Jump to content

Svetsa galvat rör med mig


Baalzamon

Recommended Posts

När jag byggde ett stag till växelspaken i helgen så använde jag en bit galvat rör, eftersom jag råkade ha det liggande. Men det var otroligt svårsvetsat, fick inte något vettigt resultat alls. Punktsvetsar gick väll bra, men det var nog det enda också.

Visserligen var det ganska tunt material i röret, så jag fick sänka strömmen på migen, men det har jag gjort förr på vanlig plåt och det har gått fint.

Därför funderar jag på om det händer något märkligt när man svetsar galv, om gasen som blir kan slå ut gasen från migen? Har alltid svetsat galv med gassvets förr, och det har funkat fint, har inte provat med migen förr.

Är det så att det helt enkelt inte funkar att svetsa galvade material med mig?

Link to comment
Share on other sites

Passa dej för att svetsa i galvat Baalzamon......

Det är inte nyttigt för dej personligen.

Det bildas giftiga grejer och du blir sjuk.

Jag har provat en gång att svetsa en del utan att bry mej och fick "galvfrossa" .

Det är enda gången som jag minns att jag verkligen trodde jag skulle dö....

Man blir riktigt sjuk när man blir förgiftad och får "galvfrossa" och det är inte roligt.

Förvisso gick det över utan läkarbesök men det är inte mycket roligare för det...

Link to comment
Share on other sites

Jo, galvfrossa känner jag till även om jag inte råkat ut för det själv. Min far fick det för ett par år sedan, och det var tydligen inte trevligt alls. Men mjölk skall tydligen fungera bra som botemedel!

Undviker man bara att andas in röken så gott det går så brukar det gå rätt bra att svetsa galv, jag har gjort det en hel del förr med gassvets. Men med migen får jag inte till det...

Link to comment
Share on other sites

Jo, galvfrossa känner jag till även om jag inte råkat ut för det själv. Min far fick det för ett par år sedan, och det var tydligen inte trevligt alls. Men mjölk skall tydligen fungera bra som botemedel!

Undviker man bara att andas in röken så gott det går så brukar det gå rätt bra att svetsa galv, jag har gjort det en hel del förr med gassvets. Men med migen får jag inte till det...

Pröva att slipa bort galven först det brukar hjälpa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Var mycket noga med att slipa bort galven först !

Galvfrossa är som de andra säger inte att leka med. och får de det .....Drick massor av mjölk! Jag har själv haft det och man blir skitdålig!!! :(

Link to comment
Share on other sites

När jag svetsade galvat var det två bultar som skulle punktas, det bildades någon form av vitt "damm" som såg nästan ut som tät spindelväv.... Fick nog bara migränliknande huvudvärk men visste inte att det berodde på galven...

Link to comment
Share on other sites

Jo, galvfrossa känner jag till även om jag inte råkat ut för det själv. Min far fick det för ett par år sedan, och det var tydligen inte trevligt alls. Men mjölk skall tydligen fungera bra som botemedel!

Undviker man bara att andas in röken så gott det går så brukar det gå rätt bra att svetsa galv, jag har gjort det en hel del förr med gassvets. Men med migen får jag inte till det...

Pröva att slipa bort galven först det brukar hjälpa. ;)

Det är problem att svetsa direkt på galvet alltså? Förutom förgiftningen då! Jag är fortfarande osäker på om det var jag som klantade mig, eller om det verkligen inte går att svetsa direkt på galvet.

Link to comment
Share on other sites

NEJ NEJ NEJ...

det är riktigt som dom säger att du måste slipa bort galvet först innan du svetsar, har själv aldrig svetsat med gas i galvat material men med pinne och blev oxå sketdålig och rekomenderar inte att arbeta med galv överhuvudtaget..

svetsen blev nog inte bra heller, galvet inhehåller bly och det kan inte vara bra att ha i en svets <_<

mvh ola

Link to comment
Share on other sites

Beta bort galvet med lite saltsyra, går på några sekunder tills det slutar fräsa/bubbla.

Var noga och skölj med vatten efter och olja in efter svetsningen.

Har alltid en liten plastbuk med ett bra lock (tupperware) med saltsyra för att etsa galvade saker som skall svetsas.

tänk bara på att vara noga med att syran inte skall stå utan lock för då rostar allt i dess närhet.

Samt ha några hinkar med vatten för att skölja detaljerna i alternativt dig själv om du råkar spilla liter.

Link to comment
Share on other sites

Är grundfärg med zink som finns på sprayburk inte bra att ha på ytor runt där man svetsar heller? Blir det gaser av det också när det blir varmt?

Link to comment
Share on other sites

Är grundfärg med zink som finns på sprayburk inte bra att ha på ytor runt där man svetsar heller? Blir det gaser av det också när det blir varmt?

Man ska väl aldrig svetsa i färg eller rostskydd om man vill ha en bra svets..

zinkfärg vet jag inte hur det reagerar <_<

Link to comment
Share on other sites

Man ska väl aldrig svetsa i färg eller rostskydd om man vill ha en bra svets..

zinkfärg vet jag inte hur det reagerar  <_<

Nej, men jag tänkte om man behöver rengöra en större bit runt om, inte bara precis vid svetsfogen? Det räcker ju för svetsandets skull att det är rent precis där man ska svetsa, men det blir ju varmt runt om. När det gäller galvning antar jag att man får rengöra några centimeter på var sida, minst?

Link to comment
Share on other sites

Man ska väl aldrig svetsa i färg eller rostskydd om man vill ha en bra svets..

zinkfärg vet jag inte hur det reagerar  <_<

Nej, men jag tänkte om man behöver rengöra en större bit runt om, inte bara precis vid svetsfogen? Det räcker ju för svetsandets skull att det är rent precis där man ska svetsa, men det blir ju varmt runt om. När det gäller galvning antar jag att man får rengöra några centimeter på var sida, minst?

Gör rent 1-3 cm runt om så kommer det att gå bra att svetsa, det bästa är att använda saltsyra och sen skjölja med vatten.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jo, galvfrossa känner jag till även om jag inte råkat ut för det själv. Min far fick det för ett par år sedan, och det var tydligen inte trevligt alls. Men mjölk skall tydligen fungera bra som botemedel!

Undviker man bara att andas in röken så gott det går så brukar det gå rätt bra att svetsa galv, jag har gjort det en hel del förr med gassvets. Men med migen får jag inte till det...

Mjölk är bra mot de flesta typer av "enklare" förgiftningar :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jo, galvfrossa känner jag till även om jag inte råkat ut för det själv. Min far fick det för ett par år sedan, och det var tydligen inte trevligt alls. Men mjölk skall tydligen fungera bra som botemedel!

Undviker man bara att andas in röken så gott det går så brukar det gå rätt bra att svetsa galv, jag har gjort det en hel del förr med gassvets. Men med migen får jag inte till det...

Mjölk är bra mot de flesta typer av "enklare" förgiftningar :thumbup:

Och även när man skall gänga i koppar enligt Bosse Bildoktorn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...