Martin A Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 Jag har byggt om insuget på min C20XE och nu blev jag osäker på var tomgångsmotorn ska ta sin luft. Har byggt ett plenum och tomgångsmotorn sitter monterad direkt på, men var ska den andra anslutningen dras? Spelar det nån roll om det är före eller efter luftmassmätaren? Eller kan jag dra den direkt till luftfiltret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 (edited) En anslutning innan spjällhuset och nästa efter massemätaren Vill se bild på ditt insug! Edited May 19, 2007 by mickebo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted May 20, 2007 Author Share Posted May 20, 2007 Här kommer bilden. Du ser tomgångsmotorn under insuget där den är ansluten direkt i plenumet. Frågan är vart jag ska dra den andra slangen, före eller efter LMM? Det kanske inte spelar nån roll. Huvudsaken är väl att man tar filtrerad luft. Håller på med elen till motorn så det är därför alla kablar ser ut som ett nystan. Snart är det dags för provstart och då får vi se om motorn ens vill starta med mitt egen konstruerade insug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 20, 2007 Share Posted May 20, 2007 Om du använder LMM till bränsleberäkning måste du ta luften till tomgångmotorn efter LMM annars kommer du få fel på bränsleblandningen. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 20, 2007 Share Posted May 20, 2007 Efter givetvis. annars kan ju inte LMM mäta motorns luftflöde och den är i princip avstängd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted May 20, 2007 Author Share Posted May 20, 2007 Tack för de snabba svaren! Misstänkte väl att det var så men tyvärr hade jag glömt den anslutningen när jag byggde om hela insuget. Får väl försöka få dit en anslutning på glasfiber struten mellan spjällhuset och LMM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts