Jump to content

Recommended Posts

Posted

På ett MK Indy chassi används inte de främre bultarna utan endast de genomgående hålen på 7" och motsvarande hål på 7,5".

Mvh

Magnus

Posted

OK, misstänkte det. Det underlättar eftersom man kan använda 2 raka plåtar för dessa, då de ligger i linje med varandra.

Posted

Köpte kitet från Borgs garage... 523:- med frakt.

Fästet på baksidan tänkte jag inte använda, det gör ingen annan? :blink:

Monterar diffen stumt i chassit.

Posted

jag har fortfarande inte helt valt om det blir stel taunus eller delad sierra baktill. Men det lutar åt sierra.

Jag tänker nog i så fall använda det bakre fästet. Det är ju en gummiupphänning som ger lite extra stöd. Dessutom tycker jag att det är lite klent med gods i diffen runt de genomgående bultarna. Särskilt om man inte skall använde de två främre bultarna.

Men jag är iofs novis så jag kanske är överdrivet försiktig :turtle:

/Fredrik

(ps, apex... jag har inte glömt bort att jag skulle få komma och se ditt åk, jag har varit på resande fot till och från samt har en höggravid hustru som skall föda inom 2 veckor så det är lite upp och ned just nu. Jag hör av mig till dig och ser om det passar så snart jag får tid)

Posted

En 7:a väger hälften av en Sierra. Påfrestningarna blir lägre, hjulen spinner loss innan någor allvarligt inträffar. Tror du lugnt kan montera diffen i stil med MK. :)

Posted (edited)

I en Sierra fungerar bakre fästet som bakre upphängning av bakvagnen i karossen. Jag tänker inte använda det och jag tror det finns många MK Indy utan...

Eftersom det även är en gummiupphängning så är det tveksamt om det fästet tar upp något vridande moment. Det skulle i så fall s.a.s. stå i ändläge hela tiden...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Posted

kollar man på en skorpio vad väger den??? hur mycket får den dra??? MYCKET... om man då tänker sig en mycket lättare bil... om det håller Massor.. finns ju hur många som hellst 7or med 2 bults konceptet... ingen oro..

tror jag B)

:racesmile:

Posted

Jag har min diff upphängd i PU-bussningar för vibrationernas skull (?),men nu har ett bussningsrör gått sönder.

Funderar på göra om fästena till stum montering.

Ni som har så, hur är det med vibbar och ljud från diffen? Inbillar mig att det kan bli lite transmissionsljud som överförs till chassit med stumbultad diff.

Posted

Det har jag inte märkt men det är lite konkurens om ljudutrymet i en 7a

Tycker

Michael W

Posted

När jag åkte med i en ylande MK Blackbird i somras hade jag lite svårt att urskilja transmissionsljud i infernot. Skulle det uppstå ett transmissionsljud i min racerbil är jag inte helt säker på att jag enbart ser negativt på det... :prop:

Posted

Citat:

Fästet på baksidan tänkte jag inte använda, det gör ingen annan? :blink:

Nja ingen mer än Westfield också lilla jag förstås

Jag snodde en del idéer från deras byggdagbok när jag ritade min kärra.

Bengt

Posted

Bakre fästet kan nog vara till nytta om man har diffen upphängd i gummibussningar. Men om man monterar den stumt i chassit som man gör på MK Indy borde fästet ha liten betydelse eftersom ingen rörelse kommer att ske. Däremot kan ett bakre fäste styva upp och minska "flexen" i den bockade fyrkantsprofilen bakom diffen. Detta har däremot ingen på verkan på diffen i sig.

Mvh

Magnus

Posted

Köpte diff-fästplåtarna från Borgsgarage. Hur ska de fästas i chassit, de har ju en ganska udda form? Stödja mot nedre ramrören eller..... Svetsas i ett par punkter eller helsvetsas?

De ligger i Bussgods nu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...