Fredo Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Så jag har mätt lite mer noga på chassiet idag och det är styva 126cm brett... hehe... om jag inte skär ner de bakskärmar jag fick med så kommer bilen att bli oerhört stabbig. Vi får se hur vi gör med det. Kollade även lite noggrannare på bakaxeln som ju skulle komma från en Opel. Jag var inte så hemskt intresserad igår då jag såg att det var trumbromsar. Jag har bestämt mig för att inte tycka om trumbromsar helt utan att ha minsta fakta att bygga upp det med. Så vi får väl se vad det blir av med den. Dessutom var det en konstig opelaxel... det stod ford på den :lol: Jag tycker det ser ut att stå "71B64198 A C" på den, jag hittar ingen annan beteckning. Är osäker på vad den kommer från. Det var på tiden att någon vänlig själ fick ta hand om chassiet. En tunn ytligt rostbeläggning ses lite här och där vilket dock kommer att avlägsnas vad det lider. Bara helt ytlig beläggning, men ändå synd då det innebär mer jobb. Okej, några bilder Dumpad i garaget Brett nåt så kopiöst... Från sidan i all sin rostiga glans! Den så kallade opelaxeln ses i nederkant Bakaxeln Visst är det en Ford... Trumbroms... Mera Ford detaljer /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Det där är inte rost, det är patina! :lol: Lite hammarlack så är det fixat. Trummor behöver du nog inte vara så rädd för, finns de som hävdar att dom är lättare än skivbromsar och att det inte behövs mer i en lätt bil, (vad har man reduceringsventilen till?) men visst ser det läckrare ut med feta ok och slitsade skivor. Finns dessutom bättre bromsbackar på Burton Racing Grattis och lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 (edited) om jag inte ser fel så är det dom Sierra spindlar som jag fick med mitt Bok schassie som jag köpte på gotland... sålde spindlarna med Biltema Opel astra leder...till han du köpte schassiet av... :unsure: tror jag... från gotland till blekinge till .....? till söderköping.. så det kan bli... känner igen ``svamparna´´ som killen på gotland gjorde själv.. :D säkert inget fel på grejerna..men jag ville hellre ha 100*4 i bultmönster och A-manta spindlar... Edited April 2, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 ser ut som taunusaxel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted April 2, 2007 Author Share Posted April 2, 2007 (edited) jepp... det stämmer nog helt och hållet! Biltema lederna ligger i mitt garage men fick bo kvar i påsen. Jag hämtade dem i Halmstad :D hehe.... Det finns vandringssägner och vandringsspindlar... Det jag köpte var chassi och skärm + front. Det andra "åkte med" på köpet. jag har fortfarande ågren över vilken donator som skall få lägga upp sig på operationsbordet. Jag känner mig tillräckligt väl för att veta att jag inte kommer att hålla på med en massa trim och elände i efterhand. En skapligt kraftig motor med låg vikt skall det vara. Vi får se... Ljudet är också viktigt. Skoj att du kände igen spindlarna! /Fredrik - i prylsamlingsfasen Edited April 3, 2007 by Jocke E Onödig citering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 kan vara så att du fick ett pedalställ från en missan nickra oxå :rolleyes: funkar till det mesta... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Verkar som om bakaxeln är den klenare varianten inte atlas tyvär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted April 3, 2007 Author Share Posted April 3, 2007 Ja, utan att vara särskilt bra (eller ens i närheten av bra) på drivlinor så framstår den just så, klen! Men det är inte så viktigt, det blir ändå en donatorbil så kanske man kan passa ihop det där. Och jag vill ha skivbromsar bak. Det enda är väl att jag måste ha en bakaxel med centrerad kardan om jag inte vill börja kapa och bygga om allt för mycket. Just nu är det nästa ågren, donator val. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 sätt dit en ford bakaxelklump och bygg med separat upphängning eller tex de dion :racesmile: lätt starkt och bra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 Annars så är det ju enkelt att skivkonvertera Taunusaxeln och såååå dålig är den inte. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.