Jump to content

Bilder På Upphängning Av Ljuddämpare


Magoo

Recommended Posts

är det en gummikudde som sitter skruvad i sidan av ramen? vad är lämpligt att ha för storlek på bultar för upphängningen m8?

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

jag funderar på samma lösning som heralue och arrowsmith. En platta som bultas i botten på ramen och i den ha en gummibuffert/gummikudde. Jag hade dock tänkt ha en rejäl besiktningsdämpare som både är tyst och väger en del. Funderingarna kommer ju då till bultarna som man fäster plattan i ramen med. Jag tycker att M8 verkar vara att föredra för att bulta själva plattan i golvet, M6 verkar lite klent.

Jag tänkte mig två bultar/platta. Och ha två plattor för en ljuddämpare.

Link to comment
Share on other sites

Inte lika snyggt som heralues, men samma princip....

54123.jpg

Under bilen är en konsoll som sitter fäst i tre M8 bult varav två även utgör

stolsinfästningen, därav den udda formen på konsollen.

lite dålig bild men ändå.....

54124.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag funderar på samma lösning som heralue och arrowsmith. En platta som bultas i botten på ramen och i den ha en gummibuffert/gummikudde. Jag hade dock tänkt ha en rejäl besiktningsdämpare som både är tyst och väger en del. Funderingarna kommer ju då till bultarna som man fäster plattan i ramen med. Jag tycker att M8 verkar vara att föredra för att bulta själva plattan i golvet, M6 verkar lite klent.

Jag tänkte mig två bultar/platta. Och ha två plattor för en ljuddämpare.

Det ska stora krafter till för att dra sönder en M6. Din idé ovan medför 4 st M8, du kan nog lyfta flera 7:or med dessa. Personligen skulle jag välja rejält stora karosseribrickor och M6 för att fästa i golvet, eller hellre en stadig plåtbit i stället för brickor.

Bra idé att be om bilder. Jag står inför samma problem själv inom ett par dagar. Det varma vädret gör att man längtar ut på småvägarna i en 7:a. :)

Link to comment
Share on other sites

Hittade nått om att en M6 håller ungefär 60kg innan den brister :)

Om jag kommer ihåg det kan jag kolla upp exakt vad en M6 och M8 av "normal" kvalite alltså 8.8 har för hållfasthet. Om intresse finns.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt längesen man gick i gymnasiet men 8.8 har väl en brotthållfasthet på 800 n/mm2 (MPa) och 80% i sträck dvs 640 N/mm2

m6 har en innerdia på 4,9 mm dvs en Area på 18.85 mm2 Om man räknar på enkelt drag så pallar skruven 12064 N.

Fast det är väl sällan draget blir dimensionerande?

Hoppas jag har någorlunda rätt :)

/Janne

Link to comment
Share on other sites

ja utan tvekan så håller de som heralue och arrowsmith bäst med vikten pressande på. De andra blir utmattade förr eller senare och vulkningen släpper. det kan iofs ta några år men det kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...