Jump to content

Aerodynamik och downforce


JohanB

Recommended Posts

Bilen är ju designad för några år sen och utan någon större hänsyn till aerodynamiken om jag förstått det hela rätt?

Vad kan man göra för att bilen ska kännas lite säkrare när man kommer upp lite i fart (200km/h borde man ju klara ganska lätt med lite pulver)? Det vore tryggt om inte bilen vinglar och far över hela vägen med risk att plåsa ut i skogen när man ligger på fullt på dom längre rakorna.

Link to comment
Share on other sites

Disutionen har varit uppe tidigare. Svaret var då främst att se till att undersidan var så slät som möjligt samt att avståndet till marken var lägre fram än bak.

Lev väl

Michael Wänström

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Bilen är inte designad för att gå fort. Såsom bilen är utformad så är tanken på aerodynamik bara en framsteg:)

Det du kan göra är som sagt en slät under sida. Det är väl också det ända du kan göra utan att att ändra allt för mycket på karossen.

Stora vingar é väl egentilgen det ända sättet. Men det borde gå att göra snygga "add on" kit till bilen:)

Link to comment
Share on other sites

Du letar kanske efter decembernumret av Evo?

Där testar de en Caterham SV-R med R400 motorn.

Nu har jag ingen scanner så jag kan inte visa hur den ser ut men förutom att den är helt slät under så går bottenplattan upp i tre underliggande spoilers på undersidan bak som hindrar turbulens i bakkant på plåten. Mindre praktiskt är att bottenplattan har en nedåtgående kantlist på 5-10 cm på varje ytterkant som styr luften längs bilen men avsevärt försämrar markfrigången.

Den har två småframvingar som sitter på vardera sida om noskonen framför hjulen, mindre än de flesta jag sett på andra sevens och inte lika Formula 1 lika, på testbilen provar de lite olika former på den så det är svårt att veta vilken de fastnar för till slut, under provturen menar det att det känns som att köra en Scalextric bil med styrning ner i ett spår...

Lite småcoolt är att den har spoilers, små ankstjärtar i ovankant bak på framskärmarna.

Verkar vara klart den väg Catherham måste gå om de ska överleva. Men frågan om de står emot XTR och Radical på sikt i den prisklassen.

Om ni hittar EVO tidningen så MÅSTE ni kika på den 70-tals Caprin med Rover V8an, Brembo ok, bur och hela kittet, Råare sleeper får man leta efter....bara 35000 pund i byggkostnad....

Link to comment
Share on other sites

Man kanske kan bygga en "sugpropp"?

Om man har en slät undersida som mynnar ut i en slags venturikanal längst bak, samt monterar en halvstyv gummilist ned mot marken runt hela nosen, utmed sidorna och slutar nånstans v bakaxeln.

Listen skall nästan skrapa i marken.

Om listen pallar för fartvinden så borde det skapas ett ganska ordentligt undertryck under bilen!!??

Listen lär man ju få byta m jämna mellanrum ...

...men vad tror ni? Kan det funka??

Skulle va kul att kunna hänga på motorcyklar över 150km/h oxå!!

:blink: :blink: :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det låter som det var något liknande Caterham hade gjort. Man ska nog kombinera det med en liten läpp/splitter fram under noskonen. Det funkar säkert i rätt riktning, men ger det inte mest i bakändan där undertrycket uppstår pga kjolarna?

Det stora problemet verkar ju vara att framändan lyfter först. De verkliga förbättringarna får man nog inte med mindre än "F1"-vinge där fram eller något annat radikalt, och så långt vill nog inte jag gå iaf.

Jag har ett bra papper om aerodynamik som någon på Chalmers har skrivit.

aerodynamik.pdf (ca 1MB)

Link to comment
Share on other sites

En teori vore att leda in luft under motorn och skicka ut den antingen på sidorna eller genom motorhuven...

Hört att högfartsegenskaperna är att liknas vid en tvål i ett vått badkar... eller? får väl tigga en provtur av Real7 ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft min bil uppe i runt 200 knyck och upplevde inte den som speciellt instabil, har kört jänkare så jag kanske är van...

Bilen är en helt vanlig Sevenreplica utan speciella finesser och har samma taskiga aerodynamik som alla andra. å andra sidan skulle jag aldrig drömma om att i den farten ta reda på hur bilen skulle bete sig om jag svängde...

Så länge jag åkte rakt så var inte problemet så stort upplevde jag vid höga farter, man bromsar ju ner hastigheten med raka hjul iallafall innan man börjar svänga.

Edit: Min bil är ställd med Toe Out vilket gör att den känns lite jazzig rakt fram hursomhelst, men den går som på räls å andra sidan när man börjar svänga. Så framvagnsinställningarna är ju lika viktiga....

Jag tror att om man inte planerar att verkligen tävlingsköra (vilket jag inte gör) så kommer de flesta av oss aldrig att uppleva detta som ett problem. Jag som förare är nästan alltid begränsningen innan bilen är det...

Börjar man bygga på vingar, spoilers etc så kanske man ska satsa på annan bilmodell från början istället....

Link to comment
Share on other sites

Börjar man bygga på vingar, spoilers etc så kanske man ska satsa på annan bilmodell från början istället....

Precis :)

Det är nog bara att försöka hindra luft som kommer in i nosen att blåsa ut under motorn. Ha så platt undersida som möjligt och luftutsläpp i huv och sidor istället. Sen framskärmar som tar så lite vind som möjligt... jag tycker de skärmarna man köper är lite korta. Jag skulle nog vilja ha skärmar som går från klockan halv elva till halv fyra eller nåt (sett från vänster). <_<

Link to comment
Share on other sites

jag tycker de skärmarna man köper är lite korta. Jag skulle nog vilja ha skärmar som går från klockan halv elva till halv fyra eller nåt (sett från vänster).

Mina första skärmar hade extra stänkskärmar som gick nästan ner till asfalten, minskade klart grussprutet bakåt men såg ut som en gammal Saab 92a. Mina nya saknar dem men de flesta skärmar är ju inte förborrade så vill man ha dem längre bak så kan man alltid förskjuta dem och låta lite mindre hänga över fram istället. Eller skaffa 4 st och plasta ihop dem till lagom längd...

Jag har sett bilder någonstans på skärmar a la Indian (motorcykeln) med hela täckta yttersidor till någon Sevenreplica, kanske lite väl överdrivet.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa man kan göra är att ha hela undersidan slät, ifrån noskonen till där bakvagnen börjar.

En liten rolig detalj med venturi är att vinkeln på den ska ligga mellan 8-15 grader och längden ca:80 cm, vinkeln på våra bakvagnar ligger enligt boken på 10 grader så där har ni en sak som man kan göra.

Sätt på en plåt under bakvagnen och se till att det även går ner på sidorna(ser ut som en triangel ifrån sidan).

Man kan även sätta på en styv gummilist under bilen som ligger ca:3-5 cm ifrån vägen, kan ju lätt bytas ut när den är utsliten.

Se bara till att avståndet mellan gummilisterna är lika hela vägen, det blir ju framvagnen som bestämmer detta mått.

Att dom ska vara lika breda beror på att man ska ha samma lufthastighet under hela bilen, då får man samma downforce som verkar överallt.

Men skulle man vilja ha mer downforce ex vis under framvagnen så kan man göra en liten förträngning mot vägen(2-5cm?), då kommer lufthastigheten att öka ljust där och man får mer downforce.

Ett annat sätt är att tillverka en splitter till noskonen,det som händer är att man kommer att få ett högre tryck mellan noskon och splitter och därigenom ett lägre tryck under splittern.

Man får prova sig fram till hur lång splittern ska vara, ca:5cm minimum, längre än 15 cm har jag för mig att då fungerar det inte så bra.

Annars är ju inte våra bilar gjorda för hög toppfart ;)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Den där bilen vill man inte köra upp på curbsen med...

Och varför vaddera hela störtbågen? Är han rädd om småfåglarna?

Dom har inte curbs i autocross, bara koner...

Sen är han ju amerikan så det är väl lika bra att vaddera ordentligt så inte någon kan slå sig ;)

Här är en som har gjort en splitter fram:

e1done3_small.jpg

Fler och större bilder finns här

http://mail.softarc.com/~pasdernick/locost...t/June2003.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at dette med downforce ikke er så nødvendig på disse bilene. Det er mye teori omkring det og det er så klart veldig store utslag når de profesjonelle tar med seg en slik bil i en vindtunell og forsker på det. Men i vårt daglige bruk, enten det er på gata eller på banen, er det så minimale utslag på dette at det er like lett å gjøre noe galt som noe bra. I racing serien er det ikke lov med noe aerodynamikk utenom tegningene i boken. Det har hvert en del snakk om å kunne ha plate under bakrommet, men vi har valgt og ikke tillate det. Det er så klart en fordel med å ha hel plate under bilen, men det kan også gi uante konsekvenser med løft i en gitt situasjon. Vi som kjører på bane ender i en sandfelle som skal stoppe bilen når du drar av banen, og da er det ikke noe serlig og dra ut i sanden med et akebrett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte öppna denna tråd igen trots att jag håller med Rune och Jörgen om att dessa bilar inte är byggda för downforce till att börja med och hela konceptet med Seven går lite förlorat, men eftersom Catherham inte ger sig utan vill förbättra bilmodellen så kanske det ligger något litet i detta ändå...

Hittade en annan variant på noskon som skulle kunna vara intressant:

http://www.clubsporttrophy.de/

(den röda bilen som ligger på startsidan, om den ligger kvar)

Fördelen är att man lätt skulle kunna skifta mellan två noskoner beroende på var man tänker köra.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. ingen dum ide..

ja har själv funderat lite på detta särskilt efter att ha kollat på F1 i helgen..

gör man längsgående "vingar" som bara är ca: 3-5cm utstickande som har en lätt lutning (lägre fram, högre bak givetvis) så borde det göra lite nytta iaf...

tanken var att sätta dom på nere på sidan säg från bakom framhjulet å snett upp mot rutan...

kanske smalare neråt ca: 1 cm å sedan bredare ju längre bak man kommer tills dom blir ca: 4-5 cm som mest...

ja gjorde en väldigt snabb bild i photoshop men den kanske hjäler er att förstå vad jag svamlar om :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte öppna denna tråd igen trots att jag håller med Rune och Jörgen om att dessa bilar inte är byggda för downforce till att börja med och hela konceptet med Seven går lite förlorat, men eftersom Catherham inte ger sig utan vill förbättra bilmodellen så kanske det ligger något litet i detta ändå...

Hittade en annan variant på noskon som skulle kunna vara intressant:

http://www.clubsporttrophy.de/

(den röda bilen som ligger på startsidan, om den ligger kvar)

Fördelen är att man lätt skulle kunna skifta mellan två noskoner beroende på var man tänker köra.

Hello I am Elmar from Germany, I speaks unfortunately a word Swedish and cannot understand you.

I have found the forum because you link in Theard http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=15&t=389 on my side find-ich scheisse.de/plastikbomber and now here on clubsporttrophy.de .

Does someone know a translate-tool Swedish to German or at least English, so that I can read something here?

seven greet from Germany, Elmar

Link to comment
Share on other sites

Hmm..  ingen dum ide..

ja har själv funderat lite på detta särskilt efter att ha kollat på F1 i helgen..

gör man längsgående "vingar" som bara är ca: 3-5cm utstickande som har en lätt lutning (lägre fram, högre bak givetvis) så borde det göra lite nytta iaf...

tanken var att sätta dom på nere på sidan säg från bakom framhjulet å snett upp mot rutan...

kanske smalare neråt ca: 1 cm å sedan bredare ju längre bak man kommer tills dom blir ca: 4-5 cm som mest...

ja gjorde en väldigt snabb bild i photoshop men den kanske hjäler er att förstå vad jag svamlar om  :)

Det jag har fått lära mig om aerodynamik är att en vinge tappar greppet och bara blir ett motstånd om vinkeln mellan fram- och bak-kant är mer än 27%

Men färre längre "lister"/vingar borde väl funka ?

Link to comment
Share on other sites

ja, dom blev lite "branta" när jag gjorde dom i photochop.. :(

å jag har ingen aning om det skulle funka eller inte, det var bara en tanke som slog meg efter jag kollat på F1...

någon av bilarna hade "testarossa" liknande saker oppå sidan....

å har dom det på F1 så borde det funka.. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...