Jump to content

Bilmekarkrångel


Recommended Posts

Tyckte vi behöver en tråd att avreagera oss på när det inte riktigt går som man vill i garaget.

Själv har jag inom loppet av två veckor lyckat klanta till det med bruks-saaben två gånger.

Första gången skulle jag byta framvagnsbussningar fram (powerflex skulle på) och sätter upp länkarmen i skruvstädet. Verkstadshandboken säger "dra av den gamla bussningen och kontrollera ytorna". Riktigt så enkelt är det inte kan jag berätta. Gummit bara sviktar och jag bryter mig svetig. Försöker med avdragare och vaktar noga toppen så den inte böjer sig. Ser bra ut men inte lossar bussningen. När avdragaren demonterats ser jag att toppen på pinnbulten svält något och muttern går inte längre på :doh: .

Point of no return är passerad. Speciellt som jag även borrat sönder gummit i ett försök att få loss skiten. Efter en resa till Biltema med bl.a. huggmejsel, diverse filar samt färska bågfilsblad i påsen attackerar jag på nytt och lyckas till slut såga/bryta/hugga sönder första bussningen. Efter att ha sågat av gängan ett par mm ner och skulpterat med filen går även muttern på. Utsticket blir nu minimalt men det som sticker ut gör ändå ingen nytta...

Andra sidan tog 20 minuter så övning ger färdighet.

En öl öppnas som belöning efter i stort sätt 24 timmar i garaget.

Nu i helgen var det dags igen. På grund av problemen sist så hann jag inte montera bussningarna för krängningshämmarna och tänkte lite snabbt göra det i fredags.

Hade även införskaffat en perfekt lednyckel för jobbet.

Lite för perfekt visade det sig när skruven gick av och lämnade en stump inne i svetsmuttern i subframen. :doh: igen.

Vad göra nu då?

Efter fruktlösa försök med diverse svetstänger (ny Biltemaresa) som med nöd och näppe når stumpen ger jag upp och börjar projektera på att släppa på subframen och sänka ner den för att komma åt.

En ganska komplicerad operation som jag ryggar för och försöker istället slå loss svetsmuttern. Risken är att fästet på ramen lossar men i vilket fall måste ju ramen ner resonerar jag så det är bara att slå. Till slut lossar mutterjävlarna och lämnar ett naket hål. Lyckas nu pilla dit bussningarna med fingerspetsarna på långfingrarna (tog ca 1 timme per sida :icon_blink: ) och få dit en skruv med mutter istället. Både skruven och muttern hittade jag förresten i lådan från donatorsierran (man kan aldrig ha för mycket skruv och mutter). Började fredag förmiddag och blev klar söndag morgon vid 2.00.

Känner mig lite stressad när jag skruvar på bruksbilen. Den behövs för att komma till jobbet. Åkte för övrigt de 3,5 milen till Biltema i bubblan då den utgör nödfordon här hemma.

Nu mår jag lite bättre efter att ha skrivit av mig lite.

Har ni några andra historier, korta som långa, om vad som kan gå fel?

Jag tänker nu närmast på vanligt tråkmekande med bruksbilen...

Link to comment
Share on other sites

Jag satte på sommardäcken på bägge vardagsbilarna i fredags. (Och idag är det snö igen... :blink: )

PÅ lördagen tog jag ena bilen till affären och hörde ett konstgt ljud från framvagnen plus vibrationer. Trodde det var något med bromsoket. Stannade och kände för säkerhets skull på hjulmuttrarna på vänster framhjul, alla var lösa! :icon_oops:

Har jag fått alzheimer, eller vad kan det vara? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Skulle demontera drivaxlarna från spindlarna på sciroccon, stor mutter som ska lossas så jag hade förbehandlat i dagar med 5-56 och nu lånat ner damen i garaget för att hon skulle hålla foten på bromsen medans jag drog loss mutter (åtdragningsmoment 230Nm)

Hon sätter foten på pedalen och trycker allt vad hon kan och jag tar i för kung och fosterland.....bromsskivan slinter mot bromsbeläggen. Fan, "tryck hårdare....." " jag trycker allt jag kan...." slinter fortfarande...."pumpa ett par gånger på pedalen och tryck igen.." hon " jag blir trött i benet"...slinter fortfarande....tar ett steg tillbaka och betraktar bilen....ser nåt som inte är som det ska. "Älskling.....gå du upp till huset igen.....hon går. Jag...."¤%&%#"#!#"%¤&%///#"%¤&%&& "

Hade glömt att jag demonterat bromstrummorna bak så under bakvagnen ligger mitt bromstryck i två stora pölar och det droppar från dom överbelastade hjulcylindrarna..... *SUCK*

Link to comment
Share on other sites

"en kompis" skulle montera bort ventilfjädrarna med toppen på blocket. Då behöver man trycksätta cylinder med tryckluft för att hålla ventilerna i sitt översta läge.

Jag hade precis skaffat en kompressor till garaget, en gammal rackare som hade stått ett tag. han drog igång den och trycksatte cylindern genom tändstiftshålet.... vad är det som bildas i en kompressor som man måste tömma ibland?... kondens/vatten, han tömde den ganska grundligt i sin cylinder vilket han upptäckte nån månad senare när han lyfte på toppen och hade ordentligt med rost i loppet. usch va tråkigt

Link to comment
Share on other sites

Tydligen har vinkelkapen kommit lite för nära kabelhävan på motorn när jag kapade i glasfiberkarossen på speedstern :icon_oops: tur att inte alla kablar är i samma färg som det brukar vara på vissa citroën.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...