Jump to content

Den Startade Med Megasquirt!!!


Recommended Posts

I dag visade seismografen i Uppsala 7.8 på richterskalan. Till och med Stigge fick hålla i tavlorna på väggarna. Grannarna kom springande. Flyglarmet gick

Min Zetec motor hoppade igång med Gsxr 1000 throttelhus och Megasquirt. Efter att ha brottats med en obefintlig "triggersignal" i 12 timmar så gick den igång.

Det enda jag kan skylla på är mina bristande engelska kunskaper. Jag lyckades vrida en "pot" "clockwise" istället för "Counter Clockwise" som manulaen sa.

Nu går den på tomgång, även om den lever och och har sig så gr den i allfall.

Vilken skönsång!!!!! Ska fanimej filma det så ni alla kan njuta med mig. :prop:

Link to comment
Share on other sites

orginal trigger 36-1, samma som är standard på den motorn. Själva svänghjulet är triggerskiva och sen sitter det en vr-sensor

Sedan kör jag med dubbla tändspolar med wastespark, också standard på zetec. Tempgivarna är orginal (MS-et omprogramerat via Easytherm)

Sen har jag gsxr-trottelhus på ett hemmabyggt insug med orginalspridarna från gsxr (240 cc). Just nu kör jag på Speed density (MAP) men jag funderar på att gå över till Alpha-N

Nu har jag dock lite problem med att den misständer. Men jag tror att det är min oskärmade kabel till Vr-sensorn som spökar. Ska testa med en skärmad i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har jobbat hela påsken med mitt Vems sprut, ett av problemen jag har haft var också givaren till svänghjulet. men när jag tvinnade de två sladdarna med varandra funkar det.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Det ska jag prova.

Jag kollade på Fords egen kabel till VR-sensron. Den var varken skärmad eller tvinnad :unsure:

Nu har jag provat med en gammal antennkabel som är skärmad. Men det blev inte bättre. Men å andra sidan har jag problem med laddnigen så jag måste reda ut det innan.

Link to comment
Share on other sites

lägg av fläktremmen så generatorn står stilla och prova sedan om det fortfarande är problem.

Min generator släppte ut "rippel och övertoner" i elsystemet och jag fick linda plus o minus

kablarna till min timingcomputer 5 varv genom en ferrit ring och montera två drosslar och

en kondensator på kabeln så funkade det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag tog jag första provturen med bilen ihop med Megasquirtet. Den går ju lite orent, måste justera lite till. Jag kan säja att dert blev en helt annan motor med GSXR trottlarna och MS. En rapphet i gasen som inte fanns förut.

Givietvis fick jaag motorstopp i stora korset i centrum. Men det var det värt :)

Nu skall här kollas logfiler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...