svante Posted June 13, 2005 Author Posted June 13, 2005 Visst är det så... ...men man blir ju lite lack just då. Inget stort ingrepp, bara en ny nedre bärarm och ett extra fäste på navet.. Var ändå lite missnöjd med bärarmarna. Quote
Bengt Norell Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 Kan du utveckla det där med svets på rattstången. Det var trist med bärarmarna, men du är ju nära nu,så kör ner pannan och fortsätt framåt. Allt Gott Bengt Quote
Mrlynx Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 vad var problemet med bärarmarna? vad har du använt för rör till bärarmarna? så jag inte gör samma misstag. Quote
Janne L Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 Gjorde SFRO 2 igår med mindre lyckat resultat... :icon_angry: - Nedre bärarmarna bak var för klena och flexade sig för mycket (något han borde upptäckt på första besiktningen). - Rattstången ville han ha en svets på också, missförstånd per telefon... - Kablarna bakåt skulle tejpas ihop. - Extra stag till diffen. - Justera främre hjullager. Inte helt olösbara grejor men irriterande att han inte såg det med bärarmen vid första SFRO bes. Hej! Citat "Rattstången ville han ha en svets på också, missförstånd per telefon..." det verkar som att det bedöms väldigt olika :icon_blink: Vid diskusioner tidigare så har det inte rekomenderats att svetsa rattstång. Eller är det något jag har missförstått?? m :D h Janne Quote
Acke Posted June 13, 2005 Posted June 13, 2005 [gissa på] jag förmodar att det är själva höljet eller fästet till rattstången han menar, inte själva roterande stången [gissa av] Quote
svante Posted June 14, 2005 Author Posted June 14, 2005 Ska förklara det där med rattstången: Om man kapar den befintliga 14mm (tror det var det) axeln som är mellan knutarna/lederna så ska man sätta ett rör med lämpligen 14mm i innerdiameter. Detta röret ska överlappa ca 40-50mm, i överlappen ska det sitta 1-2st fjädrande rörpinnar (FRP). Här kommer det viktiga, skarven SKA även svetsas för att de 2 olika förbanden ska säkra varandra. Ang Bakre bärarmarna: Det bästa är om de ser ut som ett stort "N" de ska vara i princip en framvagn men med ett extra stag som låser styrningen i ett lämpligt toe-in läge. Så att använda en framspindel från en framhjulsdriven bil är idealet. Bifogar bild på westfields lösning, vilken är bra bortsett från att när man ställer toe-in så bygger man in en materialspänning som är mindre bra om än liten. Quote
Janne L Posted June 14, 2005 Posted June 14, 2005 Ska förklara det där med rattstången:Om man kapar den befintliga 14mm (tror det var det) axeln som är mellan knutarna/lederna så ska man sätta ett rör med lämpligen 14mm i innerdiameter. Detta röret ska överlappa ca 40-50mm, i överlappen ska det sitta 1-2st fjädrande rörpinnar (FRP). Här kommer det viktiga, skarven SKA även svetsas för att de 2 olika förbanden ska säkra varandra. Ang Bakre bärarmarna: Det bästa är om de ser ut som ett stort "N" de ska vara i princip en framvagn men med ett extra stag som låser styrningen i ett lämpligt toe-in läge. Så att använda en framspindel från en framhjulsdriven bil är idealet. Bifogar bild på westfields lösning, vilken är bra bortsett från att när man ställer toe-in så bygger man in en materialspänning som är mindre bra om än liten. Jaha! Det var nytt! Förut har vi diskuterat att inte svetsa styrstångsdelar pga att vi inte vet materialegenskaper m.m, med materialutmattning så att stången i västa fall går av och då spelar inte sprintarna någon roll! Eller har jag missuppfattat även detta :blink: m ;o) h Janne Quote
Bengt Norell Posted June 14, 2005 Posted June 14, 2005 Vi är åtminståne två som fattat det såsom du beskriver. Nu skulle det vara intressant att höra vad Gustav har att tillföra, vi kanske får starta en ny tråd bland "Regler" Allt Gott Bengt Quote
svante Posted June 14, 2005 Author Posted June 14, 2005 Precis... har hört både det ena och det andra... Vid min första SFRO-bes så fick jag underkänt för att jag stumsvetsat i en likadan axel, då sa han att man inte fick svetsa i rattstången. Så nu gjorde jag inte det och då fick jag underkänt ändå.... :icon_angry: Quote
Eddy Posted June 14, 2005 Posted June 14, 2005 Vi är åtminståne två som fattat det såsom du beskriver.Nu skulle det vara intressant att höra vad Gustav har att tillföra, vi kanske får starta en ny tråd bland "Regler" Allt Gott Bengt Då är vi 3 st nu då. Rörhylsa och bultförband har jag för mig att det skall vara. :) Quote
svante Posted June 14, 2005 Author Posted June 14, 2005 Vi är åtminståne två som fattat det såsom du beskriver.Nu skulle det vara intressant att höra vad Gustav har att tillföra, vi kanske får starta en ny tråd bland "Regler" Allt Gott Bengt Då är vi 3 st nu då. Rörhylsa och bultförband har jag för mig att det skall vara. :) plus svets... Tänkte fixa till det nu i veckan så jag lovar att lägga upp en bild på hur det ska vara... :thumbup: Quote
svante Posted June 21, 2005 Author Posted June 21, 2005 Och nåt annat jag sprang på av bara farten... :D :D Quote
svante Posted August 14, 2005 Author Posted August 14, 2005 Ajdå... känner mig lite skyldig för att jag inte uppdaterat min sida på ett bra tag, musten gick ur mig lite då jag fick underkänt på sfro2. Har pysslat med lite smågrejor sen dess och igår fick jag tillbaka mina grejor från lackeraren, jädrar vad snyggt det blir med lite färg... Har även lagt i mattor (lite kvar, kardantunnel och under förarstolen). Kapellet över det blivande bagageutrymmet är klart men jag saknade skruvarna att fästa låsen med i plåten. Det som är kvar i skrivande stund till nästa sfro-bes är tempmätaren som ballat ur samt att byta lågfartsmunstyckena i förgasarna så jag kan ställa ner tomgången. Bilder kommer när allt kosmetiskt är klart och jag kommer tillbaka från min semester med familjen.. Quote
svante Posted August 27, 2005 Author Posted August 27, 2005 Kanske borde flytta över den till färdiga bilar men den är ju inte besiktigad. Quote
Antas Posted August 27, 2005 Posted August 27, 2005 Fick fast båda kuddarna igårkväll och även om de är stosa och verkar mjuka så sitter motorn stadigt.får se hur växellådsstödet blir... Hej, har du möjlighet att sätta in en bild på vxlådsstödet när du är klar.Vi håller på att fundera på utformningen. Mvh Antas Quote
svante Posted September 15, 2005 Author Posted September 15, 2005 Tråden fortätter under färdiga bilar.... :prop: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.