Jump to content

Mitt bygge


svante

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weeks later...

Pysslat med att klamra bromsrör, tyvärr har 3.2mm:s borret rymt så jag borrade med 3mm. Det bidde för litet för att skruvarna skulle gå att dra i hela vägen.. attans men lösbart. Klamrat var 15:e cm med swedol-klammer.

post-6-1105690980.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

sisådärja där satt motorn i bilen också...

Var tvungen att provmontera förgasarna också för att se om det fick plats under huven.... men icke sa nicke... men det gör inget.

Däremot får jag plocka bort den mekaniska bränslepumpen för rattstången är ivägen.

post-6-1112559061.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser mycket trevligt ut! Hur har du tänkt dämpa det underbara insugsljudet inför besiktningen? Kan tänka mig att Bilprovningen inte är så förtjusta i ett BAAAAAAAAAAAHHHHH!!!! vid full acceleration... :D

Link to comment
Share on other sites

Nääää tror du jag behöver det???

Jo det kommer att hamna en plenumkammare över med ett rör som går bakåt till ett luftfilter. Kommer inte att kapa hål i huven förrän efter besiktningen.

Håller på att jaga bultarna till kardanen för dom har visst sprungit iväg..

M10x1 (18mm långa.).

Link to comment
Share on other sites

En semesterdag gör en hel del på bygget, speciellt om man är där hela dan....

- Garaget färdigstädat och tillstökat igen..

- Rattstång fixad efter anmärkning av besiktningsman.

- Tutan på plats.

- Grillgallret tillkapat och satt tillfälligt på plats, fick blåsor i händerna av allt klippande.

- Motorkuddarna bytta till rätt sort, Volvo 240 diesel.

- Bränslesystem nästan klart, pump och filter samt slangar på plats, saknade 4dm mellan filtret och förgasarna.

- Förgasare ditsatta med rätt insugsslangar (dyra jäklar).

- Grenrörets delar inköpta.

- Paket från england öppnat... allt utom just stötdämparna var där.... hur ska jag använda fjädrarna utan dämpare??

- Baklampor köpta, går mot strömmen och valde inte runda Landrover lampor utan fyrkantiga.

- Tändkablar monterade.

Ps. Tänk på att om ni ska köpa fjädrar från england att ni specar om de skall ha en speciell färg, mina framfjädrar är svarta och bak är röda, det får duga. Annars kan man väl blästra dom och pulvra på ny färg..

Vid kl.00.30 hade jag inte lust att ta bilder så dom kommer en annan dag..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser mycket snyggt ut!

En liten fråga dock - vad har du för tjocklek på flänsen mot toppen på insuget? Det jag har sett är att de brukar vara ganska tjocka - troligen för att de inte skall slå sig av värmen från toppen...

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en 6mm:s fläns nu.. har även en i 8mm också men tyckte den blev för tjock. Den har rört sig lite från svetsningen men inget som påverkar funktionen, där sitter ju 8-10 bultarsom kompenserar till viss del.

Hade planer att låta göra ett i aluminium men de ligger på is tills jag vet hur bra detta funkar.

Link to comment
Share on other sites

Det borde räcka tycker jag. Är du osäker på planheten är det ju bara att sätta upp det i en fräs och ta några tiondelar - är rätt trist om det drar tjuvluft, kan ju vara tillräckligt knepigt att ställa 4 förgasare ändå! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjort två lampfästen och en styck huv(inte riktigt klar, saknar spännen)... Funderar på om jag ska ha plåten som sitter vid sidan om motorn eller jag ska låta det vara öppet.. vad tycker ni andra?

post-6-1115397988.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om du vill blåsa ut varmluft från kylare och motor vid sidorna (och kanske köra med slät undersida) så kan du ju ordna sidor med någon form av utsläpp i passande design.

Frågan är bara hur de ska se ut och tillverkas i så fall... :)

Där ska definitivt vara något iaf, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Om du vill blåsa ut varmluft från kylare och motor vid sidorna (och kanske köra med slät undersida) så kan du ju ordna sidor med någon form av utsläpp i passande design.

Frågan är bara hur de ska se ut och tillverkas i så fall... :)

Där ska definitivt vara något iaf, tycker jag.

jag har ventilation ut på sidorna så som ni diskuterar...

behövs med tanke på att turbon värmer på fint under huven

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

en bild till fast utan huv och noskon..

Fler bilder i min tråd på rejsa.nu

Tack Björn för bilderna, Sara tog bara 2 men de är fortfarande i kameran..

post-6-1118146494.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ritat och fått den tillverkad.

Hittade en ritning på en variant och sen förändrade jag den, funkar helt okej bortsett från att backspärren inte är flyttad än så man kan lätt få in backen istället för 1:an. Den fick justeras lite för den tog i kardanen när jag provmonterade den, har ju en lite grövre kardan än standard. Flyttar spaken 150mm längre bakåt.

Bytte till Golf MK1 blinkers igår så den ska klara besiktningen, blev faktiskt inte så fult. Satte dom på en aluminiumplåtbit som var bockad sen sattes plåten i samma bulthål som huvudstrålkastaren. Så nu sitter den precis under lampan. Tog rökfärgade så dom smälter in i det övriga.

Någon som är intresserad av mina stolar? tänkte byta för jag är inte nöjd med dom....

Link to comment
Share on other sites

Gjorde SFRO 2 igår med mindre lyckat resultat... :icon_angry:

- Nedre bärarmarna bak var för klena och flexade sig för mycket (något han borde upptäckt på första besiktningen).

- Rattstången ville han ha en svets på också, missförstånd per telefon...

- Kablarna bakåt skulle tejpas ihop.

- Extra stag till diffen.

- Justera främre hjullager.

Inte helt olösbara grejor men irriterande att han inte såg det med bärarmen vid första SFRO bes.

Link to comment
Share on other sites

irriterande att han inte såg det med bärarmen vid första SFRO bes.

Det kan man ju hålla med om att han borde sett...

men det var ju tur att han såg det nu....

Tänk om det hade rasat i 150km/h när du tog en

chikan / rondell i fullt ställ typ...... :(

kunde gått åt pipan riktigt då...

Det gäller att ha i minnet att SFRO´s besiktningsman är tämligen

ansvarsbefriad vid sådana saker som kan hända efteråt.

Så det gäller att tänka på allt själv ..

Jag fick också bakläxa på min bakre hjulupphängning hos SFRO. (1:a bes.)

Jag var ganska sur först med men tänkte om ganska snart...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...