Fredo Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 (edited) jäklar vad svårt detta är! Jag kan knappt jobba för alla grubblerier :lol: Okej, så 2 super seven blir det. Stor-Fredrik verkar kräva ett Dala7 pga sin storlek och hans önskan att köra volvodelar. Jag vill köra Bok eller lätt breddat (belo). Jag har 2 frågor, behöver akut svar! 1: Detta chassie är ett möjligt alternativ för att inte hamna efter om nu fredrik köper färdigt: http://www.blocket.se/vi/11321003.htm?ca=14_s Han säger att bakaxeln är stel och från Opel oklart vilken sort (en sexa sa han, mindes inte modell). Det är ett mcsorley chassi och är väl då liiiite bredare, eller? Något smalare än belo Under förutsätning att det inte skevar och svetsningarna ser bra ut, är det ett ok köp? Jag ser att ett par stag inte är färdiga i framvagnen, men på det hela taget är det nästan komlpett 2: Kommer jag att bli förevigt mobbad här på forum om jag köper färdigt chassi??? Tänker jag fel? Jag känner bara att jag till en början är beroende av att ha hjälp av min vän och att det vore bra att hålla jämna steg.... snabbt svar please... Edited March 30, 2007 by Fredo Quote
Acke Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 ja köpte min nyckelfärdig å ja känner mig inte mobbad iaf.. :) Quote
Fredo Posted March 30, 2007 Author Posted March 30, 2007 Tack för stödet! Jag vill bara komma igång och göra ngt bra av det hela. Quote
Fredo Posted March 31, 2007 Author Posted March 31, 2007 Låter bra! Mobbning är inge kul... Efter att ha funderat flera år på detta på ett mer drömmande plan så insåg jag för några månader sedan att jag nu skulle kunna skrida till verket. Jag är ett kontrollfreak men samtidigt enormt otålig (på ett ofta ganska positivt sätt). Som nybörjare är det oerhört svårt att sätta sig in i vad som är vad (locost, superseven, dala7, DD7, MK, BeLo, LeTo, Book, westfield, esther mm). det är även svårt att få kläm på vad för donatordelar som skulle kunna passa ihop utifrån chassie och stil. Jag har insett att det troligen kommer att bli så att bil nr 1 blir en lååång övning i äkta "trial and error" stil. Sedan blir man antingen nöjd, eller så bygger man en ny utifrån vad man har lärt sig. Nu vill jag bara komma igång. Om min kompis köper färdigt Dala7 så kommer jag att köpa detta chassie om det finns kvar för att få lite starthjälp. Sen får vi se hur slutprodukten blir. En sak som skulle vara väldigt bra på detta forum vore en modellöversikt där alla modeller presenteras avseende storlek, donatorer, egenskaper. Inget omfattande, men en liten presentation skriven av någon som redan har en sådan bil. På sätt och viss finns redan informationen i Forum insprängt i en massa trådar, men för en nykomling så vore det guld värt! /Fredrik Quote
Ingenjören Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 Jag gick i precis samma tankar innan jag började men jag tänkte att för att alls bli klar och inte tröttna så köpte jag ett kit. Samtidigt lovade jag mig själv att nästa bygge blir ett helt eget :hypocrite: . Får se hur det blir med det... Quote
Fredo Posted April 2, 2007 Author Posted April 2, 2007 Tack för stödet... Jag har gett mig fan på att detta skall bli av och kände att jag behövde en snabbstart och en morot (tömma garaget). Så jag är nu ägare av ett chassi som endast kräver lite småpill samt ett par bakskärmar och en front. Dumpade det i garaget i natt klockan 03.00 Skall ut och mäta nu, killen jag köpte det av sade först att det var ett bokchassi men när jag kom fram såg jag att det var breddat. Dala7 front, men jag är inte säker på om måtten är Dala7 rakt igenom eller inte. Jag hade ju funderat lite om vi (jag och min storvuxne vän) skulle gå på Dala7 så det spelade mig ingen roll. Chassiet var symetriskt och rakt och svetsningarna var bra, så det vara bara att köra. Dessutom har alla mått hit och dit gjort mig helt förvirrad. Hade jag inte skridit till verket så hade jag nog sjunkit ner i en SSD (super seven depression). Jag gav 8000 för chassie, bakskärmar, front, spindlar, bakaxel (opel, vet inte om den kommer att nyttjas), kardan, bromstrummor bak och lite småjox. Så även om det inte är riktigt locost anda så är de bra nära. Jag upplever det i alla fall inte som något överpris. Fick även ett par kakor, 2 koppar kaffe och en pratstund. 74mil blev det på trippmätaren :lol: Jag är rätt driven när jag vill... (driven/galen - ibland vet jag inte vad som är skillnaden) Så nu slipper ni chassifrågor ett tag... Det blir donatorfrågor istället! /Återkommer Quote
Thomas Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 det var ju ett riktigt kap det för det priset. Quote
Michael Th Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 jag betalade 7000kr för ett Bok schassie utan kardantunnel..med bärarmarna färdiga och pollyuretanbusningar och sierra framspindlar tänkte som du en bra snabbstart... iofs skulle det ju vara lätt att ta rör på jobbet och kapa i kallsågen.. och lägga upp på ett svetsbord.. och tiga ihop.... men... det var så skönt att bara ställa upp schassiet i garaget.. nu har jag sålt Sierra spindlarna och kommer att göra nya bärarmar för mina Opel manta spindlar och ny triangel länk för de dion bakvagnen...men..... ibland är det kul att få en snabbstart :banana: ..även om annat kan hindra fortsättningen.. :banghead: så bara lycka till och kör hårt.. :racesmile: Quote
Theladon Posted April 6, 2007 Posted April 6, 2007 Jag som ännu inte innehar varesig svets eller erfordeliga kunskaper resonerade som så att det troligtvis lönar sig att slå en signal till Mikael i Sjövik... Särskilt eftersom det i stort sett är nästgårds.... Nu återstår bara att övertala banken om att det här är en jävligt bra ide..... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.