Jump to content

Hjälp, Jag Måste Modifiera Kardantunneln!


stigge

Recommended Posts

Så här är det:

Jag måste ändra lite i ramkonstruktionen på min Pegasus. ( http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5415 )

Bakaxelns medbringare ligger an - och nöter på - en snedsträva i kardantunneln vid kraftig acceleration och när jag passerar rejäla gupp eller annat elände..

Innan jag börjar gå loss med vinkelkapen tänkte jag få in några synpunkter angående hållfasthet och sånt.

Kan jag utan problem ersätta röret (markerat i rött på bilden) med en plåt som fotot visar, eller är det att ta i för mycket?

Är det likvärdigt ur hållfasthetssynpunkt att ersätta röret mer ett rektangulärt som bygger mindre på höjden, mo det finns ett sånt på marknaden?

Plattjärn? Eller helt enkelt fimpa röret/kapa bort materialet som ligger i medbringarens väg och se glad ut?

713809016_d0c160aaf1_o.jpg

(bilden visar en helt annan bil som fanns i mitt fotoarkiv)

Alternativet att montera stenhårda fjädrar eller öka markfrigången känns inte så attraktivt.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

En hel plåt blir ju starkare diagonalt men jag skulle inte tro att det behövs där utan du kan göra som Ronny beskriver- kanske t.om. köra utan något där, eller en halv plåt. dvs från ditt röda märke och nedår/bakåt. tror inte du harså stora belastningar där.

Link to comment
Share on other sites

Det där såg ganska logiskt ut. Ska demontera i morgon efter jobbet (om vädret är tillräckligt dåligt för att avstå en snabbtripp till Power Meet) och lösa bekymret.

Link to comment
Share on other sites

Kardantunneln är delvis bilens "ryggrad" och diagonalstagen gör ganska mycket nytta. Men en plåt (1,5-2mm) ordentligt svetsad fungerar också bra som "stressed skin", speciellt i en så liten "ruta".

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

jo jag vet att det är en ryggrad i era ramar. men vad kommer sen? efter plåten är ju ingen förstärkning? och det andra finns kavar

Link to comment
Share on other sites

Man bör ju triangulera i hela kardantunneln, eller svetsa plåt i hela. Plåten och triangelstaget fyller egentligen samma funktion, att "låsa" fyrkanten som bildas av rören.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kollat hur övriga tunneln ser ut, men det är ju egentligen ganska enkelt att svetsa plåtar i alla hål - om det inte är triangulerat längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...