Jump to content

Fjädringsväg


Recommended Posts

Vad är det som ska stoppa fjädringsvägen neråt (alltså när däcket hänger i luften)?

Jag bygger med 140-spindlar och i mitt fall verkar det vara övre spindelleden (Kontima) som bottnar först. Är det OK eller är det stötdämparen som ska vara den begränsande faktorn?

Uppåt är det stötdämparens som begränsar med sitt genomslagsgummi.

Link to comment
Share on other sites

:(

Misstänkte det.

Det är väl i och för sig inte så kritiskt när hjulet är på väg ner eftersom det "bara" är hjulet som tynger. På andra hållet kan ju nästan hela bilens vikt trycka.

Nåja, det är inte mycket som skiljer så om jag gör nya övre stötdämparfäste med fästpunkten lite högre blir det bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag är visserligen ingen expert men personligen prioriterar jag helt klart att ha mer fjädringsrörelse åt det håll det produceras mest kraft. D.v.s. oavsett om man kör på en trottoarkant eller ner i ett potthål så är det ju infjädringsrörelsen som blir kraftigast. Det är mycket möjligt att man skall resonera annorlunda på en renodlad racerbil som inte kommer i närheten av vanliga Svenska vägar men i detta fall antar jag att så inte är fallet.

Link to comment
Share on other sites

På bana kan man se till att hjulen inte hamnar i luften på andra sätt. :D

Marktryck & vingar kallas det. :prop:

I ärlighetens namn är få racerbanor (Noerschleife oräknad men den får väl ses som specialfall) såpass skumpiga att man får några brutalare urfjädringar. På A-torp finns ett gupp precis efter första kurvan där man brukar bottna ur ganska fint men det e nog det enda störra på de banor i Sverige jag kört... A-torp, Kullen, Knutstorp, Gelleråsen...

Så jag tror faktist 1/3 ut och 2/3 in funkar kalas även på bana rent generellt.

Ska man race:a seriös får man ju ändå ändra setup för varje race...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...