Jump to content

Hur Montera Benremmar?


Recommended Posts

Tänkte förbereda lite för sexpunktsbälte. Hur har ni placerat fästpunkterna för benremmarna/grendelen? Är det nån som har bilder på ett montage? Jag tänkte montera på sätesfästena, 40 *3 mm plattjärn det måste väl räknas som stabilt nog?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jo det var faktiskt lite hjälp, mitt plattjärn e oxå fastsvetsat stolen sitter ju på det.

Är fästena bara fastsvetsade gängade rörbitar? Skruvar du i öglor i dom? Bredd mellan fästena?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Bidrar med en bild på hålet i min hemmabyggda stol och tillhörande fäste i bilen.

Eftersom jag inte vill ha något stickande ner under bilen placerades fästöglorna horisontellt, riktade framåt.

För att slippa göra hål i ramröret och för att få dem tillräckligt långt bak placerades en 20x20-profil bakom ramröret. På profilen sitter två muttrar svetsade och sedan sitter profilen svetsad i ram och golv.

Bengt

post-25-1177701553_thumb.jpg

post-25-1177701597_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är tight med spännena, men det går.

Känns det för trångt är det bara att öka storleken på öppningen...

Möjligen skulle jag vilja flytta fästöglorna lite längre bak!?! Men jag är själv osäker när det gäller vinklarna på benfästen.

Jag testar så här så får jag ändra sedan om det känns fel.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

OK mitt blir liknande, ska ta en bild senare idag. Är det nån som gjort hål i MK:s glasfiberstolar?

Vinklarna på benremmarna är +/- 20° från lodlinjen om jag fattat regelverken rätt.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Visar väl hur jag gjorde då!

Jag hoppas på det bästa, benremmarna behöver ju bara palla 7200 N så hållfastheten skall inte vara något problem om jag resonerat rätt.

post-171-1177848719_thumb.jpg

Sen blev det till att göra nya fästen för midjebältet, jag flyttade fram fästet lite och tycker mig fått en bättre geometri på bältet (båda fästena var inom stipulerade vinklar).

post-171-1177848732_thumb.jpg

Så nu var det väl bara att våga sätta hålsågen i de nya stolarna :unsure:

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...