Magoo Posted June 1, 2007 Share Posted June 1, 2007 (edited) Vet någon hurpass mycket man kan ändra på ET på fälgarna utan att det blir tokigt med t.ex lager etc i en bakaxel ( i mitt fall en engelsk axel). Jag vill ha djup i fälgen. Om jag tar t.ex en 13" fälg med 8" bredd vad kan man ha i ET utan att det blir bekymmer i besiktningshänseende? Jag har ca 14,5 cm från anläggningsytan för fälgen till "4-länksarmarna" är ET 0 förmycket?? Edited June 2, 2007 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 2, 2007 Share Posted June 2, 2007 Bygghandboken säger att generellt sett får man öka spårvidden högst 15mm från orginal. Vissa tillverkare kan ha angett en maximal spårvidd själva. På ombyggda eller amatörbyggda fordon tillåts i regel 30mm ökning vid bakaxeln. I undantagsfall tillåts även större ändringar, om man till exempel använder en axel med från en bil med högre totalvikt och kan bevisa att påkänningarna inte blir för höga tack vare att bilen är lättare. På VW-buggies får man öka spårvidden med 50mm runt om (70mm bak om man har enkelledad bakaxel). Så ett generellt svar är att du kan minska ET 15mm per sida... Men så var det då tiotusenkronorsfrågan... :prop: Någon som kan visa hur man skulle beräkna påkänningarna vid lätt bil med större spårvidd vs. tung bil med normalstor spårvidd? :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 2, 2007 Author Share Posted June 2, 2007 (edited) vad är "orginal" et på en escort mk1/2? Edited June 2, 2007 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 3, 2007 Share Posted June 3, 2007 Escort MkI/II hade ET runt 28,5 på 5,5"-fälgarna men RS-fälgen hade lägre ET och med breddning från Ford fanns fälgar med nolloffset eller ännu "bredare". Det betyder att jag sällan bråkar om ET på Escort/Capri/Taunusaxlar (samma hjullager eller kraftigare i vissa Capriaxlar) då dessa klarar belastningen... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Man tackar för svaret!!! Med andra ord så borde et 0 vara ok?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 Ja det låter som ET 0 ska funka då! Detta kanske vore något för FAQ:n, med lite justering av rubriken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 Bak ska det inte vara några problem. Fram får man ju kika på styrradien också. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 5, 2007 Author Share Posted June 5, 2007 Vad jag skall ha för ET fram blir jag inte riktigt klok på :wacko: (Jag har Taunus spindlar) och bredden på fälgarna blir 7" Jag frågade Lasse Svensson och han har fälgar med ET 7??! han hade iaf 110mm från bakkant på fälgen till anliggningsytan.... Jag är konfunderad annars läser man att Taunus spindlar innebär myyycket ET... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 ET7 ger rejäl styrradie fram med Taunusfälgar men jag tycker att det brukar funka ändå om allt annat är okej i framvagnen. Teoretiskt sett bör man få "bättre" egenskaper i vissa avseenden med betydligt högre ET men grejerna håller, det är inte det som är problemet. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 Kan någon intelligent person förklara för mig varför man/ni ska laborera med en massa olika ET och så. varför inte köra som axlarna är tänkta för från början. och göra länkarma .mm. i originallängder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 6, 2007 Author Share Posted June 6, 2007 Intelligent å intelligent :prop: . jag köpte en ram från Esther och med den så följde bärarmar så därför är dom som dom är. Jag var ju lite konfunderad då taunus spindlarna har ett "högt" et samtidigt som Lasse Svensson (som tillverkar Esther ramar/bilar) sa att han kör med et7. Dom har ju byggt ett 40 tal bilar så det verkar ju som om det fungerar. Jag har tänkt mig att ha lite bredare fälgar bak därför funderar jag på 0 i et bak istället för 7.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 ja det måste väl vara någon anledning till att man gör ramen så smal och infästningarna närmre centrum? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 26, 2007 Author Share Posted June 26, 2007 Gustaf hur ställer sig en SFRO bes man till 9" breda bakfälgar på en escort axel och med et -24? ( det enda ET tillgängligt från compomotive) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 28, 2007 Share Posted June 28, 2007 ET minus 24? Ummm...är du säker på att det är rätt? En fälg som breddar typ 50 mm mer utåt än vanlig Escortfälg... Det börjar nog vara väl mycket. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 28, 2007 Share Posted June 28, 2007 Jag kör med ET14 på mina tanusspindlar. Det funkar, men jag tror att det skulle sitta bätre med lite högre ET, men jag har inte provat så jag vet egentligen inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 28, 2007 Author Share Posted June 28, 2007 Jag har en länk till där man kan se compomotives ML fälgar och där visas enbart -24 i et men man kanske kan fåtag på ett mer hunant et om man pröjsar lite extra vad vet jag?? Jag vill ju ha möjligheten att ha lite fetare däck därav 9" men går det inte så får man ta smalare fälgar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 29, 2007 Share Posted June 29, 2007 Jag skulle rekommendera 8" fälg istället, då kan du använda ett mer humant ET och den fälgbredden räcker till mesta av Locost... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.