krister Posted December 26, 2004 Share Posted December 26, 2004 ...en till !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted December 27, 2004 Share Posted December 27, 2004 Hej Krister! Fränt bygge men lägg upp bilder på din bil i en tråd om din bil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted December 27, 2004 Share Posted December 27, 2004 Fräckt!Räjel båge! mvh pixbo :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 14, 2005 Author Share Posted January 14, 2005 Pysslat med att klamra bromsrör, tyvärr har 3.2mm:s borret rymt så jag borrade med 3mm. Det bidde för litet för att skruvarna skulle gå att dra i hela vägen.. attans men lösbart. Klamrat var 15:e cm med swedol-klammer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 14, 2005 Author Share Posted January 14, 2005 Även pedalutrymmet börjar ta form... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 3, 2005 Author Share Posted February 3, 2005 Fint blev det med de nya slangarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 3, 2005 Author Share Posted February 3, 2005 (edited) Glömde ju svetsa fast fästena i ramen där bromsrören övergår i slangar... men det löste ju sig ändå... Edited February 3, 2005 by svante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 Svante, du är the King! Är du hemma ikväll (torsdag)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 3, 2005 Author Share Posted February 3, 2005 Jo, det ska jag vara, ska försöka pyssla ihop den sista hjulupphängningen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 3, 2005 Share Posted February 3, 2005 Ser bra ut! :D Vet snart inte om jag vågar mig ner till ditt garage - risken är att jag börjar stressa med mitt eget bygge bara för att det ser så kul ut! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 16, 2005 Author Share Posted February 16, 2005 Efterssom jag lagt upp bilder på rejsa kan jag väl lägga upp här också... Första på torpedplåten som görs i tre delar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 16, 2005 Author Share Posted February 16, 2005 .....och den andra är på mina nya luftfilter, kommer nog att behöva bygga en plenumkammare till besiktningen för att få ner ljudvolymen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 16, 2005 Author Share Posted February 16, 2005 dom är något vinklade.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 4, 2005 Author Share Posted March 4, 2005 Nu ligger det två blinkers här på mitt skrivbord som väntar på att provas på bilen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 7, 2005 Author Share Posted March 7, 2005 Bidde fel med dom blinkisarna... där var inget E på dom... så jag bytte dom. Bankat plåt idag, rätt nöjd faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Du regerar ju med plåten.Grymt snyggt!! mvh pixbo :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 8, 2005 Author Share Posted March 8, 2005 Hade en bild till men den behövde bli lite ljusare så fick fixa det på jobbet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 31, 2005 Author Share Posted March 31, 2005 Kortad kardan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 31, 2005 Author Share Posted March 31, 2005 Torpedplåt med lite småpyssel kvar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 31, 2005 Author Share Posted March 31, 2005 Den bara vilar och väntar på att få sin motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 3, 2005 Author Share Posted April 3, 2005 sisådärja där satt motorn i bilen också... Var tvungen att provmontera förgasarna också för att se om det fick plats under huven.... men icke sa nicke... men det gör inget. Däremot får jag plocka bort den mekaniska bränslepumpen för rattstången är ivägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 4, 2005 Share Posted April 4, 2005 Ser mycket trevligt ut! Hur har du tänkt dämpa det underbara insugsljudet inför besiktningen? Kan tänka mig att Bilprovningen inte är så förtjusta i ett BAAAAAAAAAAAHHHHH!!!! vid full acceleration... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 4, 2005 Author Share Posted April 4, 2005 Nääää tror du jag behöver det??? Jo det kommer att hamna en plenumkammare över med ett rör som går bakåt till ett luftfilter. Kommer inte att kapa hål i huven förrän efter besiktningen. Håller på att jaga bultarna till kardanen för dom har visst sprungit iväg.. M10x1 (18mm långa.). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 7, 2005 Author Share Posted April 7, 2005 En semesterdag gör en hel del på bygget, speciellt om man är där hela dan.... - Garaget färdigstädat och tillstökat igen.. - Rattstång fixad efter anmärkning av besiktningsman. - Tutan på plats. - Grillgallret tillkapat och satt tillfälligt på plats, fick blåsor i händerna av allt klippande. - Motorkuddarna bytta till rätt sort, Volvo 240 diesel. - Bränslesystem nästan klart, pump och filter samt slangar på plats, saknade 4dm mellan filtret och förgasarna. - Förgasare ditsatta med rätt insugsslangar (dyra jäklar). - Grenrörets delar inköpta. - Paket från england öppnat... allt utom just stötdämparna var där.... hur ska jag använda fjädrarna utan dämpare?? - Baklampor köpta, går mot strömmen och valde inte runda Landrover lampor utan fyrkantiga. - Tändkablar monterade. Ps. Tänk på att om ni ska köpa fjädrar från england att ni specar om de skall ha en speciell färg, mina framfjädrar är svarta och bak är röda, det får duga. Annars kan man väl blästra dom och pulvra på ny färg.. Vid kl.00.30 hade jag inte lust att ta bilder så dom kommer en annan dag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 19, 2005 Author Share Posted April 19, 2005 Det ligger ett paket i hallen därhemma.... :D :wohow: :icon_bach: Mina dämpare har dykt upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 27, 2005 Author Share Posted April 27, 2005 Bild på dämparna. Det bidde olika färg fram och bak men de därbak syns ju inte så det spelar ingen roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 27, 2005 Author Share Posted April 27, 2005 åsså grenröret... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 28, 2005 Author Share Posted April 28, 2005 Nu är insugsidan klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Ser mycket snyggt ut! En liten fråga dock - vad har du för tjocklek på flänsen mot toppen på insuget? Det jag har sett är att de brukar vara ganska tjocka - troligen för att de inte skall slå sig av värmen från toppen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 28, 2005 Author Share Posted April 28, 2005 Det sitter en 6mm:s fläns nu.. har även en i 8mm också men tyckte den blev för tjock. Den har rört sig lite från svetsningen men inget som påverkar funktionen, där sitter ju 8-10 bultarsom kompenserar till viss del. Hade planer att låta göra ett i aluminium men de ligger på is tills jag vet hur bra detta funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Det borde räcka tycker jag. Är du osäker på planheten är det ju bara att sätta upp det i en fräs och ta några tiondelar - är rätt trist om det drar tjuvluft, kan ju vara tillräckligt knepigt att ställa 4 förgasare ändå! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 6, 2005 Author Share Posted May 6, 2005 Gjort två lampfästen och en styck huv(inte riktigt klar, saknar spännen)... Funderar på om jag ska ha plåten som sitter vid sidan om motorn eller jag ska låta det vara öppet.. vad tycker ni andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Jag tycker att du skall täcka för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 6, 2005 Author Share Posted May 6, 2005 Kom också på det, finns ju inget att fästa främre huvspännet i.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Om du vill blåsa ut varmluft från kylare och motor vid sidorna (och kanske köra med slät undersida) så kan du ju ordna sidor med någon form av utsläpp i passande design. Frågan är bara hur de ska se ut och tillverkas i så fall... :) Där ska definitivt vara något iaf, tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Om du vill blåsa ut varmluft från kylare och motor vid sidorna (och kanske köra med slät undersida) så kan du ju ordna sidor med någon form av utsläpp i passande design.Frågan är bara hur de ska se ut och tillverkas i så fall... :) Där ska definitivt vara något iaf, tycker jag. jag har ventilation ut på sidorna så som ni diskuterar... behövs med tanke på att turbon värmer på fint under huven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 7, 2005 Author Share Posted June 7, 2005 Vilar ut efter en liten provtur, nästintill klar inför besiktning.... måste bara byta blinkersen. F-n va kul det är att köra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 7, 2005 Author Share Posted June 7, 2005 en bild till fast utan huv och noskon.. Fler bilder i min tråd på rejsa.nu Tack Björn för bilderna, Sara tog bara 2 men de är fortfarande i kameran.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 en bild till fast utan huv och noskon.. ser att du har en fin liten kylare.... från vilken bil är de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 7, 2005 Author Share Posted June 7, 2005 Nissan Micra, smidigt med expansionskärlet inne i kylaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Nissan Micra, smidigt med expansionskärlet inne i kylaren. är de från nån speciell års modell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 7, 2005 Author Share Posted June 7, 2005 Lite osäker.... men tror det står skrivet -88 på den. Jag tror det var samma hela tiden på den bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 :) Hej!Mitt kyl är från -84,enligt skroten.Det är samma som -88. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Fick växelspaksförflyttaren igår... monterades direkt, fixade även hålet till spaken genom kardantunneln. Bifogar bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Hej!Vad har du för låda?Typ 9? mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Japp en T9:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Nyfiken:var fick du tag på förlängaren? mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 10, 2005 Author Share Posted June 10, 2005 Ritat och fått den tillverkad. Hittade en ritning på en variant och sen förändrade jag den, funkar helt okej bortsett från att backspärren inte är flyttad än så man kan lätt få in backen istället för 1:an. Den fick justeras lite för den tog i kardanen när jag provmonterade den, har ju en lite grövre kardan än standard. Flyttar spaken 150mm längre bakåt. Bytte till Golf MK1 blinkers igår så den ska klara besiktningen, blev faktiskt inte så fult. Satte dom på en aluminiumplåtbit som var bockad sen sattes plåten i samma bulthål som huvudstrålkastaren. Så nu sitter den precis under lampan. Tog rökfärgade så dom smälter in i det övriga. Någon som är intresserad av mina stolar? tänkte byta för jag är inte nöjd med dom.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 13, 2005 Author Share Posted June 13, 2005 Gjorde SFRO 2 igår med mindre lyckat resultat... :icon_angry: - Nedre bärarmarna bak var för klena och flexade sig för mycket (något han borde upptäckt på första besiktningen). - Rattstången ville han ha en svets på också, missförstånd per telefon... - Kablarna bakåt skulle tejpas ihop. - Extra stag till diffen. - Justera främre hjullager. Inte helt olösbara grejor men irriterande att han inte såg det med bärarmen vid första SFRO bes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 irriterande att han inte såg det med bärarmen vid första SFRO bes. Det kan man ju hålla med om att han borde sett... men det var ju tur att han såg det nu.... Tänk om det hade rasat i 150km/h när du tog en chikan / rondell i fullt ställ typ...... :( kunde gått åt pipan riktigt då... Det gäller att ha i minnet att SFRO´s besiktningsman är tämligen ansvarsbefriad vid sådana saker som kan hända efteråt. Så det gäller att tänka på allt själv .. Jag fick också bakläxa på min bakre hjulupphängning hos SFRO. (1:a bes.) Jag var ganska sur först med men tänkte om ganska snart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts