Jump to content

Recommended Posts

Posted

kämpar vidare med min åtta år gamla kamera - men nu är det nog färdiglekt med den. Tappade den nerför källartrappen nyss.

*det är inte brevskrivaren som medverkar i filmen...

100-180 på 13 är alldeles lagom cruising acc. Man vill ju inte halka efter thumbsup.gif

Posted

det saknas en del effekt men jag har inte fått tummen ur ännu. Måste uppsöka någon med rullar som kan justera MS, det blir bara pannkaka om jag ska tramsa runt på vägarna i grannskapet. Nu går den hyggligt men mer än så är det inte. :icon_oops:

Posted

stigge: håller med att kamera fästet inte är bra......... Hastighetsmätaren syns för tydligt speciellt när du passerar de där gula runda vägdekorationerna med två svarta siffror. En av de som passerades stod det visst 50 på. Undrar just vad den vägdekorationen står för........ i och för sig var det nog en på andra sidan också och summerar man dessa båda och jämför värdet med hastighetsmätaren så kan jag konstatera att det är ju ingen hastighetsmätare som jag trodde det var. Det är ju en rund räknedosa. 50+50 = 100. Smart att ha en sådan monterad på instumentbrädan.

Då tar jag tillbaka, ditt kamerafäste är helt ok. Skulle du vilja prova det vid någon vägdekoration som är siffermärkt med 90 respektive 110. Vore intressant att se om räknedosan är kalibrerad.

Posted

det saknas en del effekt men jag har inte fått tummen ur ännu. Måste uppsöka någon med rullar som kan justera MS, det blir bara pannkaka om jag ska tramsa runt på vägarna i grannskapet. Nu går den hyggligt men mer än så är det inte. :icon_oops:

Men du har i alla fall ett trivsamt transmissionsljud att lyssna på om du inte är nöjd med motorn.

Posted

Stadiga förbättringar, kul att se :) Fin ljuddämpare du hittat, hur mycket väger den uppskattningsvis? Det låter ju lagom mycket när du drar på ändå, fast det antar jag mest är insuget nu.

Posted

hörru jag har ingen aning om vikten. Men jag ska väga den nästa gång den är lös.

Kvällens aktivit var tänkt att bli en tur till Ulva kvarn där det är träff varje tisdag.

Dock är den en äldre herre som finns i insläppet ibland, och han släpper gärna in ölpråmar av alla de sorter men nekar våra bilar.

Både jag och Vedde blev bortschasade i kväll.

Han hänvisar till en 30-årsgräns och det är väl i och för sig inget att bråka om. Men nog är våra bilar mer intressanta och mer publikflockande än en mattsvart risig jänkare med sydstatsflaggan fastklämd över bagageluckan.

(tilläggas bör att de allra flesta bilarna oavsett tillverkningsland är jäkligt fina men min poäng är att ingen raggarbil blir avhyst. Ingen.)

Posted

stigge och vedde ser jag en möjlighet, köp en Pilsnerpråm med dragkrok, installera towbarfäste på båda Sevenbilarna och dragkrok på den ena. Därefter med stöd av Trafikförordningen 4 kap §2 kopplas Pilsnerpråmen ihop med två efterföljande Sevenbilar på towbar. Kom ihåg erforderlig belysning skall vara kopplad från Pilsnerpråmen. I bästa fall blir ni då invinkade av gentlemannen.

Posted

Go kväll

Efter att ha varit till ulva kvarn den 31/5 och konstaterat att gamla farbröder inte ska stå som filter vid insläpp till en utställning av 30 åriga och äldre bilar. Det verkar vara OK att släppa in rostiga volvo och saabar som omöjligt har ett värde mer än 5 tusen spänn... A/C cobror och roddar som har moderna årsmodeller är tydligen OK, men inte våra bilar ?????? våra bilar är åxå av 60 tals princip, snälla gamla farbröder med käppar och rullatorer, kalla eran kvälls träff på ulva för FIN BILS UTSTÄLLNING, så kan väl alla med en FIN bil få visa vad man har.

så tycker PeÅ

  • 3 weeks later...
Posted

Grabbar, det här är ju egentligen inte bilrelaterat - men vad tusan ska jag ta mig till för att få tillbaka gnistan för bilåka?

Nu har den lilla saken stått parkerad i garaget nästan en månad.

Kan inte ange några skäl till detta, visst har det regnat och varit ganska kyligt stundtals fast det har varit många fina dagar också.

Inget att skylla på.

Har det med åldern att göra?

Jag menar, efter två semesterveckor borde det ha uppstått ett visst sug att känna frisk luft och g-krafternas inverkan på välbefinnandet?

Går ut i garaget och kollar om det är luft kvar i däcken...

Posted

Detta låter naturligtvis mycket allvarligt, men det kan också helt enkelt bero på t.ex. järnbrist. Försök med att lägga om kosten och ät mer av järnstinna grönsaker som t.ex. broccoli och gröna ärtor. Skulle detta inte ha effekt får du prata med Dr Hising och be honom skriva ut lämplig psykofarmaka. Det nuvarande tillståndet är hur som helst helt oacceptabelt,så här ska en man i sina bästa år verkligen inte må.

Posted

Grabbar, det här är ju egentligen inte bilrelaterat - men vad tusan ska jag ta mig till för att få tillbaka gnistan för bilåka?

Nu har den lilla saken stått parkerad i garaget nästan en månad.

Kan inte ange några skäl till detta, visst har det regnat och varit ganska kyligt stundtals fast det har varit många fina dagar också.

Inget att skylla på.

Har det med åldern att göra?

Jag menar, efter två semesterveckor borde det ha uppstått ett visst sug att känna frisk luft och g-krafternas inverkan på välbefinnandet?

Går ut i garaget och kollar om det är luft kvar i däcken...

Hur svårt är det? Klicka på länken och njut! Känner du fortfarande inte suget så kanske frimärken är grejen?

Posted

Grabbar, det här är ju egentligen inte bilrelaterat - men vad tusan ska jag ta mig till för att få tillbaka gnistan för bilåka?

Nu har den lilla saken stått parkerad i garaget nästan en månad.

Kan inte ange några skäl till detta, visst har det regnat och varit ganska kyligt stundtals fast det har varit många fina dagar också.

Inget att skylla på.

Vet hur det känns. Jag har exakt samma känsla.

Det är fint ute och man tittar in i garaget och ser bilen stå där, men det rycker liksom inte i gasfoten.

Kommer du på något botemedel så hör gärna av dig

Posted

Konstigt nog har jag känt likadant i år.

har kört 4 st korta rundor allt som allt.

Posted

Allt är mycket märkligt.

Och just i dag har vägverket varit i farten och "reparerat" gator och vägar runt byn. Fyllt sprickor med nåt tjärliknande och sedan slängt på ymnigt med sånt där fint och väldigt vasst grus.

Det blästrar lacken på bakskärmarna, den saken är klar. Plus att det fyller sittbrunnen...

Trots allt var det avkopplande att få en liten runda.

Blir nog en lugnare variant med dam&hundar som passagerare i kväll. Sakta och försiktigt i sommarkvällen!

Posted

Om vägverket kunde sluta med det skitet.

Sedan får man ingen ersättning för skador orsakat av det.

Posted

Men Grabbar då, det här är allvarligt, lyssna nu på doktor-cealm!! (Obs inte doctor-Phil)...

Det är ingen fara alls med er jag har två körbara bilar men kör inte speciellt många mil, men vad gör det jag har två bilar och kan åka ut och köra när jag vill och om jag vill men ibland vill jag inte och varför då tvinga sig eller ens undra varför jag inte vill köra.

Rätt vad det är så är det kul och så sitter ni i bilarna och åker och fattar inte varför utan det bara känns ok. Pressa er inte eller tvinga inte utan se till att ha påställda och tankade bilar med laddat batteri. Mer behövs inte. Börjar man pressa då övergår det i "produktion mil" och hur kul är det. DEt är kanske det ni gjort ett tag tillbaka med den normala rekationen "det är ju inte kul".

Nog för idag från Doktor-cealm.

Blir mot förmodan extra deprimerade över texten ovan, skicka mig ett PM så skall vi nog komma till rätta med det också. OBS!! allt detta är och förblir gratiskonsultationer.

Posted

hörru fabrikörn, jag är med på dina tankegångar. Och jag har aldrig varit en sån som bedömt utflykterna efter antalet mil oavsett om det har varit snöskoter, mc eller bil.

Jag vet, många sitter och avhandlar hur många mil dom fått ihop men nog är det väl viktigare att själen får sin smörjning av totalupplevelsen...

Således: nu ska jag tvinga mig ner till affären (tre kvarter bort) och köpa en hink glass av god kvalitet plus lite jordgubbar. Ingen körsträcka att tala om men totalt sett blir det bra.

I går kväll blev resans vändpunkt Veddes bilfabrik. Grubblade mycket på återfärden angående mc-motor.

Posted

vintern var lång och hård och sommaren är kort och man hat längtat hela vintern så det borde vara mer "körlängtan".

Posted

I den här värmen var det väldigt skönt att svalka sig med lite halvsnabb körning i trakten på eftermiddagen. Gav mersmak - jag tror det kan bli en inspirerande runda i morgon. För vädret är med oss några dagar till! Härligt!

Posted

stigge: --- Gav mersmak --- Bra! Precis det jag ville läsa!

Posted

passade på att stanna vid en sån där poliskontrollplats ute på E4 i dag, bara för att rulla upp på vågen.

640 kilo fulltankad. (givetvis utan mig)

Ungefär som väntat tyvärr.:huh:

  • 4 months later...
Posted

Novembermörker. Känns så där lagom muntert men vad kan vi göra åt det?

Bilen är besiktigad för nästa säsong och troligen har jag tagit min sista runda för året.

Det här är sista vintern för större ingrepp (antar jag eftersom jag är uppsagd från garaget framåt våren).

Alltså måste saker hända nu om det alls ska hända något av vikt.

Typ småsaker som motorbyte och eventuellt en trevligare bakaxel.

Min Zetec har stått och mörat till sig, nu kanske tiden är mogen för modernisering.

Undrar hur stor skillnaden är mellan en 1800 och en tvåliters?

Tror jag börjar med den lilla eftersom den redan finns. Med vassare kammar kan det bli lika bra knuff som med den ålderstigna Pinton. Tror jag alltså.

Funderar på att beställa ett plåt-tråg från ebay, locost och möjlighet att vara konstnärlig utan TIG-svets.

Nåt sånt här:

http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200658997894

Scholartrågen ser fina ut men då drar det iväg. Raceline ännu mer.

Det enda som håller mig vaken om nätterna är risken att tvingas göra hål i motorhuven. Vill inte.

Det kanske kan gå om jag tillverkar ett eget insug som blir väldigt kort. Alternativt skaffar spjällhus från någon MC.

Eller så blir det som vanligt - ingenting. Den som lever får se!

Posted

Efter rekommendation på Locostbuilders.co.uk lät jag få mitt originaltråg ombyggt till scolar liknande, har massa bilder om du vill ha.

Släng ett mail till mig, svho2000@hotmail.com eller svante.hoberg@swep.net så skickar jag till dig.

Ang spjällhus kommer jag nog att bygga upp mitt system nu i vinter, blir ST170 insugsrör med GSX1000R spjäll, detta kan inte styras av Fords originaldatabox så megasquirt måste också till. Jag har tvekat länge på att byta och har inte tagit beslut 100%igt än, är en del jobb. Kabelstam med massa kontakter som måste lödas, man kan rensa bort massor av ursprungs sladdarna.

Posted

Heja Stigge

Kom igen nu, vill du hänga med i vår blir det nog till att uppgradera, det är ju det vintern är till för.

Jag kan komma till garaget och vara moraliskt stöd om du vill, eller bara hantlangare.

/Fredrik

Posted

Du är välkommen på garage besök i min lilla produktions enhet i Skölsta, håller just nu på att uppdatera ett chassi som jag producerade för 3 år sedan. Bistår gärna med tillverkning av delar om så önskas, vi hjälps väl åt för att åka nästa sommar ?

PeÅ

Posted

Jag tackar. Men nu är det nytt fordon på ingång till garaget om allt går som planerat. En escort mk 1 som ska få gamla motorn från den gula. Tror det ger inspiration till mer tid!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Posted

Svante, jag sänder ett mail.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  • 3 weeks later...
Posted

Har du fått hem den nya bilen för den gamla motorn?

Ett garagebesök i helgen kanske? Det var länge sedan vi träffades - du får sluta jobba så mycket och hänga på oss i Uppsalakretsen på lite äventyr. :angry:

/Fredrik

  • 2 weeks later...
Posted

Nu är garaget fullt.

Har hämtat en Escort hemifrån Luleå som stått i många år. Planen är att Pintomotorn från min Pegasus ska transplanteras. Sedan fylls det på med gamla rallygrejor från mina gömmor...

Tanken är att det i framtiden ska bli så här igen:

38.jpg

Fast just nu är det mer:

esc1.jpg

Alltså kommer det att bli Zetec i den gula till sist.

Som vanligt är det bara att skaffa lämpligt verktyg att bända loss tummarna från rektum.

Vilket kan ta sin tid...

Posted

Kul, Det blir garage besök snart märker jag.

Du, jag, PeÅ och Stefan borde väl kunna ha garageträffar hos varandra med jämna mellanrum? Snacka lite bil och fika och få hjälp med det där som det behövs 4 händer till.

/Fredrik

Posted

Kul, Det blir garage besök snart märker jag.

Du, jag, PeÅ och Stefan borde väl kunna ha garageträffar hos varandra med jämna mellanrum? Snacka lite bil och fika och få hjälp med det där som det behövs 4 händer till.

/Fredrik

Jag är med

//Stefan

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

en garageträff kan vara ett bra stöd inför eventuella motorbyten.

Börjar bli lite sugen på turbo, vet inte om det är sinnesförvirring eller uppvaknande.

Det finns väl kåpor SAAB/Opel>Ford så jag kan behålla växellådan?

Frågan är om den pallar effekten.

Eller kanske hänga på en snigel på Zetec-motorn.

Ska kolla runt lite på Blocket - kanske finns rätt motor? Och vilken är rätt?

är det här rätt sort?

Edited by stigge
Posted

en garageträff kan vara ett bra stöd inför eventuella motorbyten.

Börjar bli lite sugen på turbo, vet inte om det är sinnesförvirring eller uppvaknande.

Det finns väl kåpor SAAB/Opel>Ford så jag kan behålla växellådan?

Frågan är om den pallar effekten.

Eller kanske hänga på en snigel på Zetec-motorn.

Ska kolla runt lite på Blocket - kanske finns rätt motor? Och vilken är rätt?

är det här rätt sort?

stor på vilket sätt:) det är exakt en sån motor ja ska köra med hade ja tänkt

Posted

Jag funderar en del på kringutrustningen, hur går det med remdragning?

Svänghjul>lämplig koppling>Typ9-låda?

Oljetråget, behöver det modifieras eller rentav nykonstruktion?

Spekulerar ganska fritt. Det är lättare än att ta mig i kragen och göra garagetjänst...

Posted (edited)

Jag funderar en del på kringutrustningen, hur går det med remdragning?

##Behåll enbart generatorn , rem direkt dit utan löp hjul , köp rem efter cm mått på mekonomen (min råkar vara frän en volvo 440 har jag för mig)

Oljetråget, behöver det modifieras eller rentav nykonstruktion?

##Troligen behöver det svetsas om då saab motorn har överliggande kammar och kedjor så det är risk för scoop och plattare tråg

Läs Jockes tråd den avhandlar nog det mesta om en saab motor , själv dokumentera jag för dåligt

Edited by LUPUS
Posted

Antingen kör du med typ9 låda eller opel omega 2,0 NE motorns.

Kåpor till Typ9 finns t.ex. hos QED och SBD i England men kostar en del.

Kopplingen brukar man göra så här med. Kör med tryckplatta SAAB orig. Lamell som är till den växellåda du ska använda.

Posted

Antingen kör du med typ9 låda eller opel omega 2,0 NE motorns.

Kåpor till Typ9 finns t.ex. hos QED och SBD i England men kostar en del.

Kopplingen brukar man göra så här med. Kör med tryckplatta SAAB orig. Lamell som är till den växellåda du ska använda.

Jag har ju redan en så fin Typ9-låda med Quaife-drev. Tveksam om den pallar turbohästar dock.

Ska läsa in mig på engelska sidor angående turbokonvertering av Zetec först. Tror det är enklare (dock inte bättre) lösning.:icon_oops:

  • 1 month later...
Posted

Mannen som aldrig kan fatta ett beslut. Googla på den frasen så kommer troligen en bild på mig att visas.

Ska jag satsa på en Blacktop eller Silvertop?

Tänker mest på framtida effektökningar och lättaste vägen att gå om man tänker sig vassare kammar till exempel.

Tiden lider och jag har samlat slantar en stund nu. Det är dags.

Posted

Ska jag satsa på en Blacktop eller Silvertop?

förstår inte frågan ..... alla Saab t5 motorer har svart top 515.gif du behöver inte välja

prop.gif

Posted

Ha Ha den var bra. jag undrade också vad Stigge menade för han var ju inne på SAAB tidigare. ha ha. :hypocrite: :racesmile:

Posted

Hahaha, nu är ni lustiga :-)

Jag har kommit fram till att zetec är det mest ekonomiska alternativet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Posted

Hahaha, nu är ni lustiga :-)

Jag har kommit fram till att zetec är det mest ekonomiska alternativet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

ehhh.... per hästkraft, eller fått en gratis av nån som bytt till Saab? prop.gif515.gif

Posted

ehhh.... per hästkraft, eller fått en gratis av nån som bytt till Saab? :prop:515.gif

:angry:

Jag har det mesta liggande. Inklusive en 1800-motor och ett par tvåliters i delar. Silvertopp.

/prylsamlare :prop:

Posted (edited)

Jag kör med Silvertop, fast jag lackat toppen svart :prop:

Vet inte de stora skillnaderna, mekaniska vs. hydrauliska tryckare är väl en.

Tipslänk

Edited by svante
Posted

Jag kör med Silvertop, fast jag lackat toppen svart :prop:

Vet inte de stora skillnaderna, mekaniska vs. hydrauliska tryckare är väl en.

Tipslänk

tack för tipset!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...