stigge Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 (edited) Så här är det: Jag måste ändra lite i ramkonstruktionen på min Pegasus. ( http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5415 ) Bakaxelns medbringare ligger an - och nöter på - en snedsträva i kardantunneln vid kraftig acceleration och när jag passerar rejäla gupp eller annat elände.. Innan jag börjar gå loss med vinkelkapen tänkte jag få in några synpunkter angående hållfasthet och sånt. Kan jag utan problem ersätta röret (markerat i rött på bilden) med en plåt som fotot visar, eller är det att ta i för mycket? Är det likvärdigt ur hållfasthetssynpunkt att ersätta röret mer ett rektangulärt som bygger mindre på höjden, mo det finns ett sånt på marknaden? Plattjärn? Eller helt enkelt fimpa röret/kapa bort materialet som ligger i medbringarens väg och se glad ut? (bilden visar en helt annan bil som fanns i mitt fotoarkiv) Alternativet att montera stenhårda fjädrar eller öka markfrigången känns inte så attraktivt. Edited July 4, 2007 by stigge Quote
AlfaRonny Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 Jag skulle nog sätt 4st "fjädrar" av 3mm plattjärn enl. bild Quote
Thomas Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 En hel plåt blir ju starkare diagonalt men jag skulle inte tro att det behövs där utan du kan göra som Ronny beskriver- kanske t.om. köra utan något där, eller en halv plåt. dvs från ditt röda märke och nedår/bakåt. tror inte du harså stora belastningar där. Quote
stigge Posted July 4, 2007 Author Posted July 4, 2007 Det där såg ganska logiskt ut. Ska demontera i morgon efter jobbet (om vädret är tillräckligt dåligt för att avstå en snabbtripp till Power Meet) och lösa bekymret. Quote
therealpinto Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 Kardantunneln är delvis bilens "ryggrad" och diagonalstagen gör ganska mycket nytta. Men en plåt (1,5-2mm) ordentligt svetsad fungerar också bra som "stressed skin", speciellt i en så liten "ruta". /Gustaf Quote
Thomas Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 jo jag vet att det är en ryggrad i era ramar. men vad kommer sen? efter plåten är ju ingen förstärkning? och det andra finns kavar Quote
therealpinto Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Man bör ju triangulera i hela kardantunneln, eller svetsa plåt i hela. Plåten och triangelstaget fyller egentligen samma funktion, att "låsa" fyrkanten som bildas av rören. /Gustaf Quote
stigge Posted July 5, 2007 Author Posted July 5, 2007 Jag har inte kollat hur övriga tunneln ser ut, men det är ju egentligen ganska enkelt att svetsa plåtar i alla hål - om det inte är triangulerat längre fram. Quote
Michael Th Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 detta visar ju iofs inte ovan nämda bil...kan ju vara ett schassie i produktion..sas... Quote
stigge Posted July 5, 2007 Author Posted July 5, 2007 Mmmm, bilden är tagen i Stugunäs för ett par år sedan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.