XTR Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 Jag håller på och funderar på hur jag enklast löser backväxelproblemet. Jag har läst i tidigare trådar om att en del använt sig av en vanlig torkarmotor för att kunna backa. Finns det någon här som har en bild på hur detta kan se ut? jag har nämligen en komplett torkarmotor från sierra som bara skräpar i garaget. Ett annat sätt att backa på fick jag tips från Lars H här på forumet. Hans idé är att helt enkelt låta en startmotor driva mot kardanadaptern via ett gummihjul fäst på startmotoraxeln. Vid backning så pressar man hela startmotorn med gummihjulet mot adaptern via ngn slags hävarm. Av/på mha knapptryckning strömmen kontaktorn tas via neutrallampan Adapter: Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 Jag har ingen erfarenhet av backväxlar och så. Men jag byggde en liten lådbil åt ungarna som drevs av en torkarmotor. Den höll i två veckor sen brann den. Så jag tror att en torkarmotor kanske är lite för klen att backa en bil med. I allfall i fall man vill kunna backa i någorlunda hastighet. Då tror jag en startmotor har bättre förutsättningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 Startmotor är nog för kraftig. Drar en jäkla massa ström. Jag hade satsat på en vinschmotor. Jag hade en vinschmotor på min cykel och den orkade ca 25 km/h. Den brann i och för sig också upp, men jag hade plockat bort all utväxling och belastade den väldigt hårt... Med lite utväxling kvar ska den nog orka backa en lätt bil ganska bra. Du ska ju inte backa så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted May 1, 2007 Author Share Posted May 1, 2007 Hej Rikard! Var köpte du winch motorn? Såg att de hade en del billiga alternativ på biltema & jula :) Drev du din cykel med gummihjul på utgående motoraxeln direkt till däcket?? Effekt i Watt på winchmotorn?? Jag har 2 st 12 volt elklipparmotorer och en 24 voltare liggandes i garaget hemma, användbara??? Tippar på att de varvar en ca: 3.3500rpm. // mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 2, 2007 Share Posted May 2, 2007 En av 12V-motorerna du har liggandes hade jag helt klart provat med. Måste väl vara på ett par hundra watt? Och gjorda för lite längre användning (hållbara). Men det måste ju till rätt bra utväxling. Tror vischmotorn var gjord för 200 watt kontinuerligt, såg den uppgiften efter att jag plockat ut ca 400 watt 30 minuter i sträck och eldat upp skiten. Min visch var samma som finns på Clas Ohlson. Min elcykel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 Ha ha, lite OT men jag har en kompis som gjorde en liknande elcykel. Han tog en startmotor till en tvåtakts-saab (6-volt) och satte den rätt emot bakjulet. Sen hade han ett 12-voltsbatteri på pakethållaren som han anslöt med vanliga startkablar. Det gjorde ca 40 km/h och det såg rätt kul ut när han svichade förbi traktorer osv. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 Fortarande OT: Vi satte en motorsågsmotor (Homelite super XL12) på en minicykel... gjorde 70 km/m med slirande centrifugalkoppling Var med på Power Meet i Jkg på 80-talet (även i tidningen :D ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 Låter direkt livsfarligt :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 En sådan (Quaife) har jag köpt mig! Det har varit lite blandade åsikter om dom, men jag hoppas att den ska fungera bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 Jag har kört med Quaifien i ett år nu. Funkar bra, men det är viktigt att se till att man ordnar avluftningen på ett bättre sätt än det lock som sitter på, annars tömmer den ut oljan den vägen. Quaifie har ett litet "breather kit" som man bör köpa till eller göra en likartad lösning själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 Av ren nyfikenhet måste jag fråga, Det finns iallafall en till europeisk tillverkare av backväxellådor förutom quaife. Är det någon som har en länk? Jag behöver ingen i dagsläget men har hört att quaifen har en tendens att gå i bitar vid hög belastning. Rätt eller felaktigt rykte vet jag ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 http://www.novaracing.co.uk/reversing-gear...oupling-kit.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Sedär, den hade jag inte sett tidigare. jag tror att jag är ute och far efter en annan men här var ju ett lysande exemplar. Tack så mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 I England görs bara kvalitetsprodukter. Automatisk dimsmörjning av kardantunneln utan att behöva betala extra. Det är inte illa. Dessutom så får man automatisk oljenivåindikering. Blir det inga oljefläckar där man parkerat så vet man att oljan är slut. Skitbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.