Jump to content

Infästning Sierradiff


apex

Recommended Posts

jag har fortfarande inte helt valt om det blir stel taunus eller delad sierra baktill. Men det lutar åt sierra.

Jag tänker nog i så fall använda det bakre fästet. Det är ju en gummiupphänning som ger lite extra stöd. Dessutom tycker jag att det är lite klent med gods i diffen runt de genomgående bultarna. Särskilt om man inte skall använde de två främre bultarna.

Men jag är iofs novis så jag kanske är överdrivet försiktig :turtle:

/Fredrik

(ps, apex... jag har inte glömt bort att jag skulle få komma och se ditt åk, jag har varit på resande fot till och från samt har en höggravid hustru som skall föda inom 2 veckor så det är lite upp och ned just nu. Jag hör av mig till dig och ser om det passar så snart jag får tid)

Link to comment
Share on other sites

En 7:a väger hälften av en Sierra. Påfrestningarna blir lägre, hjulen spinner loss innan någor allvarligt inträffar. Tror du lugnt kan montera diffen i stil med MK. :)

Link to comment
Share on other sites

I en Sierra fungerar bakre fästet som bakre upphängning av bakvagnen i karossen. Jag tänker inte använda det och jag tror det finns många MK Indy utan...

Eftersom det även är en gummiupphängning så är det tveksamt om det fästet tar upp något vridande moment. Det skulle i så fall s.a.s. stå i ändläge hela tiden...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

kollar man på en skorpio vad väger den??? hur mycket får den dra??? MYCKET... om man då tänker sig en mycket lättare bil... om det håller Massor.. finns ju hur många som hellst 7or med 2 bults konceptet... ingen oro..

tror jag B)

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag har min diff upphängd i PU-bussningar för vibrationernas skull (?),men nu har ett bussningsrör gått sönder.

Funderar på göra om fästena till stum montering.

Ni som har så, hur är det med vibbar och ljud från diffen? Inbillar mig att det kan bli lite transmissionsljud som överförs till chassit med stumbultad diff.

Link to comment
Share on other sites

Citat:

Fästet på baksidan tänkte jag inte använda, det gör ingen annan? :blink:

Nja ingen mer än Westfield också lilla jag förstås

Jag snodde en del idéer från deras byggdagbok när jag ritade min kärra.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Bakre fästet kan nog vara till nytta om man har diffen upphängd i gummibussningar. Men om man monterar den stumt i chassit som man gör på MK Indy borde fästet ha liten betydelse eftersom ingen rörelse kommer att ske. Däremot kan ett bakre fäste styva upp och minska "flexen" i den bockade fyrkantsprofilen bakom diffen. Detta har däremot ingen på verkan på diffen i sig.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Köpte diff-fästplåtarna från Borgsgarage. Hur ska de fästas i chassit, de har ju en ganska udda form? Stödja mot nedre ramrören eller..... Svetsas i ett par punkter eller helsvetsas?

De ligger i Bussgods nu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...