BeLo Posted August 24, 2003 Posted August 24, 2003 Hej! Det börjar dra ihop sig till val av färg och jag tänkte dra lite nytta av erfarenheterna från er som ligger före i spåret. Vad använder ni som målat ram, länkarmar o.dyl. för typ av färg? Hammarlack skulle kanske kunna vara ett alternativ, men blir möjligen för hård och spröd och är dessutom inte övermålningsbar!?! Hjälp! Motor, växellåda och bakaxel behöver också fräschas till, så dela gärna med er av både goda och mindre tillfredställande erfarenheter även runt dessa! Quote
Gripenland Posted August 24, 2003 Posted August 24, 2003 Tyvärr har jag inget svar på din fråga utan är själv intresserad av vad folk med erfarenheter har att säga i detta ämne :rolleyes: Min ursprungliga plan var att helförzinka hela ramen. Fast sen har jag hört att det inte fungerar nått vidare. Rören fylls med smält zink och hela ramen blir jättetung :blink: Jag ska kolla upp detta närmare. Enligt firman där jag köpte mitt kit var emaljering det bästa sättet att behandla ramen. Jobbigt när man ska borra hål bara :D Tänker ni andra blästra era ramar innan lack? Quote
Jonte Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Hammarlack är väl inte så bra, du får ju en stenhård yta. Risken är att om det rostar innifrån ramen så syns det inte förrän det är försent. Quote
Per Wackt Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Så här gjorde jag. Först blästrade jag ramen. Den hade fått lite ytrost. Kan jag rekomendera. Färgen bet väldigt bra på den blästrade ytan. Lämnade in allt på en blästerfirma. Ramen blev nog något kilo lättare också ! B) Som grundfärg använde jag en zinkfärg. Alltså kombinerad kallgalv och grundfärg. Efter det blev det svart billack. Motor,växellåda och bakaxel har jag också lackat med vanlig billack. Tål hyfsat med värme alla fall. Quote
JohanB Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Men vill man inte behandla insidan på rören med, för det kommer ju alltid in fukt nånstans. Quote
Sonett7 Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Det man i så fall skulle kunna göra är ju att borra ett hål i kortändan på varje rör och rostskydda med nåt tunt rostskyddsmedel och därefter plugga igen hålet med en plastplugg. Själv tror jag inte att det kommer in nån större mängd fukt i rören om man helsvetsar dem och bilen kommer nog inte att köras så mycket vintertid så för min del blir det nog inget rostskydd. Quote
LUPUS Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Det där med fukt inne i rören är något jag funderat på . Vad händer med kondens ? Hade en gången en bil kärra som var byggd av fackverk, den var helt rostfri på utsidan men havererade sedan innifrån ! Har fått för mig att det var kondens. I och för sig användes den även på vintern. Det är ju inte så lätt att behandla redan svetsade ramar invändigt :( Någon som vet ? Quote
Bengt Norell Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Hej Min färghandlare rekomenderade en 2-komp färg som används till lastbilschassin och containrar och som är hälften så dyr som bilfärg, ca 240:- /L . Den heter Temadur och tillverkas av Tikkurila. Som grundfärg använder jag 2-komp bilgrund. Mvh Bengt Quote
JohanB Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Det man i så fall skulle kunna göra är ju att borra ett hål i kortändan på varje rör och rostskydda med nåt tunt rostskyddsmedel och därefter plugga igen hålet med en plastplugg.Själv tror jag inte att det kommer in nån större mängd fukt i rören om man helsvetsar dem och bilen kommer nog inte att köras så mycket vintertid så för min del blir det nog inget rostskydd. Det är ju en idé. Vi bor i sverige, allt rostar här som inte är ordentigt rostskyddat även om man inte kör på vintern... Men tänk dig en locost med isdäck, hehe, fränt B) ;) Quote
Sonett7 Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Vi bor i sverige, allt rostar här som inte är ordentigt rostskyddat även om man inte kör på vintern... Men tänk dig en locost med isdäck, hehe, fränt B) ;) Hmm... kanske skall omvärdera detta med rostskydd ändå? Känns ju inte så kul att bygga en bil som rostar upp på några år :rolleyes: Nåja, jag har ju inte ens kommit så långt att jag börjat såga upp rören ännu så jag hinner fundera på detta ett tag till ;) Quote
niklas Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Hej! Jag har för mig att jag hörde om någon som hindrade rost från att koma in i rören genom att spruta in sådant isolerskum som man använder för att täta hus med. Jag vet inte hur bra det är, men det kanske kan fungera och med att det hindrar annat från att komma in. Quote
Sonett7 Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Oooohhh... :blink: jag har för mig att Alfa Romeo hade samma idé när de byggde Bertone Cupéerna - resultatet var att skummet höll kvar vattnet som en tvättsvamp och bilarna rostade upp på väldigt kort tid. Quote
error Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Jag kanske är ute och fantiserar igen, men jag har ett svagt minne att jag någon gång läste en artikel om rambygge för dragracing eller liknande och dom svetsade på en nippel och fyllde ramen med kvävgas. Quote
LUPUS Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Vet att Porsche byggde några extrem race bilar i magnesium och där hade föraren en liten tryck mätare som tala om när gasen i ramen hade försvunnit och ramen därmed spruckit !!! Bara att parkera med en gång ! :D Men tillbaka till ämnet , som grund idee har jag inte tänkt använda min bil när det regnar, så den kommer inte att råka ut för mycket fukt eller salt, den kommer nog oxå få mera omvårdnad än min nuvarande A till B bil . Så alla skador på utsidan kommer nog att bli åtgärdade. Men insidan ? är jag bara orolig i onödan Någon som vet hur de riktiga tillverkarna gör ? De pulver lackar ju utvändigt men sedan då.? Men jag tror åtminstone en på forumet vet hur DAX gör :D Quote
JohanB Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Planen är att bilen skall användas på sommarhalvåret oavsett väder eller tid på dygnet ;) Så den kommer bli blöt, salt kommer den slippa det är säkert. Sen slog tanken mig att skruva av skärmarna och meka dit en uppsättning isdäck, men jag vet inte, jag tror det kunde bli jäkligt roligt iaf :D Quote
Gripenland Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Vet att Porsche byggde några extrem race bilar i magnesium och där hade föraren en liten tryck mätare som tala om när gasen i ramen hade försvunnit och ramen därmed spruckit !!!Bara att parkera med en gång ! :D Men tillbaka till ämnet , som grund idee har jag inte tänkt använda min bil när det regnar, så den kommer inte att råka ut för mycket fukt eller salt, den kommer nog oxå få mera omvårdnad än min nuvarande A till B bil . Så alla skador på utsidan kommer nog att bli åtgärdade. Men insidan ? är jag bara orolig i onödan Någon som vet hur de riktiga tillverkarna gör ? De pulver lackar ju utvändigt men sedan då.? Men jag tror åtminstone en på forumet vet hur DAX gör :D :P :D Dax kör pulverlack. Sen rekomenderar dom att man sprutar vanlig rostskyddsmedel i hålen för poppnitarna. Pulverlacken brukar tyvärr släppa ganska fort enligt andra Dax-ägare :angry: Det där med gas i ramen och tryckmätare vet jag används på vissa helekoptrar. Quote
Janne L Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Hejsan, Är vi inte lite oroliga i onödan för rostangrepp? Normal hantering av rostskydd måste vara tillräckligt. Jag har inte tänkt att köra i saltbemängd snöslask! Den överväldigande delen av rostangreppen sker ju vintertid! Den som har haft en gammal rostig bil har nog uppmärksammat att rostangreppen i stort sätt inte ökar sommartid men ökar dramatiskt vintertid(saltet). På Gotland så är det som bekant saltförbud vintertid. Det resulterade att Tuff Dintrol, eller vad den nu heter, fick lägga ner verksamheten på Gotland eftersom bilarna där "inte rostar". Likadana förhållanden är det i norlands inland. Bara en fundering! m ;o) h Janne Quote
Liftarn Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 På engelska Logostlistan har det pratats om att använda linolja invändigt. Man häller i oljan och hetter upp ramen (eller om det var tvärt om). Då får man en tålig yta. Metoden användes tydligen på flygplan under andra världskriget och har visat sig kunna hålla rostfritt i 50 år. Quote
niklas Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Linolja på upphettad metall blir vackert svart och ger ett intryck av att vara lackad. Matt blir det dock. Det ska skydda mot rost, precis som du skriver. Prova på en bit plåt först så ser ni hur det fungerar och ser ut. Quote
Jonte Posted August 26, 2003 Posted August 26, 2003 Är det inte bara jag som får lite onda aningar om det där med linolja och värme. Har för mig att linolja kan självantända, så det verkar osäkert :unsure: Quote
LUPUS Posted August 27, 2003 Posted August 27, 2003 Planen är att bilen skall användas på sommarhalvåret oavsett väder eller tid på dygnet ;) Så den kommer bli blöt, salt kommer den slippa det är säkert.Sen slog tanken mig att skruva av skärmarna och meka dit en uppsättning isdäck, men jag vet inte, jag tror det kunde bli jäkligt roligt iaf :D OOOhhhhhh is racing , tänkte samma tanke i vintras när den lokala 4wd maffian kom ner på sjön och åkte i från oss med bara bakhjuls drift. Långa spikar och 600 kg bil borde ju få dem att tapp hakan ( kan bli lite kallt bara) Har denna tråd spårat ur nu :P Quote
Liftarn Posted August 27, 2003 Posted August 27, 2003 Har för mig att linolja kan självantända, så det verkar osäkert Nja, det är nog terpentin du tänker på (man brukar blanda linolja och terpentin när man oljar trä). Sedan ska man ju inte glödga metallen utan bara värma. Den ska gå att röra vid. Quote
BeLo Posted August 27, 2003 Author Posted August 27, 2003 Personligen oroar jag mig inte för rost, utan hoppas att utmattning av materialet pga intensivt nyttjande kommer att vara första orsaken till byte av ram! ;) Hälsningar! Quote
Bengt Norell Posted August 27, 2003 Posted August 27, 2003 Jag förstår inte varför man skall krångla till livet med att värma linolja och jonglera med chassit. I varje biltillbehörsaffär finns det väldigt lätthanterliga produkter för rostskyddsbehandling av hålrum, på med tryckluften och pula in spridarslangen igenom det borrade hålet och tryck. lättare kan det väl knappast bli. Nog har vi knepigare problem att lösa. Ha det gott Bengt Quote
Guest Marcus Posted August 29, 2003 Posted August 29, 2003 Det var ett reportage i Classic-motor för ett tag sedan där man pratade om olika rostskyddsmedel, skribenten hade även gjort tester med olka oljor såsom spillolja, linolja och riktig rostskyddsolja. Det som kom fram i den artikeln var att olja avsedd för ändamålet, såsom ml-olja, dinitrol och vad de kan heta var klart bäst. Både när det gäller rostskydd och förmågan att krypa. En fråga man ställa sig är: om nu linolja är så bra, varför använder sig inte alla tillverkare och rostskyddsverkstäder av det då? Det är ju mycket billigare än rostskyddsolja. Litet tips och funderingar bara. Lycka till alla som bygger och ska bygga Quote
svante Posted August 29, 2003 Posted August 29, 2003 Efterssom nästan alla medlemmar har varit inne och kommenterat rostskydd....kan väl jag också... I Älmhult (där ikea kommer ifrån) är där en kille som har experimenterat med rostskyddsmedel/underredesmassa som han tagit fram från frityrolja från sin frus gatukök, detta medel klår tydligen de mesta andra medel.... inte för att jag vill att min bil ska lukta pommes.... Kör nog med sånt medel man spritar in i hålrum med i vanliga bilar, nån typ av olja.... Quote
pacman Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Nu ställer ni nästan till det för mig. Rostskydd inne i rören... Av vad jag kan se på utsidan så verkar det rosta mest vid svetsarna. Syret i gasen medverkar nog till det, men om det ser likadant ut inne i rören så .... Nu blir ju rören slutna rum, utan tillförsel av syre. Men om man ändå skall borra hål för nit, så kan man ju lika gärna blåsa in lite dinitrol eller nå´t. Kan ju aldrig skada... Det där med färg till ramen: Jag målar min ram med svart hammarlack, tre lager. Visst, det blir hårt men det är väl bra? Är det inte tåligt mot slag, nötning, spill och sånt? Eller tror ni att lacken är FÖR hård så att den spricker i stället? Ramen är snart färdigmålad så det får bli "trail and error". Spricker den så får det bli ommålning ett annat år. Som parentes kan jag nämna att jag målade min TV-antennstång (4m hög!!) med samma hammarlack. Det är två år sedan, den sitter monterad på taket och DEN FLEXAR SOM TUSAN!! Den lacken har inte spruckit än i alla fall. Bränsletanken sprutade jag med svart Mekanlack (alcro??) Blank, hård och utflytande. Kanske kan vara ett alternativ? Ha det. Quote
error Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Jag var och tittade på några andra kit-car byggen i Borlänge. Ett av byggena hade en ram som var målad med två-komponents båtfärg. Quote
SJUAN Posted September 2, 2003 Posted September 2, 2003 Jag ska nog pröva att borra hål och spruta in zink/kallgalv med hålrumsmunstycke och sedan plugga med plast plugg Utvändigt blir det 2 komponentslack av något märke :) Quote
Jonte Posted September 2, 2003 Posted September 2, 2003 pacman Risken med att ha hammarlack är just att den blir väldigt hård och att ev. rostangrepp inte syns förrän det är försent. Det bildas alltid kondens i ramen även om den är tät och kan därför rosta innifrån. Quote
Jonte Posted April 18, 2004 Posted April 18, 2004 För varje hål jag borrar nu så sprutar jag in lite vaxbaserat rostskyddsmedel. Hoppas det hjälper lite iaf Quote
krister Posted April 19, 2004 Posted April 19, 2004 Hej Hammarlack är väl övermålningsbar av hammarlack ?? Hur länge tar det för ramen (2mm) att rosta sönder ?? 7-10 år... Då har jag byggt en ny.. :D :wohow: Quote
Marcus a Posted April 19, 2004 Posted April 19, 2004 Hammarlack är en underbar färg:) fäster på allt, går att måla på smuts/rost, och OM det rostar igenom är det bara att måla på lite ny färg... Det är inte en endaste lite rost plutt på min ram som har ståt i ett garage i 5 månader! Så förvarar man den rätt så duger hammarlack aldeles utmärkt... Quote
gka Posted April 19, 2004 Posted April 19, 2004 Hur länge tar det för ramen (2mm) att rosta sönder ?? 7-10 år... Då har jag byggt en ny.. :D :wohow: Och jag har jag inte fått ut den ur garaget än... ;) Quote
Jörgen Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Ska du använda Hammarlack på en yta som är ny, ej rostig så måste du grundmåla först annars kommer inte färgen att sitta speciellt bra. minsta slag så lossnar färgen och om det kommer rost under så kryper den långt innan du ser den. :( Caper :D Quote
DIRAVI Posted May 3, 2004 Posted May 3, 2004 Det var ett reportage i Classic-motor för ett tag sedan där man pratade om olika rostskyddsmedel, skribenten hade även gjort tester med olka oljor såsom spillolja, linolja och riktig rostskyddsolja.Det som kom fram i den artikeln var att olja avsedd för ändamålet, såsom ml-olja, dinitrol och vad de kan heta var klart bäst. Både när det gäller rostskydd och förmågan att krypa. En fråga man ställa sig är: om nu linolja är så bra, varför använder sig inte alla tillverkare och rostskyddsverkstäder av det då? Det är ju mycket billigare än rostskyddsolja. Litet tips och funderingar bara. Lycka till alla som bygger och ska bygga Linolja är dyrare än de råvaror som fins i rostskydsoljan! Det är oftast så med lacker och förnissor i dagsläget, man tar billig alkydolja och blandar i lite sikativ, sen säljer man den *dyrt* och iochmed att priset är höght, så tror folk att det är bra. Quote
Acke Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 några små frågor.. :) Då färgen på min ram inte sitter vidare bra har det lett till att det saknas lite färg här å var så tänkte jag bättra på lite.. så här kommer lite frågor.. (jag har redan slipat av de mesta av den gamla färgen med en ståltrissa...) 1: Enligt kompisen borde man slipa ramen lite med sandpapper innan man lackar så färgen får bättre fäste (inte gjort på min ram) stämmer detta ??? om så är fallet räcker det att rugga upp lite med ett halvgrovt sandpapper ?? typ 240 eller så... 2: då jag ändå skall byta alla yttre plåtar på bilen till vintern så kommer jag förmodligen skicka ramen på "riktig" lack vilket gör att denna "lackningen" inte är så noga med så är frågan vad jag skall använda mig av för färg... 2-komponents epoxigund eller pulverlackning skall vara bra har jag hört, men är det kanske lite "overkill" då det bara skall sitta på några månader ?? 3: om jag bara skall göra en enklare lackning, vad bör jag använda för färg då ?? Quote
Michael Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Skall du slipa använd gärna fint papper det ger fler repor. Eller en stålborste Om du endast skall bättra och blästra och måla ramen till vintern så kan du använda nästan vad som helst det spelar mindre roll. Undvik däremot färg som är för bra då den är svårare att få bort samt dyrare. Jag skulle använda typ servalack eller dyligt. Undvik hammarlack om ramen inte är målad med det tidigare då den inte går så bara ihop med andra färger. Kladda väl Michael W Är det dax för ett garage besök snart? Quote
heralue Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Har du ändå alla plåtar borta så tycker jag att man ska blästra samt lacka 2-K med elektrostat !! Quote
DIRAVI Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Det var ett reportage i Classic-motor för ett tag sedan där man pratade om olika rostskyddsmedel, skribenten hade även gjort tester med olka oljor såsom spillolja, linolja och riktig rostskyddsolja.Det som kom fram i den artikeln var att olja avsedd för ändamålet, såsom ml-olja, dinitrol och vad de kan heta var klart bäst. Både när det gäller rostskydd och förmågan att krypa. En fråga man ställa sig är: om nu linolja är så bra, varför använder sig inte alla tillverkare och rostskyddsverkstäder av det då? Det är ju mycket billigare än rostskyddsolja. Litet tips och funderingar bara. Lycka till alla som bygger och ska bygga En orsak kan vara att råvarorna i rostskyddsoljan är avsevärt billigare än linolja, sen sälger de den dyrare........ Så fungerar det med fernissor, inget blir lika bra som en riktig linoljefernissa, men endå så sälgs syntetförnissa för ett betydligt högre pris än linolja, man kommer långt med marknadsföring. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.