Magoo Posted June 8, 2007 Posted June 8, 2007 är det någon som har lite bilder på hur ni har gjort upphängningen av avgassystemet? om ni kan posta dom här skulle jag vara tacksam... Quote
Magoo Posted June 9, 2007 Author Posted June 9, 2007 (edited) är det en gummikudde som sitter skruvad i sidan av ramen? vad är lämpligt att ha för storlek på bultar för upphängningen m8? Edited June 9, 2007 by Magoo Quote
Michael Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Ja helt rätt det är inte min bil på bilden men jag har samma princip en universal från biltema. Michael W Quote
Arrowsmith Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Jag kör samma princip som heralue med vikten vilande på kudden för att avlasta själva bulten. Jag tror det är att föredra p.g.a. alla vibrationer mm. Quote
Magoo Posted June 9, 2007 Author Posted June 9, 2007 jag funderar på samma lösning som heralue och arrowsmith. En platta som bultas i botten på ramen och i den ha en gummibuffert/gummikudde. Jag hade dock tänkt ha en rejäl besiktningsdämpare som både är tyst och väger en del. Funderingarna kommer ju då till bultarna som man fäster plattan i ramen med. Jag tycker att M8 verkar vara att föredra för att bulta själva plattan i golvet, M6 verkar lite klent. Jag tänkte mig två bultar/platta. Och ha två plattor för en ljuddämpare. Quote
Arrowsmith Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Inte lika snyggt som heralues, men samma princip.... Under bilen är en konsoll som sitter fäst i tre M8 bult varav två även utgör stolsinfästningen, därav den udda formen på konsollen. lite dålig bild men ändå..... Quote
eslöv Posted June 10, 2007 Posted June 10, 2007 http://bp2.blogger.com/_lLnwH2jIL0k/Rf_zpA...-h/DSC06048.JPG http://bp3.blogger.com/_lLnwH2jIL0k/Rf_zrQ...-h/DSC06049.JPG Quote
Sören Posted June 10, 2007 Posted June 10, 2007 jag funderar på samma lösning som heralue och arrowsmith. En platta som bultas i botten på ramen och i den ha en gummibuffert/gummikudde. Jag hade dock tänkt ha en rejäl besiktningsdämpare som både är tyst och väger en del. Funderingarna kommer ju då till bultarna som man fäster plattan i ramen med. Jag tycker att M8 verkar vara att föredra för att bulta själva plattan i golvet, M6 verkar lite klent.Jag tänkte mig två bultar/platta. Och ha två plattor för en ljuddämpare. Det ska stora krafter till för att dra sönder en M6. Din idé ovan medför 4 st M8, du kan nog lyfta flera 7:or med dessa. Personligen skulle jag välja rejält stora karosseribrickor och M6 för att fästa i golvet, eller hellre en stadig plåtbit i stället för brickor. Bra idé att be om bilder. Jag står inför samma problem själv inom ett par dagar. Det varma vädret gör att man längtar ut på småvägarna i en 7:a. :) Quote
Krolleg Posted June 10, 2007 Posted June 10, 2007 Hittade nått om att en M6 håller ungefär 60kg innan den brister :) Om jag kommer ihåg det kan jag kolla upp exakt vad en M6 och M8 av "normal" kvalite alltså 8.8 har för hållfasthet. Om intresse finns. Quote
Borken Posted June 10, 2007 Posted June 10, 2007 Det var väldigt längesen man gick i gymnasiet men 8.8 har väl en brotthållfasthet på 800 n/mm2 (MPa) och 80% i sträck dvs 640 N/mm2 m6 har en innerdia på 4,9 mm dvs en Area på 18.85 mm2 Om man räknar på enkelt drag så pallar skruven 12064 N. Fast det är väl sällan draget blir dimensionerande? Hoppas jag har någorlunda rätt :) /Janne Quote
Thomas Posted June 10, 2007 Posted June 10, 2007 ja utan tvekan så håller de som heralue och arrowsmith bäst med vikten pressande på. De andra blir utmattade förr eller senare och vulkningen släpper. det kan iofs ta några år men det kommer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.