Jump to content

Nybygget: Dala7 Med Saab Turbo


Recommended Posts

Hej där!

Lillen till vänster är mitt barnbarn, Vince - he´s the man!

Nu är det dags att "komma ut"! Efter att ha blivit smittad av min bror som har en Westfield SEIW, har jag nu påbörjat mitt eget bygge. Jag har följt trådarna på Forumet en tid och lärt mig massor. Har sett att några deltagare också bygger med SAAB-motor. Utan att var freak åt något håll, kom jag till insikt om denna motors förträfflighet.

Spec:

Chassie: Dala7. Det enda som anstår en fullvuxen gentleman.

Motor: SAAB B204E, 2 liters lättrycksturbo från en 9-3 2000, ger 154 hkr med standardchip. Tycker jag att det blir för klent är det bara att chippa upp till 225 hkr.

Växellåda: Opel Omega R25- R28, passar som handsken till motorn. Får flytta ut urtrampningslagret 15 mm och sätta i ett stödlager i vevaxeln bara, om jag förstått de mera garvade byggarna på Forumet.

Bakaxel: Vanlig stel 740-axel.

Sedan är det diverse Volvo-delar som framspindlar (140), styrväxel-ratt-rattstång, pedalställ, bromscyl. m.m.

Bärarmar osv. medföljde Dala7-paketet.

Så här ser det ut i mitt lilla garage:

DSC05335b.jpg

Har riggat upp motor och växellåda i ramen och ska nu påbörja motorfästena. Motorn lutar svagt åt vänster och växellådan sitter rakt. Oljetrågets undersida hamnar 3 cm under ramens u.k. Tänker inte modifiera oljetråget och kommer att göra ett scoop på motorhuven.

Första problemet, motorfästena:

På vänster sida av motorn finns det tre rejäla skruvhål att skruva i (där fanns "original" motorfäste). Gör som andra gjort, (tex. Friberg, Rikard Larsson, Janne E m.fl. Hej på er!)

På höger sida är det värre, se bild nedan. Där har jag inte så mycket att skruva i. Såg att någon skruvat en fästplatta bakom/nedanför röret till oljestickan, men där har jag inte så många upptagna skruvhål. Till höger på bilden sitter nedre fästet till gereratorn med en "klump" nedtill där lagret till drivaxeln sitter i original. Skulle man kunna sätta en gummibussning i hålet, (diam. typ 40 mm), med en vertikal plåtbit på varje sida svetsad i ramen? (Ock en rejäl bult igenom). Alla idéer mottas tacksamt.

Hälsningar :notworthy:

DSC05337b.jpg

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Verkligen kul att fler bygger på saab-turbo. Du verkar ha gjort rätt och läst mycket och fått bra koll på läget. Tummen upp för det!

Angående motorfästet så verkar du inte ha gängade hål där jag har det, bifogar bild på halvfärdigt motorfäste vid oljestickan. Din andra idé funkar säkert alldeles perfekt.

Eftersom du har 140-spindlar tänk på att du inte får ha 240 undre spindelled längre...

Och till sist, välkommen!

post-714-1180429931_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för välkomnandet! :prop:

Hade brorsan i garaget förut, och han tyckte att jag skulle ta bort aluminiumfästet för generator och f.d. drivaxel, helt och hållet. Då blir det 3-4 "lediga" skruvhål där jag kan fästa en plåt för motorfästet. I den plåten kan jag sedan göra ett par nya fästöron för generatorn.

MVH / Ingemar

Link to comment
Share on other sites

Hej

När jag höll på med rallybilar så körde jag alltid med motorfästen med en bussning som du beskriver.

Fungerar ut märkt och ingen risk för gummikuddar som går av.

Till Ford Escort fanns en framvagnsbalk sk. grupp 4 balk med sådana fästen på.

Gerhard//

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för tipset!

Isåfall gäller det bara att få tag i en bussning med lämplig diameter. Var hos min lokale reservdelshandlare igår och skulle handla ett par spindelleder till framvagnen. Hans första fråga var: Vad har du för reg-nummer? -Har inget, (än), sa jag.

Ska sova på saken, så kommer jag på hur jag ska göra sedan.

Hälsningar / IL

Link to comment
Share on other sites

Kul - välkommen i Saab-gänget!

Ang din motor, jag vet att antalet gängade hål ändrades mellan T5 och T7 men eftersom du har en så pass sen motor så kanske de sparade in på några gäng-moment under tillverkningen.

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Nu börjar vi bli några stycken i sydnärke, kul :thumbup: .

Jag fick en provtur i din brors bil förra sommaren, det var förövrigt 1:a gången jag åkte i en 7:a.

Jag håller till i Hällabrottet.

Link to comment
Share on other sites

Hej , kul med mera som ramlar ner i saab träsket

det finns några bilder på mina motor fästen här i den väldigt dåligt uppdaterade bygg tråden ( 9000 -94 motor ) .

http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ic=49&st=50

Jag ville ha dem ganska långt fram då jag flyttat motorn ganska långt bak.

Använder Volvo 240+ diesel kuddar fram och "vanliga" 240 bak. Verkar bli väldigt styvt

Link to comment
Share on other sites

Tackar återigen för välkomnande och goda råd. :notworthy:

Var ikväll och hämtade mina stolar, Cobra Monaco, så nu har jag något att sitta i också.

I morgon får jag ta nya tag i garaget. :515:

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter en veckas hårt arbete är äntligen motor och växellåda på plats. Fästen är tillverkade i härlig, mysig 3 mm plåt. Fits like a glove! Har använt andras fästen på Forumet som förlagor. ;) Vänster ramfäste är modifierat för att låta röret från turbon till intercoolern passera. Motorn sitter svagt lutad till vänster. precis som original. Undersidan på oljetråget fortfar att vara plan, och jag modifierar inte tråget alls. Motorn kommer att sticka upp genom huven, men det får man leva med. Se lite bilder:

VincentFetareBil056b.jpgVincentFetareBil059b.jpgVincentFetareBil061b.jpgVincentFetareBil055b.jpg

Ha det! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bygget går vidare, sakta men säkert och här kommer ett par bilder:

Dala7006.jpg

Nya, fräscha Cobra Monaco-stolar har monterats, med Volvo 240-underrede under förarstolen. Passagerarstolen sitten fastmonterad. Har även börjat fila på länkaget till växelspaken. Använder Opel-originalet som jag kapar ner för att få plats i kardantunneln. 740 pedalstället monteras med diverse järnbitar kors och tvärs.

Dala7012.jpg

Här ovan är en bild på rattstång, pedalställ m.m. (Volvo det också, som så mycket annat :blink: ) Jag undrar: Det sitter ett fäste mitt på stången tillsammans med rattlåset, bestående av ett par plastbitar som troligen skall passa i någon plåt, (har väl något att göra med kollapsbarheten). Måste man ha dessa plastbitar kvar? Vore det inte enklare att ta bort dem och ersätta dem med ett par vanliga bultar?

Dala7016.jpg

En fråga om motorn härovan, en SAAB 204E: (Man får bortse från tvärslån av trä som sitter där för att ge ett mittmått för vevaxeln). Det svarta till höger är remskivan till vattenpumpen och ovanför denna satt pumpen till styrservon förut. Nu tänker jag endast köra med muskelservo, och då uppstår problemet med drivremmen till de olika delarna där. Hur gör man? (tänkte inte sätta dit elekterisk vattenpump),och Mitt fram på motorn finns ett fästhål för ett extra löphjul, behövs det?

Tacksam för svar :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Det extra löphjulet behövs inte ens original, saab har kommit med en kortare rem där det hjulet blir överflödigt. En variant är att sätta ditt en servopump och inte ha den inkopplad, tror Mats har gjort så på Sonett7. Jag köpte en kort rem på Biltema (vet inte vilken riktigt...) och satte dit ett extra hjul där servopumpen normalt sitter. Jag använder inte spännaren som det är tänkt utan spänner genom att vrida generatorn. Har ingen bra bild tyvärr men det syns på detta

. Fotar nästa gång jag är i verkstaden.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

"Sommarlovet" i garaget är slut, och nu är det dags för nya tag. :515:

Vill gärna ha bromssservo, har diskuterat detta med olika personer, där de flesta nog föredrar "utan". Ändå är det till sist jag själv som skall trampa på bromspedalen, och tänker därför montera en lite smidig servo från Nissan Micra. I Övrigt är det Volvo- grejor, (240-ok fram och 740-ok bak).

Till den där Micra-servon passar 740-huvudcylindern. Problemet är att jag har det ganska trångt, med motorns avgassida samt turbo-värmen m.m. till vänster i motorrummet.

Använder jag Micrans huvudcylinder tillsammans med d:o servo, så spar jag på utrymmet.

En fråga: Synkar det med en Micra-huvudcylinder tillsammans med Volvo-oken?

(Den smarte ingenjören skulle säkert kunna göra en beräkning m.h.a. kolvdiameter, slaglängd osv., men det kanske finns någon därute som har erfarenhet?)

Ha det! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med micra bromsservo till volvo huvudcylinder i min bil tidigare.

Jag tog bort det servot p.g.a. platsbrist när jag bytte pedalställ föra året.

Man behöver lite modifiering av servot för att de ska funka med volvo huvudcylinder

men det är inga problem sedan. Jag hade 140 ok fram och 940 ok bak.

Det funkade kanon.

Är det så att någon behöver ett sådant servo till en volvo huvudcyl. så har jag ett liggande m.a.o.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det järnet som gäller i garaget! :515:

Har monterat ratt, rattstång, div. leder, styrväxeln, pedalställ m.m. (en hel del från Volvo 240 :surrender: ) Växelspaken sitter där den ska - har använt original upphängning som moddats. Se bilder:

Dala7sept07011b.jpg

Dala7sept07010b.jpg

Dala7sept07009b.jpg

Ett par frågor:

Angående utväxlingen av bakaxlar: Om jag har en axel som är "3,91:1", betyder det väl att växellådans utgående axel gör 3,91 varv då hjulen gör 1 varv? Har jag rätt måste det innebära att om jag vill ha högre toppfart får jag byta till en axel med lägre "förstasiffra". Tex. en 3,54:1 om man är i Volvosvängen?

Bilden nedan föreställer en "modul" som sitter intill min SAAB-Turbomotor (B204E). Till den går en slang från insuget samt en trepolig kabel från kabelstammen. Vad är detta, och hur skall den sitta?

Dala7sept07021b.jpg

Ha det! :notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Tror att prylen på understa bilden är MAP-sensorn som känner under- och övertryck i insugsröret. Ska du använda original databox måste den vara kvar, kör man med Megasquirt eller liknande så sitter det en ersättare i databoxen.

Och ja, du har rätt med bakaxeln. Men vad jag förstått så är topphastigheten något som sällan uppnås med en sjua... Fast det är kanske trevligt att cruisa utan att varva motorn för mycket.

Link to comment
Share on other sites

>>Lilje7

Röret i ramen som går förbi på avgassidan om motorn och som fått sig en "knyck" - du skall väl förstärka det röret med ytterligare ett rör som ansluter mot ramen under kopplingscylindern? Som det ser ut nu gör det inte mycket nytta... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett par frågor:

Angående utväxlingen av bakaxlar: Om jag har en axel som är "3,91:1", betyder det väl att växellådans utgående axel gör 3,91 varv då hjulen gör 1 varv? Har jag rätt måste det innebära att om jag vill ha högre toppfart får jag byta till en axel med lägre "förstasiffra". Tex. en 3,54:1 om man är i Volvosvängen?

Ha det! :notworthy:

vassego.. :) bara att ändra så de passar dig.. som den e nu så har jag har ju både 6-växlat å varvstopp på 9000 rpm,

http://trampebil.se/slask/Tabell%20utv%e4x...2010k%20rpm.xls

Link to comment
Share on other sites

Det var inte dåligt: 6600 varv på 5:ans växel, (har bara 5 växlar!), ger 190 blås! :eclipsee_steering: Med en 3,54.bakaxel blir det 210 knyck! Vem vet, det kanske är den skillnaden som gör att man lämnar "farbror blå" tillräckligt långt efter. :516:

Ha det! :whistling:

Link to comment
Share on other sites

skulle min orka varva ut på 5an 7300rpm skulle det göra 273kmh? o på 4:an 230kmh

skulle ligga på ca 220kmh fel slutväxel 344:1 195/50/15. helt tokigt.

enda fördelen är att den gör 103kmh påå 2:ans växel så man behöver inte växla upp till 3:an 0-100.

Link to comment
Share on other sites

Allt detta i teorins underbara värld, men om man bara lägger in (i excelbladet) faktorer som; hemlängtan, kissnödig, solen i ryggen, kraftig nedförsbacke m.m. så får man nog det att gå ihop på slutet. :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej!

Julefriden sänker sig över nejden, :turtle:, men innan det alldeles stannar av vill jag visa ett par bilder på vad som hänt sedan sist:

Handbromsen är äntligen på plats.

Hbroms7409.jpg

samt bakvagnen. Ska "bara" måla fälgarna, kränga på däck och montera framvagnen så blir det dags för SFRO 1. Ska försöka hitta någon som kan svetsa en bra tank i alu till ett resonabelt pris.

Bakv7415.jpg

Så här ser fronten ut med flippad (och löstagbar) noskon:

Flipfront7417.jpg

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

:toot: Glädjen står högt i tak!! SFRO-ettan är avklarad, endast med ett par anmärkning som jag redan hade pejl på.

Så här ser bilen ut, med nymålade fälgar i bilens färg. Med ett par däck så kan jag ställa ner den och rulla ett par meter.

bil1.jpg

Har även sett på annan plats att någon hade problem med att få plats med handbromsen över kardanen. Själv svetsade jag ett par fästöron ovanpå kardantunneln och satte fast den där. Då får kardan plats under.

hbroms.jpg

Ha det! :banana:

Link to comment
Share on other sites

Tackar, tackar!! :notworthy:

Nu håller jag på och funderar över kardanaxeln, där jag ska "sy ihop" Omega-växellådan och 740-bakaxeln. Då måste jag ha splines någonstans på vägen för att få rörlighet i längdled. Någon påstod att splineserna finns på utgående axeln på Omega-lådan. Var och ryckte i den och det satt fast. (Bild på växellådans bakdel finns tidigare i tråden).

Är det någon som vet hur det ligger till?

:unsure:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Min Omegalåda har inga splines i alla fall, den har hardyskiva. Då får man kanske byta utgående axel om det finns! Vet inte om Omegans växellåda har använts till någon bil/modell med stel bakaxel.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Vågar påstå att Omegan inte har splines, eftersom den har delad bakaxel med fast monterad diff. Den hardy-gummi, kanske blivit nån förväxling?

Mitt tips, gör som jag :) Volvokardan som byggs om och kortas, adapterplatta mellan växellåda och kardan (ska borras på bilden). Fast när jag tänker efter så finns det ett bättre sätt. Inte för att detta är dåligt, men om man vänder på kardanen så att splinesen är vid bakaxeln, så kan man använda omegans knutkors vid växellådan. Alltså svetsa ihop en ny kardan av volvo- och omega-delar. Tänkte tyvärr inte på det när jag fixade min kardan, men volvo-kardanen passar lika bra bak-o-fram. Och eftersom jag skickade min kardan till kardanaxelservice i Göteborg för kortning, kunde de lika bra svetsat på en omega-del.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipset. :notworthy:

Det får nog bli så: Först en bit Omega-kardan och sedan en bit Volvo-kardan med splines i bakänden.

(Att det var splines i växellådan påstod han på skroten där jag köpte lådan - men ingen är ju ofelbar!)

Ha det! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipset. :notworthy:

Det får nog bli så: Först en bit Omega-kardan och sedan en bit Volvo-kardan med splines i bakänden.

(Att det var splines i växellådan påstod han på skroten där jag köpte lådan - men ingen är ju ofelbar!)

Ha det! :thumbup:

Spline på växel lådan JA , men du får då dra loss den stora bulten och sedan en avdragare för "hubben" eller vad det nu heter.

Jag kör Hardy hela vägen då jag har delad bakaxel men...

i ditt fall hade jag nog tagit volvo axel kortat den till rätt längd och sedan modifierat "hubben" på omega lådan till Volvo mått.

Link to comment
Share on other sites

Lilje 7

hur mycket effekt räknar du med att ha i din dala7, kan behövas mofifieringar i ramens konstruktion bak! Jag hade 206hk på bakhjulen vilket medförde att jag behöde förstärka ramen bak och upphängningen bak. jag kan maila bilder om du vill.

/John

Link to comment
Share on other sites

Tackar återigen för goda tips!! :notworthy:

Det löser sig säkert med kardan. Får väl skippa Hardyn och göra en metalltrissa istället att fästa ihop delarna med.

Till Daffe:

När det gäller effekt på motorn så ger ju SAAB-motorn 150 hkr. Vilket nog blir ganska lagom till besiktningen. Sedan - går det ju alltid att chippa-upp ett snäpp till 225 hkr. Det räcker säkert ett bra tag - vill man sedan fortsätta: The sky is the limit!( Per Eklund tar väl ut en 5-600 hkr. ur en 2 liters SAAB-motor).

Allvarligt talat så är väl ett par nya chip tillräkligt - skicka gärna bilder på din förstärkta bakvagn.

Ha det gott! / Ingemar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här kommer en bild på mitt nya pedalställ som jag snidat. Tidigare hade jag ett ställ från Volvo 740 som jag skruvade dit rakt av. Det blev inget bra då pedalerna kom för lågt och för långt bak. Funderade ett tag på stående pedaler, men det skulle bli för trångt då avgasröret går strax föröver. Då jag kör utan servo blir det cirka en decimeters avstånd mellan h-bromscylindern och grenröret. Får väl montera ett par värmesköldar emellan.

DSC07554pedalstll.jpg

En fråga:

Till min Opel Omega h-kopplingscylinder skulle jag behöva en lös vätskeburk. Var hittar man en billig och bra?

(Hade jag haft en 740 h-bromscylinder hade det gått bra då den behållaren har en extra utgång till kopplingen, men nu har jag en blank och vacker bromscylinder från 240 utan kopplingsanslutning).

:image018:

Link to comment
Share on other sites

annars kan du ha en genomskinlig slang på kopplingscylindern. den fyller du upp med bromsvätska och sedan en plugg i änden. slangen/tanken/behållaren är bara en reserv ifall det skulle behövas fylla med bromsvätska i systemet.

den arbetar med det som redan finns i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Till Rikard: Menar du att det finns en 240-behållare med uttag för kopplingscylindern?

Jag har redan en 740-behållare, (med extra uttag), men den har ett c-c-mått som är typ 3-4 mm större än 240-diton och vågar inte trycka dit den.

Annars var din idé inte så dum, Thomas. Det är väl inte så stor åtgång på vätska till kopplingscylindern?

:burnout:

Link to comment
Share on other sites

Kommer faktiskt inte ihåg vad det var för modell på den jag ryckte behållaren från på skroten. Tror det var en 240 nu när jag tänker efter, det var nog i samband med att jag plockade styrning och såg behållaren av en slump, och styrningen är från en 240. Osäker...

Link to comment
Share on other sites

Såg en blå och genomskinlig slang på macken som skulle tåla bensin och olja. Hoppas den pallar för bromsvätska. Passar bra till blåa siliconslangar!

:racesmile:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Saab 900 eller kanske 9000 har en bra bromsvätskeburk, med två uttag till bromscylindern och ett till kopplingen.

En lite undran bara, sa Sfro "gubben" inget om de övre främre stötdämpar fästena? Mina vart underkända.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...