Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Kul! grattis till köpet, vill du tjäna igen lite av pengarna är jag en hugad spekulant på att hyra det vid kommande tillfällen som, bullerprov, invägning, SFRO 2 samt bilprovning.

Såg riktigt fint ut och ändamålsenligt. :thumbsup:

/Fredrik

  • 2 weeks later...
Posted

I det vackra vädret blir det ganska många mil, det är lika bra att passa på. Planerade garagetimmar skjuts på framtiden...

Drog iväg till Ulva kvarn i kväll och jag var inte enda sjuan på plats.

Den här röda skapelsen var också där bland jättemånga entusiastbilar:

post-285-1246386901_thumb.jpg

Lyckades inte lista ut vem som var ägare, vilket skonade hans öron från mitt pladdrande.

Min bil stod inklämd mellan polarens Corvette och en E-type.

post-285-1246386886_thumb.jpg

I går när jag var på väg från Skövde till Uppsala och avbröt för läskinköp på en mack råkade jag se en bil som tankade (med åtföljande pratstund):

post-285-1246386871_thumb.jpg

Mötte även ett par olika bilar i Skövde-Lidköping-Skara-trakten under helgen.

Trevlig syn i sommarvärmen.

Posted

Sista bilden är Per a.k.a Mildseven om inte mina ögon bedrar mig :)

  • 2 months later...
Posted

Hej

Såg i den andra tråden att du landat ett hus i Bälinge? Dags för ett garagebesök för att se hur du fått det? Vi blir ju nästan grannar då. Kul för dig hoppas det inte blev för många kompromisser. Måste kännas skönt att slippa åka till garaget utan ha det hemma som en annan varit bortskämd med.

/Fredrik

Posted

Nja, garaget är inget vidare tyvärr. Men det får duga över vintern - jag ska bara isolera och dra in trefas plus eventuellt gräva ner vattenrör från huset och hänga upp ett element.

24 kvadrat tror jag det är.

Utbyggnad planeras när vi fått en uppfattning om utgiftsnivån.

  • 4 weeks later...
Posted

Det här med flytt till egen kåk har inkräktat på bilintresset - eller snarare tiden som finns till förfogande för min Pegasus. Nu står den där i det oisolerade garaget som kanske inte hinner isoleras och förses med värme innan det blir kallgrader.

Hur löser man vinterförvaringen på bästa sätt i kallgarage? Jag har väl egentligen inte riktigt bestämt mig för vilken av sjuorna som ska stå kallt. Kanske blir det mitt sovande projekt.

Men oavsett vilket; klimatet påverkar materialet, och hur skyddar jag ytor som korroderar? Tänker på diverse kromgrejor som inte tycks vara särskilt motståndskraftiga mot rost.

Sista åkturen för året blir nog under helgen om vädret tillåter.

Posted

ställ in en eller 2 torrbollar..bara det är torrt gör det inget om det är kallt..

plocka ur batteriet och ställ varmt, gärna med lite underhålls laddning.. torrkör ibland för att hålla humöret på topp..

  • 1 month later...
Posted

Vintervilan har inte riktigt infunnit sig ännu. Körde en dryg mil i förrgår kväll för att motorn skulle bli tillräckligt varm. Fyllde glykol nämligen - jag har varken haft tid, pengar eller ork att isolera garaget.

Tänkte försöka ta mig till bilprovningen nästa vecka, det skulle vara skönt att ha stökat undan den biten och ha bilen helt körklar när våren kommer.

Och jag vet fortfarande inte hur jag ska göra med det pågående evighetsprojektet som står i mitt andra garage.

Sedan ska jag flytta ut ur det andra garaget och någon av bilarna ska avyttras.

Troligen det vilande projektet. Annons kommer innan årets slut och priset blir nog rimligt lågt.

Posted

asb.jpg

Det årliga besöket hos bilprovningen är avklarat. jag ska erkänna att det inte var särskilt varmt att köra den dryga milen till stationen.

Inga anmärkningar.

Det känns väldigt skönt att ha bilen körklar när vårens fina dagar dyker upp.

fordon.jpg

Tre supersmutsiga fordon att ta hand om. Längtar till sommaren...

Posted

slutsiffra 6? då har du kunnat besiktiga när det varit varmare ute.

Posted

Skönt

Då kan man ta ut den den där varma dagen som kommer tidigt och vara hästlängder före alla andra. Ställer du av under vintern?

Förresten - grattis! UA är ju alltid trevligt, för det blev väl blankt papper?

/Fredrik

Posted (edited)

Slutsiffra 6 är tyvärr inte som det var förut, besikta i början av maj och kör två somrar. Nu är det juni som gäller för det upplägget och så länge vill jag inte vänta. En femma hade funkat bättre.

Visst hade jag kunnat besikta i april (som jag gjorde) och sedan åka tillbaka i juni men sommaren är kort och tänk om jag mött en trilskande paragrafryttare vid junibesöket.

Då känns det bättre att besikta efter säsongen och göra återbesök om vädret tillåter. Dessutom är det knappast någon risk för mer utsvävande provkörningar av besiktningsmannen.

Skönt på flera sätt.

- Obefintlig risk för nöjeskörning med haveri eller olycka som följd. För den ovane är det lätt att trampa på flera pedaler samtidigt.

- Liten risk för misstanke om missvisande motoreffekt på papperet. Vill verkligen inte få ett återbesök med åtföljande motorjobb.

Och nej, jag ställer inte av. Det rör sig om ett par sparade hundralappar och det kan jag klara. Najs att kunna ta ut bilen spontant när som helst och vara laglydig!

Edited by stigge
Posted

Bra Stigge med ett blankt SBP papper.

Då blev inte bokstäverna i regnumert (om jag läser rätt) så farliga. Eller DOMen blev friande......(hoppas jag läste för annars inlägget inte ens roligt)

  • 3 months later...
Posted

nu börjar det bli dags att ta itu med underhållsbiten inför sommaren. Först ska jag frakta bilen in till mitt andra garage och flytta evighetsprojektet hem till kåken. Eller göra mig av med det halvfärdiga.

Släpet var kraftigt insnöat med en rejäl hög packad snö som jag skottat från taket.

vintervagn.jpg

Bilen ska ut ur garaget i morgon, och det är ingen större affär. Bara röja lite småplock.

vintergarage.jpg

Årets göromål (om tid, pengar & energi finns):

Fixa oljeläckage från hastighetsmätardrevet i växellådan *måste*

Städa upp i elsystemet *gärna*

Montera trepunktsbälten och nya fyrpunktare *kanske*

Lämna bilen till någon firma med rullande landsväg och goda Megasquirtkunskaper *nästan prio 1*

Men den fungerar i och för sig ganska bra redan nu, så jag kan klara mig från allt arbete. Förutom oljeläckan då, jag vill inte ha fläckar på garageuppfarten.

Posted

hallo Pegasus Brother

du har en riktigt fin Pega...varför inte köpa min Zetec Silver top när jag byter till Blacktop...

Dunnel våtsump ingår..kanske annat också

min är riktigt på G nu... riktad o klar o alla delar lämnas på Torsdag för lack.. o håller på att bygga om

bakdelen...skränkning av bakaxel...0.5-1 grad..fuelcell från Jazz-,,..flytta batteriet till strax över bakaxeln

Peter

Posted

hallo Pegasus Brother

du har en riktigt fin Pega...varför inte köpa min Zetec Silver top när jag byter till Blacktop...

Dunnel våtsump ingår..kanske annat också

Ojdå, tvinga mig inte att handla en motor nu...:prop:

Jag har ju redan en Zetec stående i garaget, visserligen en 1800.

Min motor sitter så långt bak i nuläget - och om jag ska byta till Zetec blir det att antingen flytta växellådan framåt med allt som följer med detta ingrepp eller bygga om ramen där termostathuset hamnar med Zetec (eller förflyttaren).

Plus nytt uttag för avgasröret.

Är det en uppskrämd spis?

Sugen är man ju alltid men det handlar mycket om pris också.

Känns som att det kan vara rätt okej att lägga pengar på en Duratec i stället.

Fast så är det alltid. Man kan alltid argumentera för en vara när köpsuget slår till...:wub:

Posted

oss Pegasus brothers emellan inga pengar direkt.....

du får motorn..(gått ca 1200mil ) om du skaffar ett : Dunnell drysump kit for :Ztetec blacktop

till mej...utan...du får icke... svänghjul..generator...

have fun....

min Pega blir mer o mer race bil

o hade vart kul u ö träffas

Peter

Posted

vad kan ett sånt torrsumpskit kosta månntro? Jag har ju allt annat som behövs för att slänga in en zetec, 1.8-svänghjul och ny koppling.

Posted

Nu sitter jag här och försöker övertyga mig själv att INTE byta till Zetec. Varken min egna 1.8-spis som står i garaget eller någon tvåliters för inköp.

Ge mig köttiga argument för Pintomotorns fortlevnad i bilen!

(eller helst inte men jag har nog varesig råd eller tid eller lust att byta just nu):wub:

  • 1 month later...
Posted

Ett litet tips.

Vet inte de är vinkeln som gör de men man får väldigt dålig fartkännsla när man zoomar. Men det kanske är vinkeln som ställer till de i ditt fall för de lät som bilen gick fortare än det såg ut som :)

Posted

jo, jag hade glömt att återställa zoomen efter en liten filmning i lördags. Nytt försök i morgon. Utan zoom.

Posted

Ett annat tips är att skaffa separat mic och sätta den där det inte blåser så mycket. Typ under shutteln eller liknande. Då får man bra ljud och bra bild = bra totalupplevelse för tittaren :)

Posted

Jag har separat mikrofon men den är otroligt känslig för stomljud, dvs jag måste ordna en upphängning i en svamp eller nåt liknande. Eller tejpa fast den på passagerarstolen. Nu är den monterad i ett gummiklammer på kardantunneln och det funkar inte fullt ut.

Posted (edited)

Min kamera har ingen ingång för extern mic. och det "suger".....

Hade jag filmat lite mer så hade jag köpt en ny.

Likaså pallar den inte med vibrationerna utan det blir små hack i filmen ibland...

Edited by Arrowsmith
Posted

Tja!

Såg att du hade använt dig av Biltemas högtalarmatta där den där högtalaren hade setat. Fungerar mattan bra eller luddar den mycket? Hur satt du fast den? Förövrigt mycket snygg bil!

Posted

Stigge

visst köpte du ett set widetrack länkarmar från Rally Design..stämde måtten på dom i infästning i ramen på Pegasusen. Jag har för du sa att dom var ungefär lika breda

som Pegasus original..har du kvar dom ..vill du sälja ?

Peter

Posted

Nu går jag och väntar på nya fina stolar från Triton.

Det var nästan det enda jag handlade i Stoneleigh. Ja, säkerhetsbälten också. 100 pund för ett par Sabelt.

Tar väl någon månad innan paketet med stolar dyker upp eftersom det enligt uppgift var bar snurr på försäljningen.

210 pund inklusive frakt för ett par. Mitt amatöröga konstaterade att det var hög finish i förhållande till priset.

Högtalarfilten har fungerat bra, men å andra sidan sitter den placerad där den är orörd. Inget som ligger och nöter där.

Posted

har testat ännu en version av kamerafäste. Nu behövs lite sidledsstadga. Och en bättre kamera förstås.

Posted

Schysst!!

Jag har en hjälmkamera som kopplas till videokameran. Inspirerad av din konstruktion tänker jag prova att montera den på lite olika ställen på "rörhögen" för att se allt från lite olika vinklar, tyvärr spelar den bara in med VHS-kvalité.

Har provar att ha hjälmdelen uppe på hjälmen när jag kör motorcykeln, fungerar bra så när som på att det inte blir digital kvalité.

Visst ja, glömde att bilden måste bli färdig först!

Karossen har börjat ta form men måste demonteras före SFRO 1.

Hälsningar till dej från oss i rikets utpost i norr.

Antas

Posted (edited)

Tycker det ser mycket bra ut även om som du skriver lite sido-stöd. Jag vill gärna se lite mätare (varv/hast),ratten och så klart vägbanan så man får känslan av att sitta i bilen :)

EDIT: Gott när du passerar rödmarkeringen på avrvräknaren med några centimeter :D :racesmile:

EDIT2: Cealm: Watch and learn :prop:

Edited by Jocke4U
Posted

0-100 på ca 6 sek med mjukstart enl klockan och hastighetsmätaren. Undrar vad det blir med lite merrevs.gif515.gifeclipsee_steering.gifKanske lite burnout.gif

före också, så blir det 5.

Posted

rödmarkeringen (6000) sitter kvar sedan jag köpte bilen men jag har varvstoppet ställt på 7500. Det kanske straffar sig i längden...

Posted (edited)

Till dej, Stigge, som har emigrerat till de sannolikt beboeliga området söder om Dalälven bifogar jag en bild på sista snön här vid kusten. Tog bilden igår.

Denna service tillhandahåller jag dej så att din abstinens inte skall bli oöverstiglig.

Antas i Luleå

Edited by Antas
  • 5 weeks later...
Posted

Nästa vecka levereras mina nya stolar från Triton.

I väntan på detta tillbringar jag och bilen en vecka i gamla härliga Luleå.

Fantastiskt trevligt att sladda omkring på min riktiga hemmaplan.

Så många nyfikna trevliga människor.

Hittills har en handfull bekanta fått känna på fartberusningen.

Otroligt egentligen att fullvuxna karlar sitter som småbarn och klappar händer i kurvorna.

Men kul.

Och nog är det några av åkarna som seriöst frågar om kostnader, möjligheter och problem.

Posted

hej Stig

jag är ju på väg att göra samma bakaxel operation på min Pegasus

som du gjorde, har läst din tråd men undrar lite över ett par saker...

hur gjorde du tillslut med kardanen? och fick klumpen plats

utan modifiering på chassit? är det lamell diff på din 740 axel?

och var det några problem med handbroms arrangemanget..

tur att man har det här forumet att fråga :notworthy:

Posted

- axeln har ingen diffbroms.

- Jag byggde en egen mellanaxel , hade en gammal bakdel från volvo och så hade jag främre yoke som låg nytt i kartong från England.

Det har funkat fint trots att jag svetsat ihop allt själv.

Sedan var det ett mindre elände att sticka in den nya axeln genom triangelhålet i ramens sida. Volvoklumpen är fysiskt större än fordens och jag tvingades plocka bort medbringaren.

Det är möjligt att allt går smidigare om du demonterar tanken och sticker in axeln genom bagageluckan (om du har någon sådan) och skickar ut den i ena hjulhuset så långt det är möjligt och sedan skjuter den andra änden ut genom det andra hjulhuset.

Handbromsen var inget problem förutom att högra vajern egentligen borde gå rätt genom höger tvärstagsfäste.

Förresten kanske din ram är rymligare i hålet ut i hjulhuset.

När axeln väl är på plats ryms den i ramen.

Posted

Passerar du Hörnefors och behöver en ben sträckare så kan jag bjuda på kaffe.

  • 4 weeks later...
Posted

i morgon kommer - hoppas jag - DHL med mina nya fina stolar från Triton.

Spännande.

Märkligt nog bara sex veckor försenade, jag menar vi snackar om ett engelskt företag...

Posted

Fick du leveransbesked på stolarna? Jag fick veta att de har otroligt många beställningar nu, och Ed undrade varför de säljer lika många här som i England just nu. Troligen delvis pga detta forum.. Hoppas få mina innan sommaren är slut, jag måste ju sitta bra på premiärturen.

Christer J.

Posted

Fick ett samtal från DHL, jag hade kunnat få leverans redan i dag men ingen är hemma och tar emot grejorna.

Jag förstår att det är köbildning - det verkade vara ett stort intresse i Stoneleigh.

Preliminärt skulle det ta fyra veckor (jag betalade kontant på mässan) men jag insåg att det kunde dra ut på tiden.

Bara att gilla läget.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...