Jump to content

Kardan Till Omega-växellåda


Recommended Posts

Någon som har nått tips på hur jag ska få ihop min Opel Omega växellåda med Volvo 940 bakaxel. Eftersom det är en stel bakaxel måste jag ha splines någonstans. Man kan kanske fixa en adapter så kardanen från Volvo passar på en omegalåda?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle remomendera att fixa till Omega lådans ände så den passar mot volvo kardanen (i och med att det är hardi skivor och annat knepigt på omegan som inte passar med volvo). Jag behöll hardi grejorna men jag har ju INTE stel bakaxel utan opel i båda ändarna.

Jörgen här på forumet har gjort en special grej från OPEL till FORD . Han kanske kan lägga upp en bild.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tänkte ta mig till självplocksskroten i helgen och försöka få tag i en volvokardan i lämplig längd. Ni som skruvat mycket Volvo, något speciellt att tänka på? Är det spärrnyckel som gäller, eller brukar bultarna rosta fast så man ska gardera sig med 5-56 och blåslampa och lite extra tid?

Min tanke är att ta bakre delen från en 940 (eftersom det är en sådan axel jag har) och om jag förstått rätt övergår bakre delen av kardanen till splines på något vis. Sen ska jag försöka fixa en adapter mellan Omegalådan och den splinsade volvodelen. Verkar det vettigt?

Link to comment
Share on other sites

Det går säkert. Men jag måste ha splines någonstans eftersom jag har stel bakaxel. Och jag har hört att volvokardaner ska finnas i många olika längder beroende på antalet växlar, automat, overdrive osv. Så förhoppningsvis hittar jag en som är så pass rätt i längd att jag slipper tillverka en egen kardan, splinesdelen tillåter ju ett visst spel.

Link to comment
Share on other sites

jag har splines på min. volvo aut. och overdrive har en kortare främre del av kardanen. det finns smala och grova men håller du dig runt -88 o framåt så är alla grova. 50,8mm de smalare är 44,5mm och fanns på PV-Amazon-P1800-och på främre delen på de tidiga 240. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt delar från två Volvo axlar, Svarvade en fläns som passade till Lådan och svetsade en kardanknut som suttit mot kardanröret mot flänsen. Sedan använde jag en splines med kardanknut mot den svetsade fläns/kardanknuten. Splines hyllsan svarvade jag ren från kardanröret och även en komplett knut med fläns. Sedan lät jag Kardanaxelservice AB i Göteborg svetsa ett rör mellan splines hylsan och bakre knuten. Det kostade 1000 kr för svetning balansering och röret (ca 650mm)

När jag fick den var den nymålad och ett nytt gummi satt det på vid splineshylsan.

Mycket prisvärt.

:racesmile: :racesmile:

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...