Micael Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Jula hade härom helgen rea på sin minsta kompressor (http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=403676838&pf_id=SE-200029). 499 bagis tog dom för den. Då jag inte har nån kompressor så slog jag till på en sån. Den funkar ju att pumpa däck och blåsa rent med. Sen såg jag i Swedol denna mutterknackare (http://handla.swedol.se/shop/ShowItemList.asp?startPage=4&pageSize=10) En bit ner på sidan finns den med art nu ve-3651. Den drar 110 liter/min vid 6.3 bar och kompressorn ger 154 liter/min vid 6 bar. Detta borde ju betyda att denna mutterknackare går att använda med min kompressor, eller tänker jag fel? Jag tycker att 110 liter ser lite ut om man jämför med dom knackarna som finns på Jula/biltema. Den är ju å andra sidan lite dyrare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Det har kommit mer luftsnåla verktyg det senaste åren men tänk på att det är skillnad på genomlupen och fritt avgiven luftmängd. Jag kör en del enklare verktyg men har du paralellkoplat 2 st kompresorer. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 ska man ha luftsnåla verktyg så är defaktiskt lite dyrare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 En mutterknackare kör man ofta i korta intervaller och då är det tryckluftssystemets accumulerade volym som du har att tillgå. Med 24 liters tank på 8 bar kan min Atlas Copco knackare lossa samtliga 4 hjul på bilen innan kompressorn börjar fylla på. Däremot så är slipmaskiner och liknande verktyg väldigt effektkrävande eftersom du kör dem under långa perioder. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 ja det funkar. jag har bara en liten 1-fas med 24l tank och har haf den sedan 1985 och kör mutterdragare med den. men slipmaskin är inget vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Har samma som kapacitet som thomas. Funkar att pumpa, måla och knakcka muttrar men inte borra och slipa /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 (edited) Det har kommit mer luftsnåla verktyg det senaste åren men tänk på att det är skillnad på genomlupen och fritt avgiven luftmängd. Jag kör en del enklare verktyg men har du paralellkoplat 2 st kompresorer.Michael W Funkar det bra att parallellkoppla? Jag har funderat en del på det. Då får man ju "dubbel" kapacitet för en liten peng. Att köpa en ny kompressor med bra prestanda är ju inte locost direkt. Men eftersom jag har en "minsting" så är ju en till en rimligare summa. Edited June 12, 2007 by Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Ja, det fungerar att parallellkoppla. Har kört med tre kompressorer när jag blästrade med en luftslukande bläster. Har installerat en tryckluftsring hemma i garaget med ett antal uttag och för att förenkla parallellkopplingen så har jag hona/hona slang för att koppla in den extra kompressorn vid behov. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 tänk bara på att undvika att sätta 2 kompressorer på samma utag. iallfall om de e 6 lr 10A. kopla gärna på olika faser. Har man otur startar de samtidigt och då smäller säkringen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Såg mitt tidigare inlägg och inser att jag behöver en ny "blommor och bin" föreläsning. Jag har en hane/hane slang för att ansluta till hona i kompressorn och hona i vägganslutningen..... Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts