Jump to content

Bakvagnsgrejer Från Ford Köpes


Baalzamon

Recommended Posts

Jag behöver dom där "svamparna" som sitter i naven bak på sierra och scorpio. Det ser alltså ut som en stång med splize, gängad i ena änden och med en platta i andra änden där drivknuten sitter bultad. Jag var på skroten och skulle ha ett par, men dom satt så jäkla hårt att jag gav upp.

Det borde passa från samtliga scorpio, och alla sierra med skivbromsar bak.

Link to comment
Share on other sites

Verkar inte som om det var felgängat på bilen jag skruvade på i alla fall, en scorpio -95. Jag visste ju att dom brukar vara det, så jag kollade extra noga på gängerna, men det såg ut som dom var rättgängade på båda sidor faktiskt. Kan ju vara bytt någon gång i och för sig.

Men får man alltså ut både lager och svamp om man slår utifrån? Synd jag inte visste det, jag hade ju slägga och allt med mig. Det enda jag inte hade med mig var ett riktigt långt spärrhandtag som man fick mycket kraft med...

Jag fick mig en diffklump i alla fall, 7,5" med utväxling över 4:1 vilket var precis vad jag ville ha.

Knutar har jag köpt på biltema, men det saknades såna där skyddsplåtar som sitter mellan knuten och damasken. Får väll bita i det sura äpplet och köpa nya på ford.

Link to comment
Share on other sites

Att klippa till på navet är inte det bästa för lagret men är det en skrotbil och du bara ska ha drivaxeltappen är det bara att ge den ett slag förutsatt att drivaxlarna är bortmonterade...

Vänstergängat på vänster sida och högergängat på höger ska det vara. Säkert av en anledning... ;)

Link to comment
Share on other sites

Lagren skall jag inte ha, det följde med nya från westfield. Kanske får åka tillbaka till skroten då, jag skulle egentligen ändå behöva bakre halvan av kardanen också.

Link to comment
Share on other sites

Ja, då har jag varit på skroten, och brottats med dom där jäkla grejerna. Verkar som jag missuppfattat vad som skrevs tidigare i tråden, det var inte alls att bara slå ut svamparna tillsammans med lagren. Muttrarna måste lös först, så problemet kvarstod. Fick låna ett ordentligt, hemmasvetsat krafthandtag av skrotkillarna, och när jag la hela min tyngd på och hoppade så lossnade muttrarna motvilligt. Skumma muttrar, det var fyra eller fem små tunna muttrar i stället för en normalbred. Och dessutom så var det normalgänga på båda sidor, och det såg inte som det vait löst sedan bilen byggdes. Inte högergängat på ena sidan och vänstergängat på andra sidan alltså. Förmodligen skiljer det sig mellan scorpio mk2 och sierra.

Så denna tråd är inte längre aktuell alltså, tack ändå för råd och uppmuntran.

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade läst tråden ordentligt tidigare kunde jag sagt att det inte går att slå ut "svamparna" utan att lossa muttern. Lagerna är låsta i mitten av lagerhållaren och det är nog bäst annars hade lagerna kunnat vandra under körning p.g.a. sidokrafter.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...