Baalzamon Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Jag behöver dom där "svamparna" som sitter i naven bak på sierra och scorpio. Det ser alltså ut som en stång med splize, gängad i ena änden och med en platta i andra änden där drivknuten sitter bultad. Jag var på skroten och skulle ha ett par, men dom satt så jäkla hårt att jag gav upp. Det borde passa från samtliga scorpio, och alla sierra med skivbromsar bak. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Dom kan ju sitta lite fast. Vill du verkligen ha loss en och inte bryr dig om lagret så är det bara att slå med tungt verktyg på änden. Akta gängan bara. Eller så ringer du en skrot som monterat loss....bildelsbasen Quote
Kenneth Lundblad Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Tänk på att ena sidan är vänster gängad //Kenneth Quote
Kenneth Lundblad Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Jag köpte mina på www.autodemontering.se 500 kr för komplett drivaxel sen bytte jag gummidamasker på knutarna och använde dom oxså //Kenneth Quote
Baalzamon Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 Verkar inte som om det var felgängat på bilen jag skruvade på i alla fall, en scorpio -95. Jag visste ju att dom brukar vara det, så jag kollade extra noga på gängerna, men det såg ut som dom var rättgängade på båda sidor faktiskt. Kan ju vara bytt någon gång i och för sig. Men får man alltså ut både lager och svamp om man slår utifrån? Synd jag inte visste det, jag hade ju slägga och allt med mig. Det enda jag inte hade med mig var ett riktigt långt spärrhandtag som man fick mycket kraft med... Jag fick mig en diffklump i alla fall, 7,5" med utväxling över 4:1 vilket var precis vad jag ville ha. Knutar har jag köpt på biltema, men det saknades såna där skyddsplåtar som sitter mellan knuten och damasken. Får väll bita i det sura äpplet och köpa nya på ford. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Att klippa till på navet är inte det bästa för lagret men är det en skrotbil och du bara ska ha drivaxeltappen är det bara att ge den ett slag förutsatt att drivaxlarna är bortmonterade... Vänstergängat på vänster sida och högergängat på höger ska det vara. Säkert av en anledning... ;) Quote
Baalzamon Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 Lagren skall jag inte ha, det följde med nya från westfield. Kanske får åka tillbaka till skroten då, jag skulle egentligen ändå behöva bakre halvan av kardanen också. Quote
Baalzamon Posted April 12, 2007 Author Posted April 12, 2007 Ja, då har jag varit på skroten, och brottats med dom där jäkla grejerna. Verkar som jag missuppfattat vad som skrevs tidigare i tråden, det var inte alls att bara slå ut svamparna tillsammans med lagren. Muttrarna måste lös först, så problemet kvarstod. Fick låna ett ordentligt, hemmasvetsat krafthandtag av skrotkillarna, och när jag la hela min tyngd på och hoppade så lossnade muttrarna motvilligt. Skumma muttrar, det var fyra eller fem små tunna muttrar i stället för en normalbred. Och dessutom så var det normalgänga på båda sidor, och det såg inte som det vait löst sedan bilen byggdes. Inte högergängat på ena sidan och vänstergängat på andra sidan alltså. Förmodligen skiljer det sig mellan scorpio mk2 och sierra. Så denna tråd är inte längre aktuell alltså, tack ändå för råd och uppmuntran. Quote
Morty Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 Om jag hade läst tråden ordentligt tidigare kunde jag sagt att det inte går att slå ut "svamparna" utan att lossa muttern. Lagerna är låsta i mitten av lagerhållaren och det är nog bäst annars hade lagerna kunnat vandra under körning p.g.a. sidokrafter. Mvh Magnus Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 12, 2007 Posted April 12, 2007 Nej naturligtvis måste muttern lossas först. Jag såg det som självklart.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.