Jump to content

Framvagn


ake

Recommended Posts

Hej alla:

Jag tänkte ta upp nu det angående undre spindelleden för det är nya regler nu.

Ja det är flera som nu kommer att drabbas och det skulle vara bra att samla nu lite Information.

Vilka spindelleder som är godkända???

Vi använder oftast dragande spindelleder för stötdämpar benet är fäst i den undre bärarmen vilket i sin tur är fäst i spindelns under sida med spindelleden och kulan är svaga länken.

Och här är texten från SFRO som är kopierad o klistrad:

Viktigt för bil-byggare, speciellt Locost och sportbilar!

Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar. Bilar som redan är besiktade med denna applikation berörs inte - men bilarnas ägarna bör ändå läsa denna text.

På en bil med dubbla länkarmar och fjädern vilande mot undre länkarmen går den största kraften:

- upp genom hjulet

- fortsätter genom spindeln NER till undre kulled

- över till undre länkarmen

- och vidare in i fjädern.

På en traditionell McPherson går kraften

- upp genom hjulet

- fortsätter genom spindeln direkt UPP till fjädern

- Obs! UTAN att passera kulleden.

Alltså på en vanlig dubbla länkarmskonstruktion (typ Volvo 140) är kulleden dimensionerad för att klara STORA dragande krafter. Det finns också bilar där kulleden är tryckande då länkarmen är på OVANSIDAN av undre infästningspunkten (Jaguar, Alfa o.s.v.)

På en McPherson är kulleden INTE konstruerad för så stora dragande krafter, därför finns en viss risk för kulledsbrott. Sådan har också uppstått i racingsammanhang. I samband med detta sågades ett stort antal kulleder isär. Det visade sig vara markant mindre gods i McPhersonlederna. Särskilt i lastfallet dragande läge. Ett antal dragprov gjordes också och generellt var McPhersonlederna betydligt svagare i draglast.

En sammanfattning:

Endast länkarmskulleder avsedda för dragande last får användas i konstruktioner med dragande last.

Det jag vill är följande:

Vilka spindelleder klarar dragande kravet förutom Volvo 140 som vi kan använda i våra bilar.

Edited by ake
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Taunus och Granadas kulleder skall väl klara detta krav i och med att deras framvagnar har dubbla länkarmar och fjädern vilande mot undre länkarmen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

helt enkelt alla spindelleder som kommer från en bil med fjädern tryckande på nedre bärarmen..

gamla oplar

gamla fordar

gamla volvo

gamla bmw

gamla mercedes..

gamla saab..då övre och nedre spindelleden är lika..eller hmm inte??

jag kommer själv att använda Opel..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag som har införskaffat Opel Astra leder efter tips här på forumet, Pengar i sjön :wacko: , men vilka kan jag då använda med mina Sierra spindlar? Utan att behöva kona och ha mig för det är ju både dyrt och jobbigt.

Som tur är jhar jag inte börjat med mina främre bärarmar ännu så jag är väl förskonad från att börja om från början som många andra.

Är det någon som vet med säkerhet vilka som passar utan att spekulera i ämnet?? Therealpinto kanske?? Å du vise man led oss rätt i denna djungel :notworthy:

:lol: Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Austin maxiled är ok, eller?

Om så är fallet så har widik.se leder för 191:- QSJ602S

Mycket smidiga, fast det känns lite klent med bara 2 st M8 som fästbult.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Eftersom kraften är dragande har fästbultarna ingen annan funktion än att hålla fast leden på a-armen. Skall mycket till om du skall dra ledens fästen genom hålet i a-armen :-)

Link to comment
Share on other sites

helt enkelt alla spindelleder som kommer från en bil med fjädern tryckande på nedre bärarmen..

gamla oplar

gamla fordar

gamla volvo

gamla bmw

gamla mercedes..

gamla saab..då övre och nedre spindelleden är lika..eller hmm inte??

jag kommer själv att använda Opel..

Jo men nu vet jag inte vilka årsmodeller som har det men vilken Opel spindelled tänker du använda?

Problemet jag har nu är att jag har svarvat om konan nyligen så den passar volvo 740 spindelled och skulle vilja hitta nu helst en som passar direkt eller är större i kornan så man kan svarva om.

Har inte lust att köpa nya spindlar nu fast man kan svetsa igen kornan och svarva om det.

Gör nya bärarmar efter spindellederna som fungerar.

Link to comment
Share on other sites

spindelled till B ascona. samma B Manta D rekord.

har spindel till A manta..men verkar svårt att få tag i led..får se vilken det blir A eller B. bara att göra större hål i bärarmen om det blir B.(svarvad ring) leden pressas in från undersidan..

OBS Opel leden passar till mina spindlar..vet inte vad som kan vara lämpligt för dig..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hej Igen

Så Borken & Fredrik, kör ni med Sierra framspindlar och kommer ni att köra med Austin Maxi fram? Det var ju sannerligen ett överkomligt pris du hade hittat.

Skall försöka börja på mina främre armar nu snart men ingen idé om jag inte vet vad som gäller.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...