) eller så köper man en färdig sump från någon tillbehörsfirma. Man vill ju ha kvar oljan... Quote
therealpinto Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Hej Man kan ju bygga på lite mer fakta; Pintomotorn är en gammal klassiker, tung, hög men robust och det är gott om trimdelar. Ger 95-115 hk i de vanligaste utförandena, trimmas ganska lätt och billigt uppåt 125-130 hk. DOHC som sitter i senare Sierra och Scorpio kallas I4 på Fordspråk, det är en trevlig bruksmotor men kanske inte det bästa att trimma (ont om delar). Lider lite av skör topp (känslig för överhettning) och kamkedjan kan vara en svag punkt på långmilade exemplar. Ger 120 hk. Zetec är en betydligt mer modern 16-ventilsmotor, en trevlig bekantskap som ligger på 105-136 hk beroende på årsmodell och volym. Trimdelar börjar dyka upp i lite omfattning nu, men motorn kostar fortfarande en hel del i Sverige. Samma bultmönster mot växellådan som Pinto etc., vilket gör att "alla" lådor från bakhjulsdrivna Ford med 4-cylindrig motor kan fås att passa med enkla medel. Vilken motor man väljer är i mångt och mycket en smaksak - Pinton har fördelen att den är lättmekad, robust och billig, DOHC drar ingen soppa att tala om när den är frisk, Zetec har kanske lite roligare karaktär men kräver mer mekanisk kunskap (eller pengar...) för att funka i en Locost - man måste som sagt pilla på växellåda/koppling och även insug samt i många fall vattensystemet. /Gustaf Quote
Gripenland Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Med risk för att bli stenad..... Du har inte funderat på en mc motor? Yamaha R1 motorena är väldigt prisvärda. 10-15000 för ett bra exemplar. 65kg med sexväxlad sekvensiell låda B) Nu ska jag vara tyst...... Quote
Rolwig Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Hej! Lite mera information om Zetec motorn, den kom i vissa modeller av Escort -92 i en 1,8 version och -93 som 1,6. Jag själv bygger med en 1,8 Xr3i från -92 (130 hk) Quote
Liftarn Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Stödjer verkligen MK Zetec? Jag vet att många bygger med den men man måste nog göra egna motorfästen. Det ska tydligen finnas Sierror med Zetec men de är sällsynta. Pinton har tydligen nackdelen att det är bara en årgång som uppfyller svenska utsläppskrav utan straffavgift. DOHC är den vanligaste motorn på nyare Sierror. Verkar vara otestad med Indyn. Har du funderat på Volvo? B23 ska tydligen vara lägre än Pinto så den ska nog passa. Frågan är hur det är med växellådan. Jag är annars sugen på en Indy med den Saab/Opel-kombination Lupus kör med. Quote
Guest g12 Posted August 27, 2003 Posted August 27, 2003 En mycket trevlig motor som som passar bra i biltypen är Opel GSI 16V motorn. Billig i inköp och lätt att trimma. Quote
svante Posted August 27, 2003 Posted August 27, 2003 Angående Mc-motor. Man måste kolla för vilken effekt som den är inreggad för.. med de nya bestämelserna kollar man motor typen ex. pinto har 88kW. R1 har 111.8kW vilket gör att med de nya reglerna måste din bil minst väga 746kg...låter tungt med en motor som bara väger 65kg.. :( Hört att det finns Hayabusamotorer som är inreggade på en lägre effekt... Är själv också väldigt nällad att sätta i en R1-motor fått erbjudande om en komplett startklar motor med allt för 18000kr B) Quote
Liftarn Posted August 27, 2003 Posted August 27, 2003 Hur är det med buller och utsläpp med MC-motor? Quote
Gripenland Posted August 27, 2003 Posted August 27, 2003 Hur är det med buller och utsläpp med MC-motor? Det är avgasdispens som gäller.... Det går att dämpa bullret. Kolla Roadsters hemsida om hur de gjorde med sin Westfield Megabusa. Quote
krister Posted August 30, 2003 Posted August 30, 2003 My Webpage Hej Vi har använt Zetec motorer från Mondeo, det ända som måste fixas är någon speciell "muff" mellan Sierrans vx låda och motorn. <_< Får se lite senare hur mycket det kostar....!! Quote
Bengt Norell Posted September 3, 2003 Posted September 3, 2003 Jag har hört att det inte är så stor skillnad mellan Pinto och Zetec på höjden och att man behöver bygga om sumpen på Zetecmotorn för att få den att passa in, samt att sumpen är gjord av aluminium (verkar krångligt) Är alla modeller av Zetecmotorn med alusump? Hur mycket skiljer på höjden mellan Pinton och Zetec omodifierad? Jag har en Pinto som står och luktar i ett hörn, den kanske är det bästa alternativet trots allt. Bengt Quote
loop Posted September 15, 2003 Posted September 15, 2003 Mellan CVH och Zetec går det att flytta en del delar, det går bla att bygga en ZVH dvs en CVH med Zetec block. Så eventuellt så kan man ta ett CVH tråg. Quote
Jonte Posted October 18, 2003 Author Posted October 18, 2003 Ursäkta min okunnighet... :rolleyes: Jag hittade en 89:ans Sierra med 2.0i EFI-motor, vad är det för motor? Quote
svante Posted October 20, 2003 Posted October 20, 2003 troligtvis en pinto om det är en överliggande kamaxel annars är det en DOHC motor.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.