Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska försöka starta motorn för första gången sen jag köpte den.

Har nu ikväll kopplat in elen och skarvat ihop alla sladdar som satt ihop med alla onödiga kablar i original kabelstammen, har klippt lite hej vilt.

Bara två sladdar kvar som jag inte vet vad det ska kopplas.

Under förra veckan tillverkades sista delarna till delade bakaxeln och monterades på plats

I lördas monterade ihop motorn o växellådan och lyfte på plats

I tisdags kapade jag kardanen och svetsade den samt monterade på plats.

Ja det blir spännande att försöka starta nu på lördag.

För första gången börjar det se ljust ut nu för mitt bygge trots problemet med framvagnen som ska göras om nu.

Om jag har tur så kan jag åka en sväng runt verkstan innan midsommar fast utan stötdämparna, men man ska inte hoppas för mycket.

Posted

Kardanen kapade jag först grovt med bandsågen.

svarvade rent delarna

sedan satte jag den i svarven med stödbocken och centrerade den och där efter svetsade den när den satt i svarven.

Svetsningen utförde jag med elektroder OK 48.00 1,6mm. Snurrade runt axeln för hand samtidigt som jag svetsade. Men svetsade inte helt runt utan lämnade ett par cm kvar så att kunde slipa upp avsluningen samt början och la sedan sista strängen.

Skulle ha tig svetsat men tiggen var upptagen och orkade inte vänta.

jag var tvungen att rikta upp glidspårs tappen och det gick bra för den slängde 0,5mm på 100mm tapplängden och fick den till 0

Men det är inget problem om man ska lämna det in på balancering, om jag mins rätt så kostade det sist ca 300kr.

Posted

Om jag inte mins helt fel så var det i bromma som kompisen lämnade kardanaxeln på balanseringen. Ska fråga var exakt.

Posted

Svea Motor heter firman förmodligen, jag köpte en helt ny kardan till min Dala 7 det kostade 3500kr.

Allt inom kardanaxlar...

Riktningsspecialisten sedan 1908 - Stockholms äldsta bilverkstad!

Vi på Svea Bilverkstad AB har specialiserat oss på olika slags kardanaxelarbeten och har två specialbyggda balanseringsmaskiner för högsta precision vid extrema varvtal.

Läs mer...

Följande arbeten utföres:

Riktning, balansering, förlängning, kortning samt tillverkning av kardanaxlar till de flesta person- och lastbilsmodellerna på marknaden. Axelriktning, fälgriktning, aluminiumsvetsning.

Sänd eller lämna axlarna till oss kompletta med knutkors och medbringare. Det underlättar i balanseringsmaskinen. Ni får snabbare service om ni låter oss veta märke och typbeteckning, samtidigt som ni skickar oss axlarna.

Nyheter:

Vi har nu tillgång till "omöjliga" kardanaxeldelar till ex. Volvo och Audi 4wd och de flesta japanska modellerna såsom CV-knutar, stödlager, ändmedbringare och knutkors. Dessa delar finns inte som lösa reservdelar hos biltillverkaren och alternativet är en ny axel för dyra pengar.

Industri och tunga fordon:

Vi har tillgång till alla stora tillverkares delar och kan leverera axlar inom alla användningsområden ex. lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner, båtar och industri.

Läs mer...

Racing:

Mångårig erfarenhet av tillverkning och modifiering av kardanaxlar för alla tänkbara användnings områden: rally, rallycross, banracing, formula-offroad och terrängbilar.

Läs mer...

Dragracing:

Nytillverkade 1350 axlar till mycket konkurrenskraftiga priser, med eller utan yoke, standard eller HD knutkors, 3'' rör.

Läs mer...

Fälgriktning:

Svea Bil riktar alla typer av fälgar till personbilar. Vi gör även Aluminiumsvetsning.

Axelriktning och Magnafluxundersökning:

Framaxlar

Bakaxelkåpor

Släpvagnsaxlar

Drivaxlar, propelleraxlar, AQ-axlar

Samarbetspartner

Svea Bilverkstad AB är

auktoriserad återförsäljare av

EUROPEAN DRIVESHAFT SERVICES

--------------------------------------------------------------------------------

SVEA BILVERKSTAD AB

Gjuterivägen 15

168 67 Bromma

Telefon: +46 (0)8-28 85 00 & 28 83 60

Fax: +46 (0)8-29 44 00

Svea Bilverkstad AB

Telefonnummer: 08-288500

Telefax: 08-294400

Mobiltelefon: Okänt

Besöksadress: Gjuterivägen 15

16867, BROMMA

Postadress: Gjuterivägen 15

16867, BROMMA

Hemsida: www.sveabil.se

E-post: svea.bil@swipnet.se

Posted

Jag pratade med kompisen idag och det är Svea Motor som står åvan.

Men det är ett ca 2 år sen han va och balancerade kardanen.

Posted

Håller med Arrowsmith ang priserna på Svea.

För mig var det billigare att köpa kardanen av Dunning & Fairbank i England. Jag gav 130£ för en hel kardan inklusive transport. På svea var dom minst dubblet så dyra, sen var dom inte säkra på måtten samt att dom hade grejor.

D&F visste precis vad jag skulle ha. Dom ville bara ha reda på vilken låda och bakaxel jag hade samt måttet där i mellan.

Posted

Det kan mycket väl vara så att Svea motor är ap-dyra som allt annat här i Stockholmsområdet. Har haft möjligheten att jämföra priser på en del saker när jag har varit på en skrot i Stockholm mot när Jocke har varit på en i Dalarna, prisskillnaden gör det nästan värt att åka 20 mil enkel resa. :mad:

Posted (edited)

Tvivlar på att Svea balanserar för 300:-

I euro kanske.

Edited by Drake
Posted

Jag får ta och ringa och fråga på måndag (om jag har tid över) vad det kostar så man får veta exakt så man slipper undra.

Kompisen kommer inte ihåg riktigt vad det gick på och jag har för mej att det var 300kr men det kan ha varit mera.

Men om det kostar 3000kr så undrar man hur många som lämnar in på balanseringen.

Men imorgon ska jag försöka starta motorn och jag är 99,9% säker att den inte startar på första försöket eller vad tror ni.

Posted

Jag svetsade och balancerade min kardan i Göteborg hoss Kardanaxelservice AB

för 1000kr. När den komm tillbaks var den även målad och ny gummidamask.

De ville inte att jag svetsade kardanen utan det var bäst att göras när de balancerade kardanen.

Lars H

Posted

Jag var helt säker på att min motor med Megasquirt inte skulle starta på första försöket, och det gjorde den inte heller... Men med tändkablarna i rätt ordning så... Vroooom, vroooom!!!

Posted

Ja den startade men inte på första försöket.

Fick byta spridarna och hade vänt tändnings följd 180 grader samt glömt en kabel som jag hade klippt av.

Vilken otrolig glädje spred sig i verkstan direkt när den startade och det lät som attan utan avgas rör och ett par decimeter långa lågor slog ut.

Var tvungen att lägga in 5:ans växel och prova hur mycket kardanen skakar men det märktes knappt.

Men nu är det bara framvagnen som saknas + lite annat

Posted

Jag har mejlat till svea bilverkstad men har inte fått något meddelande angående balancering vad det kostar.

Men om någon orkar fråga och får ett svar så skriv så alla får veta.

Posted (edited)

Egen konstruktion och ska väl hålla

Glömde skriva att det är övre bararms infästningen bak

post-462-1180812451_thumb.jpg

Edited by ake

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...