Rikard Larsson Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Vad är det som ska stoppa fjädringsvägen neråt (alltså när däcket hänger i luften)? Jag bygger med 140-spindlar och i mitt fall verkar det vara övre spindelleden (Kontima) som bottnar först. Är det OK eller är det stötdämparen som ska vara den begränsande faktorn? Uppåt är det stötdämparens som begränsar med sitt genomslagsgummi. Quote
AlfaRonny Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Spindelleden får absolut inte bottna!!! Det är stötdämparen som skall begränsa rörelsen. Quote
Rikard Larsson Posted March 29, 2007 Author Posted March 29, 2007 :( Misstänkte det. Det är väl i och för sig inte så kritiskt när hjulet är på väg ner eftersom det "bara" är hjulet som tynger. På andra hållet kan ju nästan hela bilens vikt trycka. Nåja, det är inte mycket som skiljer så om jag gör nya övre stötdämparfäste med fästpunkten lite högre blir det bra. Quote
Thomas Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 kulbulten får ABSOLUT inte bottna på något håll, brister den Ajöss!. :wacko: :unsure: :( :o :huh: Quote
Rikard Larsson Posted March 29, 2007 Author Posted March 29, 2007 Om vi säger såhär. I rideheigt så är undre bärarmarna parallella med marken. Hur mycket måste däcket kunna röra sig neråt från det läget? Quote
Rikard Larsson Posted March 29, 2007 Author Posted March 29, 2007 Jag tänkte först att det är stötdämparen som ska ha 1/3 ut och 2/3 in men rimligtvis blir det ju samma för hjulet... :doh: Quote
Drake Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 i den engelska väghållningsboken med det låååååååååååååånga namnet så rekommenderar dom 50/50 fjädringsväg! Quote
AlfaRonny Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Jag är visserligen ingen expert men personligen prioriterar jag helt klart att ha mer fjädringsrörelse åt det håll det produceras mest kraft. D.v.s. oavsett om man kör på en trottoarkant eller ner i ett potthål så är det ju infjädringsrörelsen som blir kraftigast. Det är mycket möjligt att man skall resonera annorlunda på en renodlad racerbil som inte kommer i närheten av vanliga Svenska vägar men i detta fall antar jag att så inte är fallet. Quote
Rikard Larsson Posted March 30, 2007 Author Posted March 30, 2007 Håller med AlfaRonny. Jag kör med den tydligen beprövade 1/3 ut, 2/3 in. Quote
Drake Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Jag med, tror att det är bättre på vanlig väg. Men på en bana är det nog viktigare att hjulet aldrig hamnar i luften. Quote
ezroller Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 På bana kan man se till att hjulen inte hamnar i luften på andra sätt. :D Marktryck & vingar kallas det. :prop: I ärlighetens namn är få racerbanor (Noerschleife oräknad men den får väl ses som specialfall) såpass skumpiga att man får några brutalare urfjädringar. På A-torp finns ett gupp precis efter första kurvan där man brukar bottna ur ganska fint men det e nog det enda störra på de banor i Sverige jag kört... A-torp, Kullen, Knutstorp, Gelleråsen... Så jag tror faktist 1/3 ut och 2/3 in funkar kalas även på bana rent generellt. Ska man race:a seriös får man ju ändå ändra setup för varje race... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.