Jump to content

Recommended Posts

Nu har det kört ihop sig.

Företaget jag jobbat hos lägger ner, och jag kommer att "frilansa" i England i sommar och senare i höst blir det förmodligen definitiv flytt.

Det innebär att det inte blir nåt gjort i garaget i sommar :mad: , vilket är synd eftersom jag är i slutskedet och hade tänkt slutbesikta senare i sommar.

Jag har hört att det är svårt att importera ett amatörbyggt fordon till Sverige, stämmer det? Isåfall är det inget alternativ att SVA-regga i England och senare exportera till Sverige?

Min plan just nu är att ta ut den i delar, göra klart provköra etc, sen föra tillbaks till Sverige och göra klart med SFRO, SBP.

Men, hur fungerar det om jag är mantalsskriven utomlands? vad säger tullen? osv.

Nån som vet ?

Link to comment
Share on other sites

1 SVA gäller inte i sverige oavsätt. Så du måste besikta som vanligt i sverige

2 Tull fins ej mellan EU länder det är bara att transportera hur som helst. Så i prinsip kan du SVA besikta i England och så länge du bor där kan du ha bilen registrerad där. Om du har ett gällande SFRO 1 när du flyttar hem så gör du SFRO 2 i sverige. Fördelen med detta är att du kan ha bilen i England och sedan köra hem den till sverige.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Flytta hem var det ingen som sa nåt om.. ;) tanken var att bo kvar i England och sälja till Sverige ?

Sälja i England tror jag inte är nån bra ide med tanke på att ratten och pedaler sitter på "fel" sida..

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som Michael, att du kan föra in bilen igen och göra SFRO2 och slutbesiktning eftersom du verkar ha gjort SFRO1. Men du kan inte sälja bilen till någon annan i sverige som får göra det utan att SFRO1 görs om av den nya ägaren.

Läste precis i Automobil om en kille som köpt hem en Midas Gold från UK. Vägverket vill inte kännas vid att den är serieproducerad, trots massor av dokumentation om krocktester m.m. MEN de kunde tänka sig att ge dispens eftersom han importerat den för eget bruk. Dock inte en lösning jag skulle våga sätta pengar på att den fungerar i ditt fall (eller snarare då för personen som köper din bil).

Bygg om den till högerstyrd och behåll den istället, det är nog enklare. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ska du "göra" SVA i england finns det ju en del regler att följa som vi inte har hemma. Avgasrening t.ex. Lyckas du få den godkänd där så tycker även jag att det låter som en bra idé att köra med den i england och sedan göra SFRO2 och besiktning i sverige när du kommer hem. Då är ju bilen dessutom inkörd...

I praktiken kan man ju t.o.m. få en engelsk bil godkänd i sverige om man demonterar den och gör SFRO1 och 2. Att demontera en sjua är ju inte jättemycket jobb....

Link to comment
Share on other sites

Bygg om den till högerstyrd och behåll den istället, det är nog enklare. ;)

Högerstyrd blir den inte, det finns inte plats på den sidan, men tack för alla synpunkter, fortsätt gärna med fler!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...