Jump to content

Hur Bygga Jiggar?


T08R

Recommended Posts

Hur bygger man igentligen en bra jigg för att svetsa ram och bärarmar i?

Vad för material bör man göra jiggen av?

Hur avancerad behöver den vara?

Jag har sökt och läst här på forumet.

Dom ända bilder jag får fått fram är på jiggen som Anders Alverby har byggt. Den verkar väldigt bra och genomtänkt.

Fast det måste ju va bra många fler på detta forum som byggt sina ramar själv. Har ni bilder på era jiggar och beskrivningar på hur ni gjort dem?

Har alla gjort lika avancerade jiggar?

Mycket tacksam för all hjälp.

MVH

Emil

Link to comment
Share on other sites

Har sett en massa läckra jiggar men om man bara ska bygga en bil så känns det lite onödigt att lägga för mycket krut på jiggen tycker jag. Klart att det är bra att ha om man ska massproducera men annars så klarar men sig nog rätt långt med lite tvingar och läkter.

Här är en bild på min "jigg" och på slutresultatet eftersom jag tyckte att mitt första bärarms-försök såg lite mysko ut. När jag gjorde ändringen så bultade jag bara fast den i en träskiva och kapade. Man får kika lite extra bara så att allt sitter rätt. Min ram har däremot slagit sig lite (försumbart förmodligen, och det verkar vara rätt vanligt) men till den hade jag behövt en 3-dimensionell jigg och det hade varit lika mycket jobb som att bygga en ram! Byggde den på frihand tror nog att den duger ändå. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag tog en spånskiva till byggbord. Satte en massa stålprofiler under ifrån kontorsbord. 5 st ställbara ben så går det lätt att justera. Lika bra å väga in bordet exakt ifrån början, det blir lite lättare å bygga rakt om man kan använda vattenpass märkte jag, hehe... Se för guds skull till att göra alla linjer exakta innan du klossar byggbordet, gjorde själv ett fel på 1,5mm på det bakersta röret å då stämde INGENTING! ...det märkte jag efter att jag hade punktat ihop en massa såklart... :angry: Se till att skruva fast rörena ordentligt i spånskivan, borrade hål och skruvade med självborrande skruv. Benena ska ju helst sättas på rörena under, men det funkade inte för mig pg.a. olika dimensioner på rörena. Satte benen på extra spånskiveplattor undertill som skruvades fast. Sätter du benet rätt mot spånskivan + att du inte skruvat fast stabiliseringsrörena undertill ordentligt kommer skivan se ut som en puckelpist efter några dagar.

Byggbordet "klossades" med raka spånskivebitar som skruvades fast i bordet, se bild!

Hejs!

edit: De verktyg jag använde till att mäta in ramen var. Liten vinkelhake, stor vinkelhake (400*600mm), måttband såklart, 2 st vinkelmätare ifrån biltema. 20-371, 20-703 (en med halvmåne + linjal, en "fyrkant" som man kan justera(fel bild på länken)), lång linjal, kort linjal, långt vattenpass. Gör rätt ifrån början, det är ett helvete att komma på felena i efterhand. :prop: De där magnetvinklarna på biltema är skit, plattorna var förskjutna på de jag köpte, var tvungen att slipa dem raka själv. Annars är det perfekt med magneter när man ska hålla i rör som ska svetsas t.ex. Q och P där man kan ställa magnetvinklarna uppe på J1 och J2 å bara "hänga" Q och P under.

post-947-1173003698_thumb.jpg

post-947-1173003707_thumb.jpg

post-947-1173004963_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Min chassi jigg är ju lite :hypocrite: överarbetad. Men tanken är att jag skall kunna bygga många ramar på lite mer än hobby basis. Likaså alla jiggar till hjulupphängningen mm.

Men det viktigaste är att man använder lago tjokt material. Om du skall använda spånskiva eller plywood se då till att den är minst 20 mm tjock för att få bra stadga och sätt reglar på baksidan så att den blir ennu stadigare. Allt jobb som du lägger ner för att få ett bra, jämt och stabilt underlag för att bygga på har du i tillbaka när du börjar bygga. Rören passar bätre och allt blir rakare. Mät ochså flera gånger, mist 3 på varje mått, så är du säker på att det blir bra. Se också till att ha referens punkter och linjer som du hela tiden kan gå till baka och mäta ifrån. Jag hadde en mittlinje och några tvärlinjer när jag började bygga på min jigg. Och linjerna använde jag hela tiden under jigg bygget.

Jiggarna till bärarmarna skall du göra i tjoka reglar, så blir det mindre risk för att bärarmarna blir skeva. se också till att du kan göra både vänster och höger bärarm i samma jigg. Dels så spar du tid och så är det störe schans att dom blir symetriska på båda sidor.

Jobba på och mät flera gånger ! :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag satsade på overkill-varianten på min ramjigg och det är jag evigt tacksam för nu när jag har börjat bygga på allvar. Jag byggde min av 50x80x3-balkar och punktade till att börja med ihop en ram som jag svetsade in justerbara ben på. Därefter mätte jag in den med bygglaser för att vara helt säker på att den hamnade i våg och kryss innan den svetsades klart. Jag har svetsat in ett rör under centrumlinjen och ett under brandväggen för att kunna ha två säkra referenser att mäta ifrån.

post-1171-1174743659_thumb.jpg

Jag gjorde jiggen såpass bred så att jag nu kan placera ut framspindrarna och bakaxeln exakt där de ska hamna när det är klart, både i förhållande till chassiet och i rätt höjd.

Praktiskt att verkligen kunna mäta till en fast punkt "ute i tomma intet" :icon_smartass1: !post-1171-1174745672_thumb.jpg

post-1171-1174743534_thumb.jpg

Här är det lillgrabbet som provkör "pappas toffa räserbil" :eclipsee_steering:

Som sagt... Det finns billigare sätt att bygga jiggen på, men det här ångrar jag inte! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jo, man märkte själv att byggbordet gärna hade fått vara lite bredare än vad man gjorde det. Bävar själv inför mätningen av framvagnen... Verkar jäkligt lurigt att få dit "bockarna" till a-armarna. :wacko: Man börjar ju fundera varför de inte gjort fyra paralella rör för att fästa a-armarna i ? Det hade ju gjort det hela MYCKET lättare. Var det så på BeLo-ritningarna kanske ?

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...