apex Posted April 29, 2007 Share Posted April 29, 2007 Diffen har 4 fästhål: 2 genomgående pinnbultar 2 korta skruvar Behöver man använda de korta skruvarna?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 29, 2007 Share Posted April 29, 2007 På ett MK Indy chassi används inte de främre bultarna utan endast de genomgående hålen på 7" och motsvarande hål på 7,5". Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 29, 2007 Author Share Posted April 29, 2007 OK, misstänkte det. Det underlättar eftersom man kan använda 2 raka plåtar för dessa, då de ligger i linje med varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 Plåtar med komplett monteringskit finns på Borgsgarage. Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 Du missar väl inte fästet på baksidan? Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted April 30, 2007 Author Share Posted April 30, 2007 Köpte kitet från Borgs garage... 523:- med frakt. Fästet på baksidan tänkte jag inte använda, det gör ingen annan? :blink: Monterar diffen stumt i chassit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 jag har fortfarande inte helt valt om det blir stel taunus eller delad sierra baktill. Men det lutar åt sierra. Jag tänker nog i så fall använda det bakre fästet. Det är ju en gummiupphänning som ger lite extra stöd. Dessutom tycker jag att det är lite klent med gods i diffen runt de genomgående bultarna. Särskilt om man inte skall använde de två främre bultarna. Men jag är iofs novis så jag kanske är överdrivet försiktig :turtle: /Fredrik (ps, apex... jag har inte glömt bort att jag skulle få komma och se ditt åk, jag har varit på resande fot till och från samt har en höggravid hustru som skall föda inom 2 veckor så det är lite upp och ned just nu. Jag hör av mig till dig och ser om det passar så snart jag får tid) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 En 7:a väger hälften av en Sierra. Påfrestningarna blir lägre, hjulen spinner loss innan någor allvarligt inträffar. Tror du lugnt kan montera diffen i stil med MK. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 (edited) I en Sierra fungerar bakre fästet som bakre upphängning av bakvagnen i karossen. Jag tänker inte använda det och jag tror det finns många MK Indy utan... Eftersom det även är en gummiupphängning så är det tveksamt om det fästet tar upp något vridande moment. Det skulle i så fall s.a.s. stå i ändläge hela tiden... Edited April 30, 2007 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 kollar man på en skorpio vad väger den??? hur mycket får den dra??? MYCKET... om man då tänker sig en mycket lättare bil... om det håller Massor.. finns ju hur många som hellst 7or med 2 bults konceptet... ingen oro.. tror jag B) :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 Jag har min diff upphängd i PU-bussningar för vibrationernas skull (?),men nu har ett bussningsrör gått sönder. Funderar på göra om fästena till stum montering. Ni som har så, hur är det med vibbar och ljud från diffen? Inbillar mig att det kan bli lite transmissionsljud som överförs till chassit med stumbultad diff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 Det har jag inte märkt men det är lite konkurens om ljudutrymet i en 7a Tycker Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 När jag åkte med i en ylande MK Blackbird i somras hade jag lite svårt att urskilja transmissionsljud i infernot. Skulle det uppstå ett transmissionsljud i min racerbil är jag inte helt säker på att jag enbart ser negativt på det... :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted May 2, 2007 Share Posted May 2, 2007 Citat: Fästet på baksidan tänkte jag inte använda, det gör ingen annan? :blink: Nja ingen mer än Westfield också lilla jag förstås Jag snodde en del idéer från deras byggdagbok när jag ritade min kärra. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 2, 2007 Share Posted May 2, 2007 Bakre fästet kan nog vara till nytta om man har diffen upphängd i gummibussningar. Men om man monterar den stumt i chassit som man gör på MK Indy borde fästet ha liten betydelse eftersom ingen rörelse kommer att ske. Däremot kan ett bakre fäste styva upp och minska "flexen" i den bockade fyrkantsprofilen bakom diffen. Detta har däremot ingen på verkan på diffen i sig. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 4, 2007 Author Share Posted May 4, 2007 Köpte diff-fästplåtarna från Borgsgarage. Hur ska de fästas i chassit, de har ju en ganska udda form? Stödja mot nedre ramrören eller..... Svetsas i ett par punkter eller helsvetsas? De ligger i Bussgods nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.