Fredo Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 (edited) Det finns massor med trådar här med fina hembyggda ställ i olika konfigurationer. Jag har dock lite svårt att släppa ned originalstället i sophinken riktigt ännu... Jag har ett Sierra originalställ med servo. Hur jag än vänder och vrider på det så kan jag kan inte se att det går att använda det då det kommer i alltför mycket konflikt med ratten. Det jag menar då är alltså att servotrumman sitter där jag vill ha rattstången... själva pedalstället får jag ju in.. Är det någon som har lyckats?? Edited June 16, 2007 by Fredo Quote
Michael Th Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 varför servo??? helt klart har det visat sig att om man ändrar utväxlingen på pedalen, och skippar servot så fungerar det bra.. mindre vikt mer plats.. Quote
Thomas Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 man kan flytta fram servot eller huvudcyl. så man har en tryckstång som mellanbit. Quote
BeLo Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 Jag använder orginal Escort-ställ, men utan servo. Bengt Quote
Fredo Posted June 16, 2007 Author Posted June 16, 2007 Okej... Aha... Den stora svarta trumman med vacumslangen går alltså att ta bort? Jag trodde det satt ngn nödvändig slavcylinder däri eller nåt. Om det går att ta bort den så skulle jag nog kunna köra enligt min "plan F" vilket är att köra med originalstället högt upp med lätt kortade och omvinklade pedaler för att få ihop SFRO måtten... Så om jag förstår er rätt (BeLo) så plocker jag bort trumman och bultar ihop smäcket rakt av??? Vore ju fantastiskt Jag antar att jag får lägga in en distans av samma tjocklek för att kompensera för trumman, eller??? /Fredrik Quote
Fredo Posted June 16, 2007 Author Posted June 16, 2007 Asch, jag missade thomas inlägg. Okej, riktigt så enkelt är det alltså inte, jag får väl börja med att ta isär den så att jag ser vad som finns däri först. Tror jag springer ut direkt... :icon_bach: Quote
Jarl Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 Visst går det. Jag har original pedalställ inklusive servoklocka, lite tillböjda pedaler i sidled, vad jag minns koppling och broms, annars allt o.k. inklusive kopplingens självjusterande mekanism. Gaspedal helt som original. / Jarl. Quote
Fredo Posted June 16, 2007 Author Posted June 16, 2007 (edited) Okej, Jarl, låter ju bra... men vart sjutton drog du då styrstången??? Original går den ju nere mellan gas och broms, men då är vinkeln annorlunda. I sjuan blir ju rattstången mer horisontell och jag kan inte se hur det är möjligt. /Fredrik Edited June 16, 2007 by Fredo Quote
Jarl Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 Jag minns inte - men springer och kollar, återkommer strax. Jarl. Quote
Jarl Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 Jo, stången ligger precis under servoklockan, alltså är pedalställ med klocka placerat så högt som möjligt. Påfyllningslocket till bromsoljebehållaren ligger nästan an mot huven, jag måttade in placeringen av pedalställets höjd så högt som möjligt men ändå så jag kunde stänga huven. Med den höjden kom pedalerna helt perfekt i höjdled. Rattstången är lagrad i samma vägg som jag skruvat pedalställ / bromsklocka, jag har använt original Sierra rattaxellagring. / Jarl. Quote
Fredo Posted June 16, 2007 Author Posted June 16, 2007 Okej, och jag var precis ute och skruvade lite på klumpen för att se hur den var funtad egentligen. Detta betyder troligen att jag har placerat min stång lite väl horisontellt, skall göra en rejäl check i morgon. Kanske ryker servot ändå då det skapar en så stor "död" yta i torpedväggen. Sen är det lite oklart vart jag skall plocka vacuum ifrån då jag råkade köpa en mikuni-brygga och inte längre har kvar samma anslutningsmöjligheter :banana: Tackar för hjälpen och blixtundersökningen i garaget. /Fredrik Quote
Michael Th Posted June 16, 2007 Posted June 16, 2007 tänk på att om... du demonterar servoklockan=bromskraftförstärkaren...då måste du ändra infästningspunkten för tryckstången i pedalen..annars blir det trögtrampat... Quote
Fredo Posted June 16, 2007 Author Posted June 16, 2007 Oki! Men det är ju egentligen bara bra att flytta ned den då det skapar mer plats för den däringa eländiga rattstången. Så kanske problemet får en enklare lösning trots allt! Mitt dilemma är att jag har svårigheter med att tillverka mindre metalldetaljer med precision (min fräs, svarv och bandsåg tycker bäst om trä) så att tillverka ett pedalställ är lite problematiskt. Sen är det givetvis enklare att använda det man redan har och det är dessutom klart billigast. Återstår egentligen bara frågan om hur man skall koppla ihop trycksången till cylindern och stången till pedalen. stången till pedalen känns ledad/gummiupphängd därinne. Kasnke man kan montera dem stumt mot varandra, eller blir det fel med tanke på att pedalen rör sig i en radie? Enklast är förstås att öppna klockan, men då är den väl finito sedan, så då måste man ju ha bestämt sig. Har skickat ett pm till BeLo då han verkar ha gjort den operationen redan. /Fredrik Quote
BeLo Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 Bifogar en bild på bromspedalen till mitt Escortställ. Det nya hålet för tryckstången ligger i mitt fall 20 mm närmare pedalens rotationscentrum. Det verkar fungera i mitt fall, men är inte "vetenskapligt" framtaget... :icon_smartass1: Den nya tryckstången är tillverkad av en lång skruv som kapats, svarvats till i änden och till sist svetsats på en rörbit som fästs i pedalen. Axeln sitter inte i centrum på röret utan under för att vinkeln på stången in i huvudbromscylindern ska bli skapligt rätt. Hälsningar, Bengt PS Monterar just nu aluminiumsidorna på min ram, så den börjar se ut som en sjua! DS Quote
Fredo Posted June 24, 2007 Author Posted June 24, 2007 tack för bilden, kan komma att bli ngt sådant. Jag insåg efter att ha tittat på stället att man givetvis inte skall flytta ned stången utan upp (om man vill ha mer kraft vid borttaget servo dvs). Har fortfarande inet bestämt mig, men så har jag ju en bit kvar också... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.